2408
Sök

Volvo 940ltt -96 med för höga lambda-värden!

Brodar'n Maffia!
184 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
Tjena!

Besiktade bilen här om veckan, men gick inte igenom pga för höga lambda-värden på tomgång. Jag har provat med att plocka väck chippen, sänka laddtrycket osv för att få bilen original. Sen har jag kollat över avgassystemet och det verkar inte läcka nåt större nånstans. Så har jag hällt i en flaska k-sprit på en halv tank, men får fortfarande för höga lambda-värden när jag kollat på verkstad.

Sen har jag ett öppet filter, vet inte om det kan bero på det. Men saken är att jag kan inte sätta tillbaka original luftburken för den tar i dom nya rören och slangarna jag byggt till intercoolern. Annars hade jag gjort det. Har även en japsdämpare på bak, men känns som att inte den har nåt med det att göra.

Vad ska jag ta mig till? Hälla två eller tre flaskor k-sprit i?big_smile

tacksam för svar.
Senast redigerat av Pepparkakan (4 maj 2009)

...tror jag, är dock inte helt 100...

402 Inlägg
4 maj 2009
"Ingen större läcka" på avgassystemet skriver du? Det räcker med ett "pyttehål"
för att lambdavärdet ska bli fel! Håll handen hårt för slutröret(akta så du inte bränner dej)
och lyssna om de verkligen inte läcker nånstans. De är nog det absolut vanligaste
felet med just avgasläckor.mvh;)

Brodar'n Maffia!
184 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
Pinnenpabacken skrev:
"Ingen större läcka" på avgassystemet skriver du? Det räcker med ett "pyttehål"
för att lambdavärdet ska bli fel! Håll handen hårt för slutröret(akta så du inte bränner dej)
och lyssna om de verkligen inte läcker nånstans. De är nog det absolut vanligaste
felet med just avgasläckor.mvh;)

Hm, okej... då får jag kika över avgasystemet igen för när jag håller näven för slutröret så pyser det lite i skarvningen till slutröret. visste inte att det var så känsligt. tongue

...tror jag, är dock inte helt 100...

Sök