Volvo v40, akut problem - Trasig gaspedal!

Leon_B
20 april 2009 · 3 Inlägg

Hej

Jag har ett knepigt problem. Jag hoppas verkligen att ni inte avfärdar mig eller så pga av min situation.

Jag är 19 år, och har inte körkort. Har övningskört med morsan flera gånger.
Nu är det så att det är ganska stressigt när man kör med henne. Har alltid önskat att få köra i lugn o ro själv eller med någon annan.

Imorse åkte min mamma på arbetsresa, och kommer inte hem förran på fredag eftermiddag.
Jag fick i mig idén att köra ut själv till en stor parkering och övningsköra lite själv. Jag åker ditt utan problem, tar det jättrelugnt hela tiden och följer reglerna alltid. Väl på parkeringen tänkte jag testa att accellerera snabbt på en raksträcka.

Det som hände var att jag tryckte i gaspedalen hårt, bilen kom upp i ca 60-70km/h snabbt, men sen helt plötsligt hörde jag ett "klick"-ljud och kände att pedalen gav vika och efter det var gaspedalen helt lös. Jag stannade bilen omedelbart, motorn lät som vanligt utan problem, men nu kunde jag inte använda gaspedalen, då den helt enkelt inte gav någon respons. Bilen är alltså okörbar.

Och nu till saken; hur ska jag gå till väga för att lösa det här?
Jag ville verkligen inte det här, och vill göra allt för att lösa detta.
Jag vill verkligen inte att mamma ska får reda på detta.


Kan det ha varit någon slags "gaspedal-vajer" som gått av då jag tryckte för hårt?
Om så, hur mycket kan en sådan vajer kosta? Hur mycket kan det kosta att få den bytt? Skulle man kunna få den bytt fram till fredag?
Det är en Volvo v40, automat, i GBG området

MVH Leon
Tack på förhand.

2jzinside Fartygsingenjör
20 april 2009 · 550 Inlägg

Knepig situation, men pedalen sitter alltså fortfarande fast i pedalstället?, troligtvis har vajern gått av eller så har den släppt från fästet i spjället. Börja felsöka lite, undersök hur vajern är infäst dels på pedalen och i spjället. Annars ta kontakt med en kunnig person alternativt en verkstad.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
Crille88
21 april 2009 · 1 353 Inlägg

om pedalen sitter kvar så att säga och inte trillat ner på golvet så låter de som att vajern gått av. sen kan juh den gå av på flera ställen. precis vid pedalen, precis vid spjället eller nånstans mitt emellan. svårt o säga.
lättast om du inte e haj på bilar själv är att du ber en kompis som KAN kommer över o kikar. få tag på vajer till fredag med byte är inte omöjligt om man gör de själv. lämna in på verkstan går juh inte garantera då man inte vet om dom har tid eller inte..
lycka till!
MVH

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
-Mackan- Fire And Silk
21 april 2009 · 2 254 Inlägg

Håll i hästarna. Vilken årsmodell är det på bilen, har den överhuvudtaget ett viremanövrerat gaslänkage?
Eller är det helt elektroniskt?

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Leon_B
21 april 2009 · 3 Inlägg

Hej allihopa

Idag gick jag till bilen för att kolla närmare på vad det var.
Lite mer lugn och sansad idag.
Tog med mig lite skruvmejslar, en kniv och en tång.

Tänkte att jag skulle titta vid pedalen om det nu är någon vajer där.
Jag skruvade loss kåpan under ratten, kikade under där gaspedalen satt, och märkte vajern, som stack ut en bit och var helt lös.

Jag tänkte att jag kunde ta ut den då den ändå skulle bytas, och att jag kanske skulle behöva den för att visa upp den som ett exempel ifall jag skulle köpa en annan.

När jag drog ut den, så visade det sig att den gått av ca 40~50cm från pedalen, det verkade det som om den nöts ner ett bra tag innan jag kom och körde. Jag tror att det som skedde hade nog inträffat förr eller senare, jag hade nog bara oturen att det hände just då - just mig.

Kollade sedan efter en gasvajer, inget på Biltema, inget på Mekonomen.
Imorgon ska jag kolla på Bra Bil, förhoppningsvis har de en.
Är det något mer jag bör tänka på att skaffa?

Kan man byta gasvajer själv?
Dra ut den gamla, sätta in den nya - spänna fast och justera så att den är lagom spänd, och that's it?

Edit: Det är en Volvo V + V40, år 2000, 1.8L

Senast redigerat av Leon_B (21 april 2009)

Blomsterberg plattsättare!
21 april 2009 · 804 Inlägg

har du lite vana så ska du kunna lösa det själv. kan vara lite trångt och så men det går alltid att lösa, se hur delarna sitter nu innan du tar bort dom så underlättar det.

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se
-Mackan- Fire And Silk
21 april 2009 · 2 254 Inlägg

Precis som Blomsterberg skriver, kolla noga hur den är dragen tidigare alltså "virens väg" igenom torpedvägg osv. Så kommer det nog gå jätte bra. smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Leon_B
22 april 2009 · 3 Inlägg

Hej igen!

Kan säga att jag lyckades fixa det idag.
Ringde till Bra Bil, kollade med dem, de fick in en gasvajer, hämtade den senare och drog den genom.. Men 'phew' va svårt det var.. Något av de mest knepigaste jag gjort! Var så himla trångt hela tiden, plus att jag har stora händer tongue

Iaf, när jag testkörde bilen på parkeringen så var gasen riktigt svag på den, så jag var tvungen att spänna till den några gånger för att den skulle sitta exakt som förr.


Tack alla, för tipsen och råden!

MVH Leon

_DamnIt R1 driver!
22 april 2009 · 5 128 Inlägg

Bra att det löste sig för dig! Nu lånar du inte mammas bil utan tillåtelse sen va? wink

Edit: Stavfel

Senast redigerat av _DamnIt (22 april 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang