2180
Sök

Volvo 940gl problem när motorn är varm

49 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
Tjena min 18 år gammla volvo börjar strula lite för mej nu.
Startar väldigt bra när den är kall, men när den blir varm och jag stänger av den blir den lite svårstartad. Har inte haft några problem med det förutom tar ngn sekund extra för att den ska starta.
Men idag efter käkat på max ville den inte starta. Höll på säkert 10 minuter men den ville inte.
Först försökte jag starta utan gas, gick inte. Försökte med gas, gick inte. Tillslut efter lite svordomar startade den. Tror den blev lite sur och gick inte som den skulle på ca 15 min tills jag "rensade ut" den genom att köra som en rally förare:P. Gick bättre efter detta och jag tror att det kanske är dags att byta tändstift eller ngt med insprutet men några förslag ? Var ca 600-800 mil sen jag bytte tändstift mm. Kanske dags för service eller ngt jag kan åtgärda själv?
Kanske ska tillägga att när jag kom hem stängde jag av den, och startade den sen några minuter senare. den startade då utan problem men vågar inte chansa, inte kul att stå med en bil som inte startar. Testade även att gasa ur den innan jag stänge av den, är kanske ngt jag ska fortsätta med eller?
lambda lampan lyser också, kan det ha ngt med detta att göra?

Mvh Niklas
Senast redigerat av Gleeedaan (31 mars 2009)

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
31 mars 2009
Tändstiften ska klara sej i åtminstone 2000 mil om allting står rätt till, kan lova att de går bra mkt längre än så med. Men kolla stiften du, är ett bra sätt att se om motorn går som den ska.

Läcker avgassystemet på bilen?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
31 mars 2009
kolla felkoder när lambd lampan lyser är felkoder
kan ev va att lamdban är körd dvs funkar mindre bra när den blitt varm

140 Inlägg
1 april 2009
Kan va soppa pumpen under bilen som är kass lr kablarna så den inte pumpar för då brukar det bli det felet...

49 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
Tack för alla svaren. Ska kolla igenom bilen på de punkterna ni tog upp så fort jag får tid och plats. Men bilen verkar lite slöare nu också. Inte lika mkt axx i den som det var förut, ingen stor skillnad på full och halvgas..

49 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
Bilen är fixad nu, behövde bara ställ in lamdan så va ej kass, bytte stift olja, oljefilter spände toppen och fixade ett avgasläckage så nu går den fint igen. Även en bult vid bakre fjädrarna som hade knäckts ? fattar inte hur bara..

Sök