3460
Sök

Xenonljus sönder, s40N -04?

*BECE**
334 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
#1
Fick ett felmeddelande i S40n om att framljuset var sönder. När jag gick fram och tittade så var vänster framljus (xenonljuset) sönder. Är de bara att köpa en ny xenonlampa eller hur funkar det? Vad ligger dem på i pris?
Tacksam för svar!


2 982 Inlägg
22 april 2009
#2
det kan vara ballasten som pajjat.
pröva en fungerande lampan på den sidan som pajjat så ser du om det är ballasten eller lampan.


1 867 Inlägg
22 april 2009
#3
Xenonlamporna är inte gratis tyvärr, ligger på över 900kr.
Prova byta vänster/höger, så ser du om det är själva lampan som är kass.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

689 Inlägg
22 april 2009
#4
Tänk på att byta båda samtidigt då xenon har brinntimmar tongue
Kanske inte behövs om du inte kört så mycket (dvs. xenonet har inte varit på så mycket) men på lite äldre bilar så byt parvis


*BECE**
334 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
#5
Tänkte med på att jag kunde testa och byta höger och vänster:) Såg på mekonomen att den gick på lite drygt 900. Är det lätt att byta själva lampan? Vad är ballasten för något?


*BECE**
334 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
#6
Bilen är en 04 som gått 16000mil. Är de rekomenderat att man byter båda lamporna då alltså?


Random Hero
4 047 Inlägg
22 april 2009
#7
ja. o om du byter så ta inte på glaset

Dog food lid. Backwards

689 Inlägg
22 april 2009
#8
hampa87 skrev:
Bilen är en 04 som gått 16000mil. Är de rekomenderat att man byter båda lamporna då alltså?

Då tycker jag du ska byta båda med tanke på milen!
Byter du även bara ena så kommer du se en stor ljusskillnad på höger och vänster sida!


Fire And Silk
2 254 Inlägg
22 april 2009
#9
En Ballast är följande! smile

Engelska:

HID headlamp bulbs do not run on low-voltage DC current, so they require a ballast with either an internal or external ignitor. The ignitor is integrated into the bulb in D1 and D3 systems, and is either a separate unit or integral with the electronic ballast in D2 and D4 systems. The ballast controls the current to the bulb. The ignition and ballast operation proceeds in three stages:

   1. Ignition: a high voltage pulse is used to produce a spark — in a manner similar to a spark plug – which ionises the Xenon gas, creating a conducting tunnel between the tungsten electrodes. In this tunnel, the electrical resistance is reduced and current flows between the electrodes.
   2. Initial phase: the bulb is driven with controlled overload. Because the arc is operated at high power, the temperature in the capsule rises quickly. The metallic salts vapourise, and the arc is intensified and made spectrally more complete. The resistance between the electrodes also falls; the electronic ballast control gear registers this and automatically switches to continuous operation.
   3. Continuous operation: all metal salts are in the vapour phase, the arc has attained its stable shape, and the luminous efficacy has attained its nominal value. The ballast now supplies stable electrical power so the arc will not flicker.

Stable operating voltage is 85 volts AC in D1 and D2 systems, 42 volts AC in D3 and D4 systems. The frequency of the square-wave alternating current is typically 400 hertz or higher.


Svenska:


HID strålkastare lampor får inte köras på lågspänningssystem likström, så de behöver en ballast med antingen en intern eller extern tändare. Den tändaren integreras i glödlampan i D1 och D3-system, och är antingen en separat enhet eller integrerad med den elektroniska förkopplingsdonet i D2 och D4 system. Ballasten styr ström till glödlampan. Antändning och ballast operationen fortskrider i tre steg:

    1. Tändning: högspänningsnät puls används för att producera en gnista - på ett sätt som liknar ett tändstift - som joniserar Xenon gasen, vilket skapar en bedriver tunneln mellan volframelektroder. I denna tunnel, elektrisk resistans minskar och aktuella flöden mellan elektroderna.
    2. Första etappen: lampa drivs med kontrollerad överbelastning. Eftersom den båge som drivs med hög effekt, temperaturen i kapseln stiger snabbt. Den Metallsalter förångas och båge intensifieras och göras spektralt mer komplett. Motståndet mellan elektroderna också faller, den elektroniska förkopplingsdon manöveranordningar register detta och automatiskt byter till kontinuerlig drift.
    3. Kontinuerlig drift: alla metallsalter är ångfasen, den båge som har uppnått en stabil form och belysningsegenskaperna effekt uppnås dess nominella värde. Ballasten nu levererar stabila elkraft så den båge som inte flimrar.

Stabil driftsspänningen är 85 volt växelström i D1 och D2 system, 42 volt växelström i D3 och D4 system. Frekvensen av torget omgången växelström är typiskt 400 hertz eller högre.

Översatt med googletranslate, jag fick rätta lite granna, men nu förstår man vad det står iaf big_smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

*BECE**
334 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#10
tack för alla svar, börjar att byta ena lampan. Den andra kan ju ha några tusen mil kvar och blir de alldeles för stor skillnad får jag byta båda lamporna!



Sök