behöver hjälp med att sätta dit en dump

blaxta
7 maj 2009 · 12 Inlägg

jag tänkte säta ditt en öppendump på min 850 och jag vet inte vart den ska sita eller vilken dump jag ska ha så om någon kan hjölpa mej lite

Senast redigerat av blaxta (8 maj 2009)

thell_gti CORRADOÄLSKARE
7 maj 2009 · 205 Inlägg

jo det är så att man börjar skriva en ordentlig rubrik tycker jag. prova det och se om du får svar på frågan.

Kolla min projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1290219#p1290219
prodrive Avstängd
7 maj 2009 · 962 Inlägg

Om du vill att det ska dumpa bättre kan du testa med lite laxermedel, du kan stoppa in det under tändstiftet för bästa resultat, tändstiftet hittar du på katalysatorböjen strax innan insuget.

Senast redigerat av prodrive (7 maj 2009)

t5henke
7 maj 2009 · 111 Inlägg

Man kanske ska skriva en ordentlig rubrik så får man svar.. men här är ett bra kit http://www.jbraceparts.se/proddumpkit850.htm

NKM-Chand021
7 maj 2009 · 155 Inlägg

Som sagt, skaffa en bra rubrik!
Men dumpen bör placeras på tryckröret. ca 10cm ifrån spjällhuset.


Lite info varför det är bra! Kan även finnas negativa resultat om lmm är känslig.
"Syftet med en dump är att ventilera bort ett övertryck som skapas framme vid gasspjället om det sluts för hastigt. Övertrycket "studsar" i princip mot gasspjället och det är i den regionen som tryckpeaken är som högst (dvs där luften "vänder") det är av den anledningen effektivast att ventilera bort trycket i den regionen.

Ventilerar man inte bort trycket så kan man säga att turbon "kör in i en luftvägg" vilket bromsar upp den väldigt snabbt och även ger jäkligt hög axial belastning, dvs sliter som fan.

Vad som händer när en turbo "kör in i en luftvägg" är också rätt intressant... tex om du har en riktigt stor snurra utan dump och efter att ha dammat på i full gas (max varv på turbinen) mycket snabbt pumpar till med gasen - dvs mycket snabbt stänger och sen direkt öppnar gasspjället (precis som man gör vid en växling....) så har du inte längre 1.5 bar (eller vad man nu ska ha som ladd..) i dina tryckrör direkt.. trycket kan peaka som fan då turbinen visserligen bromsas men ändå har rejält med rörelseenergi. Eftersom den energin ändå fortsätter pumpa luft, så kan det resultera i jävligt mycket för höga ladd, vilket brukar resultera i att tryckslangar flyger av.. och har du otur - kanske även en skjuten motor. (samma effekt om du har för liten dump... vilket fler än ett par byggen råkat ut för... ) Pajjar inte något, så har man alltså ändå mycket underliga tryckförhållanden framme vid gasspjället, vilket ju har som huvudsyfte att reglera mängden luft som ska in i motorn. Beter sig trycket då lite som en nybörjare på salsakurs, så får du alltså heller inte den gasrespons som du vill ha = mycket sämre körbarhet..
Har sett rätt många byggen med jäkligt hög trimgrad/små marginaler, där kolvar och topplockspackningar oförklarligt har spikat sönder trots på mätaren helt stabila ladd.. flera gånger har för liten dump varit orsaken.

En annan orsak som folk ofta glömmer är flödesriktningen, en dump som sitter innan ic tvingar luften att först studsa på spjället och sen börja gå BAKÅT mot dumpen.. = ingen bra lösning, man vill ha samma flödesriktning hela tiden såvida man inte gillar att ha turbolag.. wink

Tänk på att allt är en kedja och ändra i ena änden så påverkas saker i andra.. finns hur mycket som helst som kan påverkas om man ändrar på något i kedjan! smile"


Lycka till.
Mvh C

"You wanna drive it, then buy it!"
Mitsubishi Evolution VIII "Turbo Center I Stockholm AB" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang