Mäta motstånd på Airbagskontakten?Colt 1.3 2000

engolf
14 april 2009 · 3 235 Inlägg

Hej,

har en lysande SRS-lampa. Misstänker att jag råkade dra ut kontakten till sido-airbagen i stolen när jag höll på och monterade högtalare vid baksätet. Nu har jag kollat alla fyra kotakterna, och de sitter ordentligt. På den ena kontakten som jag råkade dra ut är ena ledningen (själva isoleringen) är skadad, den böjdes kanske för mycket, och isoleringen sprack, men koppartrådarna äverkar vara hela.
Jag misstänker att det kan vara brott i den ledningen, och undrar om man kan mäta motståndet med en vanlig multimeter?
Självklart ska jag ta bort minuspolen först. Vill bara veta om det är fara för att airbagen smäller om man håller på och försöker mäta?

fredriq Olika
14 april 2009 · 907 Inlägg

Eftersom en multimeter skickar ut spänning för att kunna mäta resistans är det inte att rekommendera att mäta på en airbag...
Om kontakten varit isär och tändningen påslagen lagras en felkod som måste raderas för att lampan ska slockna igen.

Mvh
Fredrik
engolf
14 april 2009 · 3 235 Inlägg

Oj, då vågar jag nog inte hålla på med detta själv.
Jag kopplade bort batteriet under natten, trodde lampan skulle slockna, men den lyser fortfarande. Finns det inget sätt att radera felkoden själv?
Kostar ju säkert en slant att göra det på en verkstad...sad

professor_nord
14 april 2009 · 178 Inlägg

läs i instruktions boken vissa modeller har "nyckel kod" du vrider nyckeln i tändningen
som en kod typ

four rings to rule them all
engolf
14 april 2009 · 3 235 Inlägg

Tack för tipset! Har läst i boken, men det står ingenting om felkoder där. Hittade dock diagnoskontakten under ratten, så då blir det väl ett verkstadsbesök när plånboken tillåter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang