6192
Sök

BMW 320, år 1992, Automatlådan växlar upp och ner konstant när jag ligger i 90-110kmh

4 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
Hej jag har en gammal BMW 320 med automatlåda tillverkad 1992. Nu har jag fått problem med att automatlådan ligger och växlar mellan 3an och 4an när jag ligger med konstant gas i 90-110 km/h. Ökar jag hastigheten över 110km/h väljer växellådan att ligga kvar i 4e växeln. Varför gör den så och finns det något man själv kan göra åt det? Jag har aldrig kollat nivån på växellådsoljan eller ens bytt den. Är detta kanske något man borde göra?

Vet att bilen läckte lite olja eller något för ett halvår sen, men att det sen slutade utan att jag märkte att någon vätska hade sjunkigt förutom kylarvätskan.

För övrigt är bilen importerad från Italien och distansmätaren står på 8000mil, men den har med största sannolikhet gått längre.

Med vänlig hälsning
Jimmie

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
11 april 2009
är det nite sätt olja i autoimatlådor så brukar de kunna strula. byt olja!.

Att det inte fortsätter läcka olja brukar kunna bero på att den är slut smile

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

4 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
Jag ska testa att byta olja. är det inte lite småjobbigt att byta växellådsolja?

4 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
hur farligt är det om det nu  är slut eller för lite växellådsolja?. kan man fortsätta köra ett tag eller bör man byta fylla på direkt?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
12 april 2009
Jimmie85 skrev:
hur farligt är det om det nu  är slut eller för lite växellådsolja?. kan man fortsätta köra ett tag eller bör man byta fylla på direkt?

hade den varit slut eller nära slut hade din växellåda skrikit och förmodligen sagt upp sig redan....

564 Inlägg
12 april 2009
Jag vet inte exakt vilken låda du har i din 320, men på 5-serien E34 med samma motor så är det lite knepigt att byta vxllådsolja...man ska tydligen göra det i flera steg med motorn igång..Det kan nog finnas en beskrivning på www.autopower.se om hur man gör. Passa på att samtidigt byta filter.

Är det förresten inte en 5-växlad automat du har? Alltså att den växlar mellan 4an och 5an, och inte 3an-4an?
Om det är en 4-växlad så är det inte alls samma låda som på 5-serien och då kanske man gör på ett helt annant sätt när man byter olja.

Ang symtomen så låter det lite som du har för lite olja i. Slirar den på växlarna i lägre hastigheter?

Hoppas mitt inlägg inte blev alltför snurrigt. smile

Mvh Johan

4 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
Tack för svaren. Det är en 4 växlad automatlåda iaf enligt växelspaken. Var ute och körde några mil idag och det verkar som om att felväxlingarna bara sker ca 5-10 minuter efter det att man startat körningen och det pågår sedan kanske ett par minuter. Sen fungerar växlingen som vanligt. På låga växlar fungerar växlingen normalt.

Är kanske enklast att lämna in bilen på verkstad om det nu ska vara så speciellt att byta olja. Hoppas det bara är oljan så att det inte är något annat dyrt skit. Har någon nått tips på någon bra bmw verkstad i Malmö trakten?

Sök