2201
Sök

9000 cse vit tjock rök från avgas

167 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
Hej.. Har en saab 9000 cse 2.3 t. I onsdags så började den hacka och ha sig och gick väldigt dåligt på låga varv. efter ett par mils körning så parkerade jag hemma hos mossan och så började det ryka väldigt från turbon och avgas röret. Tjock vit rök. Provade starta den igår men det högg bara till så ja vågade inte. Vad kan problemet vara?? Tacksam för svar snarast. Bilen ser ni i mitt galleri.. Benni

888 Inlägg
2 maj 2009
Låter som toppackningen har gått på den.

Hur mena du bara hög till? Tog det stopp? Kan va så illa att en eller flera cylindrar hade vatten i sig och när du drog runt motorn så gjorde vattnet att det tog stopp, lite svårare att komprimera vatten än luft.

Det tråkiga är att man kan få skeva ventiler.

Mvh

Random Hero
4 047 Inlägg
2 maj 2009
toppen kan ha gått, turbon kan va kass

Dog food lid. Backwards

167 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
Okej... Så om det bara hade varit turbon så hade det gått att köra ändå eller? Ja det högg till när jag startade så ja lät den inte gå igång.

888 Inlägg
2 maj 2009
Skruva ur stiften och kolla om där e vatten i cylindrarna. Du kan även köra på starten när du har av alla stiften.

Mvh

167 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
Okej så man ser det tydligt om man har skruvat av stiften om där är vatten? Varför ska ja köra på starten med stiften av?

2 021 Inlägg
3 maj 2009
saababenni skrev:
Okej så man ser det tydligt om man har skruvat av stiften om där är vatten? Varför ska ja köra på starten med stiften av?

för o trycka ut eventuellt vatten i cylindrarna. glöm inte att koppla bort kontaktstycket från Di'n lätt hänt att man lägger den på sidan/uppochner när man har den av o då kan den bränna sönder.

Fri fart för ett fritt folk!
14 700 Inlägg
3 maj 2009
eftersom det hackar i mot så är det till 99% toppackningen som gått åt skogen

Kör fort så hinner inget hända...

167 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
Okej... Är det en dyr historia att fixa toppen om det nu är så att det är packningen som gått? Ingenting jag gör själv då jag varken har verktyg eller kunnighet till att göra det.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
3 maj 2009
blir till o låta någon göra det, då de kan vara bra o ha lite kunnighet om att byta den, klart värt o byta den, o sen ha kvar gammle bettan! smile

Mvh Patrik

167 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
Njae ja vet inte om ja bryr mig om att byta den.. Måste ha bil varje dag till jobb så jag tar nog och säljer den som reservdelsbil eller nått.. Inte sugen?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
3 maj 2009
jag skulle köpt bilen, synd bara att vi bor på olika sidor av sverige nästan tongue

Avstängd
914 Inlägg
3 maj 2009
Bara å grattulera, topp packningen har packat ihop.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

167 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
Funkiee skrev:
jag skulle köpt bilen, synd bara att vi bor på olika sidor av sverige nästan tongue

Äsch så långt är det inte... Bara till att fixa ett släp och komma ner och hämta den... Hehe

167 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
Saab900Racing skrev:
Bara å grattulera, topp packningen har packat ihop.

Ja antagligen... Ska se om ja kan bli av med den som den står...

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
3 maj 2009
Så jobbigt är det inte att åtgärda det och att sälja en så bra bil för ett sånt i sammanhanget skitfel är i min mening lite väl drastiskt. Om du inte kan göra det själv så borde du väll känna nån som kan göra det för en mindre, symbolisk slant?

Rock'n Roll

167 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
TenZer skrev:
Så jobbigt är det inte att åtgärda det och att sälja en så bra bil för ett sånt i sammanhanget skitfel är i min mening lite väl drastiskt. Om du inte kan göra det själv så borde du väll känna nån som kan göra det för en mindre, symbolisk slant?

Jobbigt och jobbigt.. Bara till att bogsera till en verkstad.. Men vad jag har fått höra av verkstäderna runt omkring mig så kommer det kosta lika mkt som bilen är värd i stort sett... Och jag måste ha en bil så jag känner bara att ja inte pallar och orkar bry mig om den bilen mer.

Sök