24 april 2009
Trådstartare
Har en V70 från 2000, alltså en av de första V70 med ”nya” karossen. Gått ca 18000 mil.
Har under ca ett halvår varnat för att antispin ASTC behöver service. Varningstext och den orange triangel släcks om man stänger av bilen och startar den igen. Ibland går det veckor utan att den varnar, ibland varnar den varje gång. Har aldrig varnat när väglaget varit sådant att jag kunnat prova antispin. Tänkte att jag skull be dem åtgärda felet vid nästa service.
Vid servicen hittade de att det var fel i nån trycksensor (eller liknade) och bytte den (tror den kostade runt 1500:-) Tyvärr fick jag samma felmeddelande igen efter nån vecka, ASTC behövede service. Jag lät det vara yttrligare någon vecka och fick då felmeddelande att bilen skulle till verkstad omgående då det var fel på ABS. Min verkstad säger att det med största sannolikhet är fel på datorn som styr bromsarna. Tyvärr kostar den över 10-15.000 ny. Går att hitta begad från 5000 och uppåt. Nu vill min verkstad byta datorn och hoppas att det är det som är felet, men säger åxå att det är mycket annat som kan vara fel. Jag har fantastisk dålig koll på bilar och känner att ska de hålla på och leta kan det bli hur dyrt som helst. Är inte alls sugen på att byta del efter del som kanske funkar för att slutligen hitta felet. Kan ju bli hur dyrt som helt.
Övrigt: Det är något knas med klimatanläggningen åxå, men det har väl knappast med varandra att göra
-Är det bara att gilla läget och lämna in den (och börja be)
-Vet min verkstad vad de pysslar med ?
-Finns det något jag kan göra? (är händig men har ingen erfarenhet av bilar)
Tack på förhand