2431
Sök

Volvo 940 gl -91 b230 fb varvar inget efter block och topp byte.

Diesel !
42 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
#1
Tja det är om sagt en volvo 940 gl 91a som topppackningen gick på för ett tag sen då var det en 531 topp på. sen hämtade vi en annan motor med vanlig 530 topp på och ett annat block resten alltså insug grenrör elsystem , ja allt är som de va innan och då funkade den perfekt.
      men nu när man får igång den så går den på ca 400rpm på tom gången och när man gasar fullt så går han upp till 1000rpm och två gånger har den gått trögt upp till 2400rpm men då blev "downpipen" oranga ...
     vi har testat det mesta med byten pga at vi har haft en exakt likadan bil att testa grejjer från..hmm

Någon som vet vad felet kan vara ? tack för svar! /Swahn

Diesel !

2 656 Inlägg
22 april 2009
#2
Swahnz skrev:
Tja det är om sagt en volvo 940 gl 91a som topppackningen gick på för ett tag sen då var det en 531 topp på. sen hämtade vi en annan motor med vanlig 530 topp på och ett annat block resten alltså insug grenrör elsystem , ja allt är som de va innan och då funkade den perfekt.
      men nu när man får igång den så går den på ca 400rpm på tom gången och när man gasar fullt så går han upp till 1000rpm och två gånger har den gått trögt upp till 2400rpm men då blev "downpipen" oranga ...
     vi har testat det mesta med byten pga at vi har haft en exakt likadan bil att testa grejjer från..hmm

Någon som vet vad felet kan vara ? tack för svar! /Swahn

sitter kamremen rätt ?


Diesel !
42 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
#3
ekelund88 skrev:
Swahnz skrev:
Tja det är om sagt en volvo 940 gl 91a som topppackningen gick på för ett tag sen då var det en 531 topp på. sen hämtade vi en annan motor med vanlig 530 topp på och ett annat block resten alltså insug grenrör elsystem , ja allt är som de va innan och då funkade den perfekt.
      men nu när man får igång den så går den på ca 400rpm på tom gången och när man gasar fullt så går han upp till 1000rpm och två gånger har den gått trögt upp till 2400rpm men då blev "downpipen" oranga ...
     vi har testat det mesta med byten pga at vi har haft en exakt likadan bil att testa grejjer från..hmm

Någon som vet vad felet kan vara ? tack för svar! /Swahn

sitter kamremen rätt ?

a det är mätt med skjutmått från 3 andra bilar och de stämmer med exakta mått så hmm

Diesel !

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
22 april 2009
#4
Swahnz skrev:
ekelund88 skrev:
Swahnz skrev:
Tja det är om sagt en volvo 940 gl 91a som topppackningen gick på för ett tag sen då var det en 531 topp på. sen hämtade vi en annan motor med vanlig 530 topp på och ett annat block resten alltså insug grenrör elsystem , ja allt är som de va innan och då funkade den perfekt.
      men nu när man får igång den så går den på ca 400rpm på tom gången och när man gasar fullt så går han upp till 1000rpm och två gånger har den gått trögt upp till 2400rpm men då blev "downpipen" oranga ...
     vi har testat det mesta med byten pga at vi har haft en exakt likadan bil att testa grejjer från..hmm

Någon som vet vad felet kan vara ? tack för svar! /Swahn

sitter kamremen rätt ?

a det är mätt med skjutmått från 3 andra bilar och de stämmer med exakta mått så hmm

mätt med skjutmått? nolla motorn och kolla märkningarna istället.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

One Man Clan
4 287 Inlägg
22 april 2009
#5
skulle tro att svänghjulet sitter fel så tändningen nu e fuckt up....

skruva ur ett stift , kolla när kolven ställer sig i övre läge i 1ans cylinder, när den är där så öppnar du oljelocket å kollar så att kamaxelns nockar på cylinder ett ( nock 1 + 2 alltså) står båda 2 uppåt, eller ja så mycke uppåt som dom kan dvs kl 10 respektive 14 ungefär... står den rätt då så är de skit samma hur kamremmen eller märkningarna sitter...


One Man Clan
4 287 Inlägg
22 april 2009
#6
edit! om vevaxlmärkningarna stämmer kontra när 1ans kolv är i Ö.D så kan ni ju köra med en stroboskopslampa å kolla hur många graders tändning ni har vid 800rpm tex

btw  sitter tändkablar rätt ?:p


Diesel !
42 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#7
ja de är klart vi har nollat den. ja mätte bara nollan med skjutmått från en speciellpunkt på motorn för att se att de va exakt.
vi har haft av toppen och kollat till ventiler osv med men inget fel där heller och tändningen är det nog inget fel på för han tänder till ganska lätt och tändkablar fördelarlock och rotor är nytt samt nya stift osv.. det ända som ja skulle kunna tänka mig att det är är att det är brott i någon kabel efter att vi tog ur motorn men har ej hittat något.. detta är skumt.hmm

Diesel !

Diesel !
42 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#8
[quote=Xuri]skulle tro att svänghjulet sitter fel så tändningen nu e fuckt up....

de kan de faktist vara.. ska kolla med han om han satte det rätt.. de kan de fan va!

Diesel !

One Man Clan
4 287 Inlägg
23 april 2009
#9
De är rätt vanligt att både vevaxeln å kamaxelns kamdrev Lossnar /går sönder...så även om den är nollad med remhjulensmärkningar kan kamaxeln eller veven stå helt åt helvete...kolla igen...



Sök