Saab 9-5 00:a, Ny stereo genererade skumma problem.

Liljengard
21 april 2009 · 24 Inlägg

Falcy skrev:

Liljengard skrev:
Vad jag såg så var det en vanlig isokontakt.
Enda grejen är att det finns ytterliggare en kontakt på 9-5:an. Gissar att det är den som kopplar ihop stereon med färddatorn. Om det skulle kunna vara något knas där.

Har ingen aning faktiskt :-/

Den tredje, något längre kontakten är för rattstyrningen, inget med färddatorn att göra iaf.
Jag har satt i en ny enhet och har inte färddator problem. Inga problem alls faktiskt.

Förutsatt att vi nu tänker på samma kabel... smile

Rattstyrningen yes, men jag tror att den har något med telefon mute osv att göra också :p.

Sedan trodde jag faktiskt att det var den kontakten som gjorde så att orginalstereon visade information på färddatorn.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
21 april 2009 · 6 170 Inlägg

Liljengard skrev:

Falcy skrev:

Liljengard skrev:
Vad jag såg så var det en vanlig isokontakt.
Enda grejen är att det finns ytterliggare en kontakt på 9-5:an. Gissar att det är den som kopplar ihop stereon med färddatorn. Om det skulle kunna vara något knas där.

Har ingen aning faktiskt :-/

Den tredje, något längre kontakten är för rattstyrningen, inget med färddatorn att göra iaf.
Jag har satt i en ny enhet och har inte färddator problem. Inga problem alls faktiskt.

Förutsatt att vi nu tänker på samma kabel... smile

Rattstyrningen yes, men jag tror att den har något med telefon mute osv att göra också :p.

Sedan trodde jag faktiskt att det var den kontakten som gjorde så att orginalstereon visade information på färddatorn.

Om ni snackar om den tredje kontakten på "ISO-klumpen" i bilen så är det den som kopplar ihop stereon med i-bussen i bilen och inte med färddatorn, i praktiken gör det ingen större skillnad men det är ändå lite skillnad om man ska vara nogrann.

Det finns två kommunikationsbussar i bilen och det är p-bussen och i-bussen, dessa kan man se som bilens ryggrad och nervsystem. Alla bilens styrdon och andra enheter såsom SID, stereo, cd-växlare osv kommunicerar genom i-bussen.

Angående rattkontrollerna så är det en ganska lång kedja som måste följas för att tex byta låt. Du trycker på tex next på ratten och därifrån går signalen till SIDen som tolkar signalen och skickar ut rätt meddelande på i-bussen, i detta fallet next. Stereon lyssnar på i-bussen och "hör" att kommandot för att byta låt skickas varpå stereon hoppar till nästa låt.

På samma vis skickar stereon ut radio och låtinformation på i-bussen så att SIDen kan lyssna av i-bussen och visa informationen på displayen.


När man byter stereo i bilen försvinner dess information ifrån i-bussen och man kan inte längre få låtinformation etc på SIDen. Samtidigt så förlorar ju rattknapparna sin funktion men detta kan man däremot ganska enkelt fixa med ett separat interface som man kopplar på sladden där SIDen strömmatar rattkontrollernas resistansnätverk och då kan man använda rattkontrollerna igen men med sin nya stereo.

Nackdelen med detta interface är att det tar lite tid för interfacet att tolka signalen från ratten och detta gör att det blir lite fördröjning från att man tex trycker på Vol+ till att stereon faktiskt ökar volymen men detta är ingen lång fördröjning och oftast inget man bryr sig om eller tänker på.


Hehe där fick ni något att bita i tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Liljengard
21 april 2009 · 24 Inlägg

Jag har verkligen haft något att bita i nu.

Hela panelen nermonterat. Guiden fungerade skitbra, 2 saker som saknade. Jag var även tvungen att ta bort  skinnkåpan runt ratten och varningsblinkerslampan.

Hittade inga "fel" alla kablar sitter som de ska och verkar vara hela.

Men jag hittade en intressant sak, ett integrerat Sony Ericsson handsfree. Det satt inslängt i högra delen av bilen och skarvat på en orginalkabel. Gissar på att den var/är kopplad direkt till orginal stereon. Vet dock inte hur eller om den påverkar iso-kontakterna. Eller om den bara påverkar den övre av de 3 kontakterna.

Den tog jag i alla fall bort. Kändes ju onödigt att ha den där om jag inte använder den.

Skulle det nu inte vara den som är problemet så tror jag att det är själva huvudenheten som är trasig.

Jag startade nämligen bilen när jag skruvat tillbaka huvudenheten, inget annat. Då hade jag iofs haft batteriet urkopplat. Kopplade i det igen och startade bilen. Alla lampor för ABS osv stod som avstängda, kanske inte så konstigt eftersom knapparna var borttagna. Men hastighetsmätaren fungerade inte. Var ju tvungen att backa ut och testa...

Återkommer imorgon med mer information och bilder på mina fynd.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
21 april 2009 · 6 170 Inlägg

Liljengard skrev:
Jag har verkligen haft något att bita i nu.

Hela panelen nermonterat. Guiden fungerade skitbra, 2 saker som saknade. Jag var även tvungen att ta bort  skinnkåpan runt ratten och varningsblinkerslampan.

Hittade inga "fel" alla kablar sitter som de ska och verkar vara hela.

Men jag hittade en intressant sak, ett integrerat Sony Ericsson handsfree. Det satt inslängt i högra delen av bilen och skarvat på en orginalkabel. Gissar på att den var/är kopplad direkt till orginal stereon. Vet dock inte hur eller om den påverkar iso-kontakterna. Eller om den bara påverkar den övre av de 3 kontakterna.

Den tog jag i alla fall bort. Kändes ju onödigt att ha den där om jag inte använder den.

Skulle det nu inte vara den som är problemet så tror jag att det är själva huvudenheten som är trasig.

Jag startade nämligen bilen när jag skruvat tillbaka huvudenheten, inget annat. Då hade jag iofs haft batteriet urkopplat. Kopplade i det igen och startade bilen. Alla lampor för ABS osv stod som avstängda, kanske inte så konstigt eftersom knapparna var borttagna. Men hastighetsmätaren fungerade inte. Var ju tvungen att backa ut och testa...

Återkommer imorgon med mer information och bilder på mina fynd.

Saknas och saknas, skinngrejen behöver man inte ta bort och knappen till varningsblinkersen är en av strömställarna du ska plocka bort i ett av stegen i instruktionerna wink  tongue

Låg alltså handsfreen bakom instrumentpanelen eller vad ??

Bilder ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Liljengard
21 april 2009 · 24 Inlägg

Handfreedosan var inkopplad på en kabel och sedan skarvad. Ska se om jag inte kan lösa bilder ikväll. Ge mig några minuter.


Edit:

Just nu väntar jag bara på att bilderna ska ladda upp. Det tar väldigt lång tid att få upp dem under projekt.

Senast redigerat av Liljengard (21 april 2009)

Liljengard
21 april 2009 · 24 Inlägg

Sådär..

Handsfreedosan:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/101188/633372_lrpq54.jpg

Igen:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/101188/633378_1ityjl.jpg

Kabeln den var skarvad på:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/101188/633380_1b4kd4.jpg

Kabeln/kontakten som den skarvade kabeln var inkopplad i:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/101188/633383_k94vz8.jpg

Och en bild rakt in i gapet:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/101188/633385_p334hl.jpg

På den sista bilden kan man skymta kablen som skarvats på, man ser den röda lappen nere till höger.

Senast redigerat av Liljengard (22 april 2009)

Liljengard
22 april 2009 · 24 Inlägg

Hej dagboken,

Monterade allt idag, kopplade in batteriet och se där. Inga varningslampor allt gick bra osv osv.

Stängde av bilen gick in.


Ut igen för att köpa frimärken och kuvert och bilens alla lampor lyser som en julgran. Aningen förbannad. Upptäcker även att sålänge lamporna lyser (ABS, TCS, men inte motorlampan) så fungerar varken TCS eller ABS. Turbon vill inte ladda fullt ut heller.

Har med en polare, han testkör konstaterar att ABS är av. Han tror att det är något med mitt sportluftsfilter att bilen får för mycket luft. Stannar på en mack och "petar" på filtret underifrån när bilen är igång. Sätter oss igen och gasar upp lite grann och då verkar det fungera bra igen. Kör för fullt, laddar upp turbon inga problem. Vi stannar och tar ut nyckeln och vipps så lyser bilen som en julgran, igen...


Någon som har en aning? Är det här med sporluftsfiltret bara en cykelresa in i tomma intet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang