Audi A4 1.8T avant -97 med oljelampa som lyser ibland

Rambomyran
22 april 2009 · 15 Inlägg

Köpte en ny audi i veckan och den har gått klockrent tills i förrgår då jag skulle stänga av den började oljelampan lysa, Inga konstigheter tänkte jag de är vell slaskig olja eller så läcker de? Jag har kollat nivå och kvalite, Oljan kommer jag att byte trots att den inte var i värsta laget, Nu har lampan slocknat trots inget gjort? Sen börjar Abs lampan och broms lampan lysa vid höga hastigheter (180km) Och vid hård användning bromsarna är inte de bästa så dom kommer att bytas till helgen. Men tillbaks till oljelampan någon annan som haft problem med spökande oljelampa och vad kan felet sitta? // Rambo

azid Det som inte dödar gör ont
22 april 2009 · 2 668 Inlägg

att oljelampan tänds har inte med nivå att göra utan att bilen tappar oljetrycket... kanske bromsvätskan som kokar eller har du skit eller sprickor i abskransarna....

Senast redigerat av azid (22 april 2009)

2slow
Rambomyran
22 april 2009 · 15 Inlägg

Okey! Ah men har inte sett något direkt läckage :S Någon enstaka droppe har jag sett, Sen med Abs och broms lampan den tänds men stannar jag stänger av motorn och startar igen lyser den inte.

Sharky
22 april 2009 · 10 287 Inlägg

Givaren kan jävlas på Audi. Men då motorhaveri är dyrt så skall man i princip aldrig köra en meter om lampan lyser.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Rambomyran
22 april 2009 · 15 Inlägg

Okey, Men nu lyser inte lampan när jag startar bilen, De var när jag parkerade i förrgår då pep de till coh den började lysa jag stod ju still stängde av motorn kollade efter läckage men såg inget,  Startar jag den nu lyser den ej.

Dagge88
22 april 2009 · 629 Inlägg

Det är som Sharky säger, givaren gillar att jävlas på audi, spökar sådär för två av mina bekanta oxå med oljelampan.

Mröh
Opel Rekord (1982)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Rambomyran
22 april 2009 · 15 Inlägg

Okey! Men eftersom de försvinner när jag stänger av motorn kanske de inte är ngn fara? Sen går den slang ifån insuget till westgaten tror jag! Som de sitter en T korsning på som suger utav bara fan så de viner i hela motor rumet, Ska den sitta där eller är de något den förra ägaren satt dit? T korsningen alltså Den har ingen slang på sig eller något.

Pilsk
22 april 2009 · 460 Inlägg

kolla oljetrycket på den rätt vanligt att dom slammar igen oljepumpen och därför tappar tryck.

volvo-s60-t5
22 april 2009 · 508 Inlägg

Pilsk skrev:
kolla oljetrycket på den rätt vanligt att dom slammar igen oljepumpen och därför tappar tryck.

min brorsa har en golf v alltså den nya karossen en 2.0tdi olja lampan lyser på den man fyller på 20dl olja rekomenderat utav wolkswagen när olja lampan lyser så försvinner olja lampan

Dagge88
22 april 2009 · 629 Inlägg

Rambomyran skrev:
Okey! Men eftersom de försvinner när jag stänger av motorn kanske de inte är ngn fara? Sen går den slang ifån insuget till westgaten tror jag! Som de sitter en T korsning på som suger utav bara fan så de viner i hela motor rumet, Ska den sitta där eller är de något den förra ägaren satt dit? T korsningen alltså Den har ingen slang på sig eller något.

Personligen tror jag inte det är någon fara nej, tror det är audisjukan men kolla med audi verkstad om du är orolig så kan dom nog kolla om det är elektroniken som spökar.

Mröh
Opel Rekord (1982)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Pilsk
24 april 2009 · 460 Inlägg

volvo-s60-t5 skrev:

Pilsk skrev:
kolla oljetrycket på den rätt vanligt att dom slammar igen oljepumpen och därför tappar tryck.

min brorsa har en golf v alltså den nya karossen en 2.0tdi olja lampan lyser på den man fyller på 20dl olja rekomenderat utav wolkswagen när olja lampan lyser så försvinner olja lampan

har aldig hört att vw rekomenderar att man ska fylla på 20dl olja, som sagt 2 L. men vad vet ja jobbar ju bara som vag mekaniker. skulle jag vara du skulle jag kolla oljetrycket. men du gör ju som du vill.

volvo-s60-t5
24 april 2009 · 508 Inlägg

det är en diesel motor dom dricker mkt olja så den försvinner ingen läckage iallfall så frågade lite ruunt på vw dom säger att det är så

Pilsk
25 april 2009 · 460 Inlägg

volvo-s60-t5 skrev:
det är en diesel motor dom dricker mkt olja så den försvinner ingen läckage iallfall så frågade lite ruunt på vw dom säger att det är så

Jo visst tar en diesel mer olja. men om du fyller 2L i en 2.0 tdi så är det halva mängden det ca är i motorn.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang