4320
Sök

Porsche 944 -84, säkringen till halvljuset går vid lampuppfällning

59 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#1
Jag försökte hjälpa kompisen igår med ett litet problem. Vi kom knappt någonstans, så jag tänkte att det vore vettigt att posta en tråd.

Problemet är att så fort man fäller UPP Porschens strålkastare så går säkringen / säkringarna. Om man byter säkringarna i uppfällt läge lyser halvljusen. Fäller man ned lamporna och sedan upp dem, så ser man att halvljusen lyser tills lamphusen är halvvägs uppe - då går säkringarna (1 och 2 - se bilderna).

Har letat efter kabelbrott ifall någon kabel "kommer åt" chassit på väg upp, men har inte hittat nåt. Lamporna är hela.

Vi testade dessutom att montera bort strålkastarna och ta hur glödlamporna, säkringarna gå likt förbannat när lamphusen fälls upp.

Helljusen fungerar alltid.

Till saken hör, och jag vet inte om det är viktigt, att halvljusen bara lyser när motorn är igång (men så har det alltid varit)

Vad tusan kan det vara för fel?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/29386/613736_v484m8.jpg
Porsche 944 - 1984 års modell

https://www1.garaget.org/gallery/archive/29386/613737_zxccp7.jpg
säkringsboxen

https://www1.garaget.org/gallery/archive/29386/613738_d2w9fg.jpg
Nån som kan tyska?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/29386/613740_ibxuxh.jpg
Kablarna gå in 2 x 3. En knippe med 3 kablar som är anslutna till varsin av de 3 andra kablar som går in (jord, halvljus + och helljus +) Kollade om skadan på bilden var källan till felet, men dessa kablar är intakta.

[video]http://www.garaget.org/video/lvgq1mrlog8h[/video]
Senast redigerat av jakethesnake (6 april 2009)

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.

564 Inlägg
6 april 2009
#2
Kan det vara så att mekaniken till uppfällningen kärvar? Alltså att dom går så trögt att belastningen på elmotorn blir för hög?

Mvh Johan

59 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#3
Inte omöjligt, tänkte också på att det kunde vara strömbelastningen - går ju åt mer el att fälla upp än fälla ned.

Men frågan är då varför halvljussäkringen går och inte säkringen till strålkastarmotorn? För det går alltid att fälla upp och ned själva strålkastarna, oavsett.

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.

551 Inlägg
6 april 2009
#4
hmm kanske lite dumt förslag men, kan det inte kanske vara så att kabeln till halvljuset kortsluts när du fäller upp? vet inte hur det ser ut men kabeln kanske går mot karossen när du har fällt upp så går säkringarna.

You can't B serious, oh K

10 287 Inlägg
7 april 2009
#5
Det är säkring 1 och 2 (båda 8A) till halvljus V och H som går. Inte säkringen till motorn.
Dvs med yttersta sannolikhet kortis i kablaget. Byt till mjuk silikonkabel typ labkabel.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök