1724
Sök

Volvo 855t5 går magert :S.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
hejsan, har en 855t5 med Bsr steg 3, tog bort stiften idag för skojj och kolla, märkte då att den var nästan kritvita, var lite lite svart bara.. gick fett länge förut när avgassystemet läkte, därför det är svart kvar tror jag., men är annars kritvita, har även btr som höjer soppatrycket så tycker den borde få för mycket egentligen men.. vad kan va tokigt?
har även öppen dump om det ska ha betydelse.
tack på förhand.

Mvh Daniel
Senast redigerat av tal0n (28 april 2009)

402 Inlägg
28 april 2009
tal0n skrev:
hejsan, har en 855t5 med Bsr steg 3, tog bort stiften idag för skojj och kolla, märkte då att den var nästan kritvita, var lite lite svart bara.. gick fett länge förut när avgassystemet läkte, därför det är svart kvar tror jag., men är annars kritvita, har även btr som höjer soppatrycket så tycker den borde få för mycket egentligen men.. vad kan va tokigt?
har även öppen dump om det ska ha betydelse.
tack på förhand.

Mvh Daniel

Hej! Har haft samma funderingar som du på min bil (bsr steg tre) vita stift, jag
bytte spridare mm. stiften var lika vita för det. Kopplade in en air/fuel mätare
som visa att den gick fett! Vet inte om dom ska va rätt så ljusa, eftersom den
är optimerad för effektiv förbränning. De är nog rätt svårt att bara se på stiften
hur de är ställt. Enda rätta är nog bredbandslambda för att få svart på vitt.
Med öppen dump brukar dom snarare gå fett. Vet inte? Min har inte rasat än iaf.
Stiften är lika ljusa, men bilen går bra. mvh.wink

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
okej jo men är nybesiktad med 1.01 i lambda så magert går den ju inte heller då tycker jag., men kollar man i Haynes (stavning) boken så finns det ju en massa olika bilder på hur dom inte ska se ut, då antyder ju vita på överhettning. nä visst kanske håller länge så man är väl inte riktigt bra tror ja :S..

402 Inlägg
28 april 2009
tal0n skrev:
okej jo men är nybesiktad med 1.01 i lambda så magert går den ju inte heller då tycker jag., men kollar man i Haynes (stavning) boken så finns det ju en massa olika bilder på hur dom inte ska se ut, då antyder ju vita på överhettning. nä visst kanske håller länge så man är väl inte riktigt bra tror ja :S..

Lambda över ett är åt de magrare hållet, under ett är fett, men du ligger så nära
att det är ingen fara. Den viktigaste frågan är väl eg va du har för värde vid
högvarv o full belastning, men de ska ju styrboxen sköta om.cool

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
aha är det så tongue,, ja jo man skulle ju ha koppla in en lambda mätare och testat, du hade väl gjort det, hur gör man? tongue

402 Inlägg
28 april 2009
tal0n skrev:
aha är det så tongue,, ja jo man skulle ju ha koppla in en lambda mätare och testat, du hade väl gjort det, hur gör man? tongue

Jag köpte en budgetvariant dvs: en air/fuelmätare, som man kopplar ihop me orig
lambdasond, men den visar inget exakt resultat, endast fett eller magert mellan
tummen o pekfingret. Har beställt en riktig bredbandslambda från realcar.se (3000:-)
hoppas att få den i morron. Jag håller på att ställa in min då jag bytt lmm och spridare
och är väl tvungen att ha en.wink

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
okok jo men är en som man kopplar ihop med orginal lambdan som jag tänkt mej isåfall, du kanske är sugen på att sälja din mätare till mej då eller? smile

402 Inlägg
28 april 2009
tal0n skrev:
okok jo men är en som man kopplar ihop med orginal lambdan som jag tänkt mej isåfall, du kanske är sugen på att sälja din mätare till mej då eller? smile

Den kan bli tillsalu, men du bor i andra änden av vårat avlånga land, så
de kan bli lite bökigt.hmm

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
Pinnenpabacken skrev:
tal0n skrev:

Den kan bli tillsalu, men du bor i andra änden av vårat avlånga land, så
de kan bli lite bökigt.hmm

hehe ja det är ju så., men är väl liten den där, skickar man med posten så spelar det ju ingen roll vart man skickar den, skickar ju efter vikten där., är interesserad isåfall smile

402 Inlägg
28 april 2009
Ok, du kan PM:a mej om ett par dar, så får vi se om vi kan lösa de.smile

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
28 april 2009
För att man ska kunna kolla säkert via stiften så ska man kör full gas höga varv ca 1km i sträck utan släppa gas förutom växla osv sen slå av bilen omedelbart, dock inte bra för turbon men ska man kunna lita på stiften bör man göra så, och sen skruva ur och kolla

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
Pinnenpabacken skrev:
Ok, du kan PM:a mej om ett par dar, så får vi se om vi kan lösa de.smile

skall jag göra smile

Sök