Volvo 850 GLT (20vents) med envisa startproblem :(

Girlicious
16 mars 2009 · 4 Inlägg

Med bittra startproblem som återkommer undrar jag nu om någon kan hjälpa mig att lösa mitt problem...

Första gången det inträffade satte jag mig i bilen och allt var som vanligt, körde ut på E18 en kvart, stannade och parkerade bilen i ca. en och en halv timme. När jag sedan sätter mig i bilen för att åka hem kickar den aldrig igång, motorn tuggar bara...
När jag försökt några gånger lyfter jag huven för att se om motorn kanske inte har alla kameler i öknen och om nått verkar vara felet. Oljan var torr på stickan så det fyllde jag på nån liter, tills det fanns olja upp till max-sträcket på stickan. Enligt Volvo-verkstaden så skulle man dra igång och gå loss på startmotorn i ca 1 minut och pumpa någon gång på gasen. (lät just bra på en insprut men jag gjorde vad jag blev tillsagd.) Detta pumpade bara runt oljan men startade inte motorn.
Jag blev förbannad på bilen eftersom att jag inte är så motor-kunnig och fixade skjuts hem för att återvända senare...

Väl senare på plats kollade brorsan igenom det mesta som kunde orsaka startproblem men hittade inget synligt fel. Vi gjorde en felsökning och enda felkoden i A6 sockeln, tändsystemet, blev: 1-2-3: "Motortemperatur från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig". Tempgivaren som spökade verkade det som, men vips! så startade bilen och jag lät den gå lite på tomgång innan jag åkte hem. Jag tänkte väl inte mer på det eftersom att bilen nu gick.

Andra tillfället så hade jag snurrat runt i stan i ca. två timmar innan jag la mig ut på E18 igen för att åka till dagens destination, när jag har de sista 100 metrarna kvar innan avfarten så lägger jag ner till fyran för att köra om bilen framför, mitt under omkörningen så tänds lambda-lampan och sedan dör hela motorn. Jag blir ståendes för att sedan bli bogserad till lugnare område. Samma felkod igen och jag var än mer förbannad. Jag lät bilen vara under några timmar, sedan kom min far för att gå igenom hela motorn med 5-56 för att se om det var nån kontakt som klappade. Tempgivaren var ärgad i ena änden och det kan ju mycket väl ha varit boven! Bilen startade så att jag tog mig hem, och nästa dag åkte jag till närmsta volvohandlare och köpte en tempgivare som jag sedan bytte. felkoden var dock kvar även efter att jag lagt av batteripolen hela natten.

Sen funkar bilen i ett par dagar, eftersom att felkoden sa att "motortempen" inte stämmer så såg jag till att tempen bara låg på arbetstemp och inget över detta för att slippa råka ut för ett tråkigt stopp igen. Det verkade fungera tills tredje tillfället då bilen gått i ca 20-30 min på 70/90 väg, jag svänger in på en parkering för att svänga runt och bilen tvär-dör för mig precis som andra gången med att lambdan först lyser och låser sedan motorn.
Åter igen felkoder, den här gången hade brorsan tagit reda på att man kunde nollställa genom felsökaren och testade med att nollställa för att få bort 1-2-3-koden, han lyckades... men nu kom nästa felkod: 3-1-4: Kamaxelgivarsignal saknas eller är felaktig.

Nu däremot startar inte bilen alls, inte ens efter flera timmar som har fungerat vid de andra tillfällena. sad
Vad jag har läst mig till via forum är att om positionsgivaren, kamaxelgivaren, inte fungerar korrekt så går det inte att starta bilen eftersom att signalerna till boxen säger att den inte vet vad kamaxeln "är". Kamaxelgivaren används tydigen endast i startögonblicket...

Räcker det med att byta kamaxelgivaren, och måste jag verkligen byta skiten? Eller flyttar problemet sig igen och är djupare än det egentligen verkar?
Kan det vara impulsgivaren som spökar?
Kan bränslerelät (som jag också läst oftast är en bov) verkligen göra såhär mycket trams?

Vad kan jag göra och vad ska jag ta mig till?
Tack så jätte mycket på förhand!
/Jossan

Marlboroman
16 mars 2009 · 8 229 Inlägg

På en gvlt så används kamaxelpositionsgivaren hela tiden motorn är igång. Och får inte sprutet signal från den så ger den aldrig nån gnista. Byt givaren till kamaxeln, är du en gambler köper du en begagnad då en ny är en affär i 2000:- klassen. Ang koden på motortemperaturen så är det dags för en ny termostat.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Frosted
16 mars 2009 · 1 878 Inlägg

händer även att 850in blir komplös ibland. och man kan stå på starten bra länge. men det brukar alltid hoppa igång efter 5-10min om man står på nycklen hela tiden.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Girlicious
16 mars 2009 · 4 Inlägg

Marlboroman skrev:
På en gvlt så används kamaxelpositionsgivaren hela tiden motorn är igång. Och får inte sprutet signal från den så ger den aldrig nån gnista. Byt givaren till kamaxeln, är du en gambler köper du en begagnad då en ny är en affär i 2000:- klassen. Ang koden på motortemperaturen så är det dags för en ny termostat.

OKej, det förklarar ju en del av mitt problem eftersom att motorn inte tänder.
Jag hade kollat upp en bättre begagnad och det var på längsta möjliga milavstånd så det blir bättre med den ny, billigaste jag hittade då låg på ~1200kr. Men på givaren i bilen nu är numret: 0 232 101 009. Givarna som finns att köpa har samma början av nummerföljden men slutar på -030... Är det nån skillnad eller är det sak samma?

Felkoden för motortempen försvann efter att jag bytte tempgivarn..?

Tack för svaret förresten! smile

Senast redigerat av Girlicious (16 mars 2009)

Girlicious
16 mars 2009 · 4 Inlägg

Frozen1985 skrev:
händer även att 850in blir komplös ibland. och man kan stå på starten bra länge. men det brukar alltid hoppa igång efter 5-10min om man står på nycklen hela tiden.

Jag vågar inte stå på starten så länge tongue yikes Men om det är som Marlboroman säger så spelar det ju ingen roll eftersom att kamaxelgivaren ser till att det ingenting funkar just nu..? :S

Marlboroman
16 mars 2009 · 8 229 Inlägg

Girlicious skrev:

Marlboroman skrev:
På en gvlt så används kamaxelpositionsgivaren hela tiden motorn är igång. Och får inte sprutet signal från den så ger den aldrig nån gnista. Byt givaren till kamaxeln, är du en gambler köper du en begagnad då en ny är en affär i 2000:- klassen. Ang koden på motortemperaturen så är det dags för en ny termostat.

OKej, det förklarar ju en del av mitt problem eftersom att motorn inte tänder.
Jag hade kollat upp en bättre begagnad och det var på längsta möjliga milavstånd så det blir bättre med den ny, billigaste jag hittade då låg på ~1200kr. Men på givaren i bilen nu är numret: 0 232 101 009. Givarna som finns att köpa har samma början av nummerföljden men slutar på -030... Är det nån skillnad eller är det sak samma?

Felkoden för motortempen försvann efter att jag bytte tempgivarn..?

Tack för svaret förresten! smile

Borde inte spela nån roll, en del detaljer får nya nummer, men är 030 en ersättare för 009 så är det bara att sätta dit och köra.

Jag som tänkte fel om det där med tempgivaren, tänkte på en annan felkod big_smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
clonec
10 april 2009 · 109 Inlägg

vill du ha en helt ny, kamaxelgivare så har jag en liggande, jag köpte en ny, men det var inte felet på min 850 glt. så jag satte tillbaka min gamla.

jag köpte min på www.meca.se för 1200:- men kan ju bidra med att sälja den för halva priset om du e intresserad??

och det med slutsiffrorna hade jag oxå funderingar på men det spelar ingen roll, jag hade 009 på original men den nya har 030.  det e samma o båda e tillverkade av Bosch.

släng iväg ett mail om du e intresserad så kan vi säkert ordna det.

Volvo 850 GLT 20v "renoveringsobjekt" (1993)
Christian S
11 april 2009 · 4 816 Inlägg

clonec skrev:
vill du ha en helt ny, kamaxelgivare så har jag en liggande, jag köpte en ny, men det var inte felet på min 850 glt. så jag satte tillbaka min gamla.

jag köpte min på www.meca.se för 1200:- men kan ju bidra med att sälja den för halva priset om du e intresserad??

och det med slutsiffrorna hade jag oxå funderingar på men det spelar ingen roll, jag hade 009 på original men den nya har 030.  det e samma o båda e tillverkade av Bosch.

släng iväg ett mail om du e intresserad så kan vi säkert ordna det.

OK? vad är det för nr ni har skrivit för enligt vadis/vida så sitter det artnr 9146108 orginal på alla 850+X70 97-98 och det är inte ersatt nångång.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
clonec
11 april 2009 · 109 Inlägg

1010-0232101030

det numret är det på dom vi har.  dom sitter original från www.meca.se
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp … yType_ID=1

så vad du har tittat på vet jag inte

Volvo 850 GLT 20v "renoveringsobjekt" (1993)
Christian S
11 april 2009 · 4 816 Inlägg

det jag skrev va volvo´s artnr och det är det artnr som sagt står i vadis/vida och vadis som numera är utbytt till vida är det programet som dom på volvo använder för att få fram artnr på reservdelar.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
clonec
11 april 2009 · 109 Inlägg

det andra numret vi har är bosch original nummer.

och det som sitter på original på volvo är bosch. så det e ju det man går på.   sen att volvo har egna nummer, det e ju deras eget "fel".............   

men kollar du på din egen original så har du samma nummer på den, som vi har på våra

Volvo 850 GLT 20v "renoveringsobjekt" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang