BMW 325, vanos problem!

Andeesh
7 april 2009 · 17 Inlägg

Hej, jag har en BMW 325 årsmodell 94. Vilket innebär att den har VANOS motorn..
Och jag undrar om det finns någon här som vet någonting om den? Har frågat runt en massa men ingen riktigt vet hur man ska fixa problemet.. hmm
Det är så att min VANOS ger ifrån sig ett klapprande, tickande ljud.. när den är varm. Men när motorn är kall så låter den som normalt?
En del har sagt att man kan köra med detta utan några problem, men jag tycker inte direkt det känns så bra kanske, och så är det ganska irriterande då det låter väldigt högt, låter ungefär som om det vore en diesel motor.. så snälla om det finns någon här som är bra på detta kan ni säga vad jag ska göra? ska man behöva byta ut hela VANOS enheten? eller räcker det med någon liten del? eller skaffa tjockare olja? Väldigt tacksam för svar! // Anders smile

BMW 330 E90 (2005)
azid Det som inte dödar gör ont
7 april 2009 · 2 668 Inlägg

har läst mig till att den är sliten eller slut om den lever om vanosen. sen om det är renovering eller byta som gäller vet jag inget om

2slow
Andeesh
7 april 2009 · 17 Inlägg

Okej.. jobbigt i så fall... Har hört att det är redigt dyrt att byta eller renovera vanosen hmm

BMW 330 E90 (2005)
avatars
7 april 2009 · 15 Inlägg

skit grejjer men kolla om du får tag på en beggad kanske går ett tag till vet inget om bmw men skulle iaf försöka in i de sista:) lycka till

BMW 530i T V8 "mullret" (1993)
QZ
7 april 2009 · 8 Inlägg

Vilken olja kör du på?
Om det är för tunn olja så kan motorn ticka, Testa att bytt till en tjockare olja och se om det hjälper.

Senast redigerat av QZ (7 april 2009)

Batta
7 april 2009 · 1 353 Inlägg

http://autopower.se/forum/topic.asp?id=175064

beskriver ditt problem tror jag,

Samt vad kör du på för olja?

M50 motorn ska ha ganska så tjock olja tror jag, jag kör på 10W40, och handboken rekomenderar 15W40 om jag inte minns helt fel.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Grabber Dagdrömmare
7 april 2009 · 2 836 Inlägg

10 eller 15W40 är det dom som funkar bäst men det beror ju på årstid oxå om man nu byter olja så ofta o är petig.
Tjockare olja gör inte saken bättre men kolla det där mad vanos som det står på AutoPower.
Kolla där efter andra inlägg med! Väldigt bra forum för en BMW ägare!

Det händer att ventil lyftare täppts till lite men det märks att det är ventil knack o kan hjälpa med motor skölj för annars kan det kosta en saftig belopp.

Börja med vanosen först!

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Andeesh
9 april 2009 · 17 Inlägg

Okej, tack smile ska kolla upp det! och jag är nästan säker på att det inte är ventil knack.. så jag ska kolla det där med vanosen smile

BMW 330 E90 (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang