Honda civic -95 , oljeläckage?

sneJe
17 april 2009 · 115 Inlägg

Lillbilen min ryker lite väl mycket vis gaspådrag och luktar inte riktigt som den ska.. Antar att den läcker in olja någonstans men är inte så välbekant med Honda!

Någon som vet vad det kan vara, bara någon packning eller liknande? Tänkte om det är någonting som brukar hända med just hondorna, det är nämligen inga oljefläckar om bilen bara står, är just när man kör!

sneJe
17 april 2009 · 115 Inlägg

Bullet--- skrev:
Ja,låter väl bekant, min kompis har samma problem. Just nu renoverar vi hela motorn. Något som e vanligt är ju ventiltätningarna eller möjligtvis styrningarna.

Tack, det blir mer eller mindre att plocka ner hela motorn alltså..? =/

sir_daniel www.kudoz.se
17 april 2009 · 3 802 Inlägg

gör en motortvätt så du får bort all gammal olja så du kan se var det läcker.

Jaguar Xj6 4.2L LWB "Gammeljaggan" (1977)
Mercedes GL550 "Gangster mercan" (2008)
Jaguar Xj6 serie 2 "Bus katten" (1977)
sneJe
17 april 2009 · 115 Inlägg

sir_daniel skrev:
gör en motortvätt så du får bort all gammal olja så du kan se var det läcker.

Jag tror inte att det läcker ut, det som förbryllar mig tongue Känns mera som om det bara är inåt, fast de kanske inte är möjligt?

supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
18 april 2009 · 581 Inlägg

Ryker det vid hård motorinbromsning ? Då är det ventiltätningar/ventilstyrningar eller (kolvringar)

Gör ett kompressions test, om det är jämna värden på alla cylindrarna så kan fortfarande oljeskrapringarna var slitna eller koksade. Då blir det att plocka ut kolvarna, byta ringar och hona cylinderloppen. Inte ett jätte svårt arbete, men toppen och oljesumpen måste bort, sen plockar du ut kolvarna...

Prova koppla bort PCV ventilen vid insuget samt vevhusventilationen och varva motorn. Se sedan om det ryker mindre eller om det ryker från de urkopplade slangarna när du varvar motorn. Om det ryker från slangarna så är det nog kolvringarna.


Behöver inte vara något av det jag har skrivit iheller, beror ju på "hur/var/när" det försvinner olja...

smile

Senast redigerat av supersupra87 (18 april 2009)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang