Sabben kokar fast de finns kylvatten?

KiLiN
23 april 2009 · 131 Inlägg

På väg hem från jobbet börjar bilen gå upp på rött och koka fastän de finns kylvatten i på en lagom nivå?
vad kan felet vara?Vattenpump eller kylare som är igensatt på nåt sätt eller?
Jag har ingen aning då jag ej har nån vidare kunskap?
Vore väldigt tacksam för svar, bilen är en saab 9-3 aero -01.

mvh.

viccoA
23 april 2009 · 3 110 Inlägg

Luft i kylsystemet eller trasig vattenpump...

KiLiN
23 april 2009 · 131 Inlägg

viccoA skrev:
Luft i kylsystemet eller trasig vattenpump...

Okej, luft i kylsystemet säger du, finns de några andra symtom som just luft i kylsystemet eller trasig vattenpump kan orsaka, då de finns lite skavanker här o där som man kanske kan koppla till just dessa problem?

mvh

KiLiN
23 april 2009 · 131 Inlägg

viccoA skrev:
Luft i kylsystemet eller trasig vattenpump...

Okej, luft i kylsystemet säger du, finns de några andra symtom som just luft i kylsystemet eller trasig vattenpump kan orsaka, då de finns lite skavanker här o där som man kanske kan koppla till just dessa problem?

mvh

_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
23 april 2009 · 355 Inlägg

9-3 är självluftande.. kan vara så jävligt att vattenpumpen pajat.. jävligt tråkig att byta om du frågar mig tongue sitter lite halvdåligt till.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
23 april 2009 · 991 Inlägg

Kanske är termostaten som inte öppnar som den skall

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
KiLiN
23 april 2009 · 131 Inlägg

_tedde88_ skrev:
9-3 är självluftande.. kan vara så jävligt att vattenpumpen pajat.. jävligt tråkig att byta om du frågar mig tongue sitter lite halvdåligt till.

Aj då, okej men är de en jättegrej för Auktoriserad verkstad att byta skiten tror du, ungefär hur mycket kan de kosta?

KiLiN
23 april 2009 · 131 Inlägg

_tedde88_ skrev:
9-3 är självluftande.. kan vara så jävligt att vattenpumpen pajat.. jävligt tråkig att byta om du frågar mig tongue sitter lite halvdåligt till.

Aj då, okej men är de en jättegrej för Auktoriserad verkstad att byta skiten tror du, ungefär hur mycket kan de kosta?

_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
23 april 2009 · 355 Inlägg

KiLiN skrev:

_tedde88_ skrev:
9-3 är självluftande.. kan vara så jävligt att vattenpumpen pajat.. jävligt tråkig att byta om du frågar mig tongue sitter lite halvdåligt till.

Aj då, okej men är de en jättegrej för Auktoriserad verkstad att byta skiten tror du, ungefär hur mycket kan de kosta?

oj jag har inte en aning vad det kostar.. men för en saab-verkstad tar det inte lång tid.
men om du åker och snackar med dem på närmsta saab/opel verkstad så vet ju dem vad dem brukar ta och hjur länge det tar att byta..

men det är ju absolut inte säkert att pumpen är kass, kan ju vara något annat.. men omd et finns kylvätska i den så är det ju iaf inte läckage någonstans. men det kan ju även vara så att termostaten inte öppnar.. men det brukar väll oftast bli åt fel håll när termostaten buggar, alltså att den öppnar för tidigt ist.

men åk och kolla med en saab-verkstad det är lättast

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
Funkiee Saab älskare!
23 april 2009 · 4 597 Inlägg

du kan väl kolla om vattenpumpen är hel? De kan man på 9000, de är en liten slang som går från kylaren till expansions kärlet, när man varvar motorn sprutar de ut vatten ur slangen in i kärlet, o då ser man ju om pumpen pumpar eller inte, men vet som sagt inte hur de är på en 9-3, men testa och byt termostat, lätt och billigt. Om du inte har kunskap till de, skulle du nog åka en sväng förbi saab och se vad de har och säga, lycka till nu! smile

Mvh Patrik

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
23 april 2009 · 355 Inlägg

Funkiee skrev:
du kan väl kolla om vattenpumpen är hel? De kan man på 9000, de är en liten slang som går från kylaren till expansions kärlet, när man varvar motorn sprutar de ut vatten ur slangen in i kärlet, o då ser man ju om pumpen pumpar eller inte, men vet som sagt inte hur de är på en 9-3, men testa och byt termostat, lätt och billigt. Om du inte har kunskap till de, skulle du nog åka en sväng förbi saab och se vad de har och säga, lycka till nu! smile

Mvh Patrik

det sitter inte lika dant på 9-3 tyvärr tongue men visst lossa slangen som pumpen pumpar vattnet i så ser man ju direkt om den pumpar något. lite svårt dock om man inte har kunskap. och jag kan inte säga på rak arm att jag minns hur det sitter med slangarna tyvärr.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
KiLiN
23 april 2009 · 131 Inlägg

Funkiee skrev:
du kan väl kolla om vattenpumpen är hel? De kan man på 9000, de är en liten slang som går från kylaren till expansions kärlet, när man varvar motorn sprutar de ut vatten ur slangen in i kärlet, o då ser man ju om pumpen pumpar eller inte, men vet som sagt inte hur de är på en 9-3, men testa och byt termostat, lätt och billigt. Om du inte har kunskap till de, skulle du nog åka en sväng förbi saab och se vad de har och säga, lycka till nu! smile

Mvh Patrik

Jo men de ska jag absolut kolla, tack för tipset, men de lär ju ändå bli en sväng förbi verkstadsnissarna=/
Inge kul i varje fall men tack ändåsmile

Toker1
23 april 2009 · 50 Inlägg

kollat så att fläkten funkar?, har minne av att der ser nån liten elkontakt nere vid kylaren nånstans som brukar paja hela tiden, vet ej om det gör det på nya bilar, men brukar vara klassiskt saab fel.

BMW E39 528 (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang