Visar bränslelampan fel? Det gäller en Saab 9-3 2.0 polaredition

Jockessaab
17 april 2009 · 248 Inlägg

Hej!

Enligt instruktionsboken rymmer tanken på min saab 9-3 2.0 polaredition 64 liter.
Det står att bränslelampan börjar lysa när det finns 10 liter kvar.

Idag började lampan lysa för första gången, jag uppskattar att jag åkte ca 5 km till en bensinmack och tankade. När jag tankade gick  det ner 62 liter bensin :S Hur kan det stämma? Hade jag bara 2 liter kvar i tanken när lampan började lysa?

Kan givaren vara trasig?
För övrigt hade jag bara kört 54 mil när lampan började lysa, vilket känns lite konstigt då den drar 0.8 liter milen enligt färddatorn.

Hoppas ni kan hjälpa mig att få lite klarhet!

mvh // jocke

Jockessaab
18 april 2009 · 248 Inlägg

Någon som har en aning?

Hybriden
18 april 2009 · 677 Inlägg

Årsmodell?
Nu är jag verkligen inte insatt på saab men jag skulle inte stirra mig blint på färdatorn, den stämmer ofta inte helt 100.

Sen kanske du har större bensintank än vad som står? kanske gjorde vissa som hade större tank.

Givaren kan vara dålig, på min bil brukar tankmätaren hoppa lite och det brukar vara dags att tanka så fort lampan lyser, fast ioifs det är en japsare.

Jockessaab
19 april 2009 · 248 Inlägg

Det är en 03-a!
Hmm jag funderade också på det faktiskt, att tanken skulle vara större. De står att de ska vara 64 liter enligt instruktionsboken men då det är "Polaredition" så kanske de har större tank.

Ingen som vet?

Jockessaab
19 april 2009 · 248 Inlägg

Jag läste nu på alltommotor att tanken rymmer 68 liter smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang