BMW 325 E36 -93, Vad skall bytas vid kamkedjehaveri?

NickeR32
21 april 2009 · 870 Inlägg

Självklart vet jag att kamkedjan skall bytas.
Men om vi räknar med att ventilerna också har gått?

Fråga 1:
Ska man byta knaster, ventilsäte osv också förutom ventilerna?

Fråga 2:
Bör man byta alla ventiler även om bara en eller två som är krökta/knäckta?

Fråga 3:
Något annat man skall byta? Förutom topplockspackningen?

Tacksam för svar så man vet vad allt landar på.

alain www.bimmerpower.org
21 april 2009 · 3 995 Inlägg

Kanske bra att renoverar toppen.
Byta kedja och även kedjespännare.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
NickeR32
21 april 2009 · 870 Inlägg

Det borde väl räcka att byta dom ventiler som är dåliga?

Jeppeeee
23 april 2009 · 13 Inlägg

Min topp kan ha gått på min 325a och om det är så kommer bli dyrare än att köpa ny motor. Kolla först hur mycket skada som skett sedan kolla hur mycket det skulle kosta... kanv ara billigare att köpa en motor ifrån typ laga.se

BMW 325i (1992)
BMW 318i (1991)
Grabber Dagdrömmare
23 april 2009 · 2 836 Inlägg

Fler ventiler kan ha fått stryk även om det inte syns.
Kolven kan ha fått sig en smäll o problem kan dyka upp senare.
Byter man kedja så är lika bra att byta alla andra detaljer som spännare, glid skenor o kanske tom drev på vevaxel o oljepumpen...

Japp! Det kan vara billigare att byta motor än renovera toppen.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang