E34 525i M50B25 Vanos/Icke Vanos

co2-
19 april 2009 · 8 Inlägg

Håller på med ett E30 M50B25 swap och har fått tag på en hel E34 525i från 1992 utan vanos som allt plockats ifrån.

Det är så att förmodligen så blev databoxen bränd då vi kopplade in kabelhärvan och några kablar låg löst, för att "main relay" och "fuel pump relay" startar inte, har felsökt jätte mycket och allt lutar åt att boxen inte svarar på tändningen och därmed skickar inte ut någon mer signal till reläna.

Databoxens boschnr är 0261200405.

Nu är min fråga om det går att använda en databox från en vanosmotor?
tex 0261200413?

Varför jag frågar är för att jag ev. kan få tag på en 413 mycket billigare än en 405, problemet är att 413 boxen måste skickas och jag kan därför inte "bara prova" boxen.

Så, är det någon som _vet_ att en vanosbox funkar på en ickevanosmotor vore det kanon.

Har hört lite svagt att den senare boxen, 413, ska ha någon form av säkerhetsfunktion som immobilizer typ men vet inte 100%

Tacksam för snabbt svar

PS, om det är någon som äger en 525i/520i '91-'92 med M50B25/M50B20 motor i Stockholmstrakten och skulle vilja slänga in en hjälpande hand med att prova våran box och se om den är helt paj eller ej så vore vi jätte glada! Vi finns i skärholmstrakten.

Senast redigerat av co2- (19 april 2009)

Batta
19 april 2009 · 1 353 Inlägg

Det fungerar inte,
farsan höll på att jävlas i över 1 månad innan han kom på att det var fel box.

är boxen ifrån en bil nyare än -95 så är det immobilizer i den också, så då måste du ha tändningslås samt nyckel till bilen den setat i för att den ska fungera också.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
co2-
19 april 2009 · 8 Inlägg

Tack för det snabba svaret, fick man det avklarat..

Funkar tidigare boxar då? typ som 0261200402 ?

Senast redigerat av co2- (20 april 2009)

co2-
20 april 2009 · 8 Inlägg

Fick igång databoxen, tydligen sätter inte databoxen igår bränslepumpsrelät förräns den fått en varvsignal.

Alltså BMW har inte som många andra bilar att dom bygger upp ett tryck i slangen innan motorn snurrar runt. Så när startmotorn fick sig lite ström och drog runt motorn så ville bränslepumpen igång! big_smile

Summa summarum: Problem löst!

Noxxer
21 april 2009 · 1 482 Inlägg

Ja det är vevaxelgivaren. Får inte styrboxen några impulser om vart motorn står får han inga tändsignaler. Dvs han startar inte pump eller nånting förns han får signaler in.

Jag har samma fel med min 540, m60b40 motor. Den tokvägrar att starta, pumpen går inte, dock så hoppar det till när han får signal, dvs när varvtalsgivaren ger utslag då får han en skjuts.

När styrboxen får en impuls från givaren, startar han tändningsprocessen, och skickar ut minus till bränslerelät så det drar.

BLT Service
Theracords Music Label
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang