Högt HC, vad göra, Clio99, 1,4RT 8V

PolePosition
8 mars 2009 · 3 Inlägg

Beskriver senaste besiktningsprotokoll, Clio 99, 1,4RT 8V.
KravHC= 100, CO:0,5 CO2500, 0,3 Lambda 0,97-1,03

09: 165 0,5 0,7 1,01
08: 156 0,2 0,3 1,01
07: 080 0,1 0,1 1,01
06: 097 0,1 0,1 1,01

08 byttes filter tändstift och gick igenom med lite vilja.
Har nu bytt olja, filter, tändstift, tätat avgassystemet, men tycker bilen ryker, vitrök typ. Vad göra för att få denan godkänd besiktigad ? Hänger vitrök och HC ihop ?
HC tycks ha börjat vandra redan 2006.
Går något ojämnt på tomgång tycker jag, "bluddrar lite" typ, byta tomgångsmotor ?

Senast redigerat av PolePosition (10 mars 2009)

DanielssonC
8 mars 2009 · 213 Inlägg

K-sprit, lösningen på ditt problem big_smile

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...
PolePosition
8 mars 2009 · 3 Inlägg

Jo men vad är anledningen till problemet, kan man befara ringar eller ventiltätningar.

PolePosition
10 mars 2009 · 3 Inlägg

Bytt oljefilter, olja, luftfilter och så mass K-sprit i tanken ca 20%, men HC var densamma på ombesiktningen idag typ 175, på tomgång skall sägas.
Lambda konstant 1.01.
Ideer om felet ?

Senast redigerat av PolePosition (10 mars 2009)

Micke_B
22 april 2009 · 22 Inlägg

Byt katalysator=)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang