Vad betyder denna symbol i ett kretschema (försökt att googla hittar inte) två lika långa vågrätta streck.

Addi
9 maj 2009 · 85 Inlägg

Hej jag undrar vad dom vågrätta sträcken betyder i ett kretschema? Nån som vet? De är lika långa för jag har för mig att är den ena längre så betyder det + men hur är det när båda är lika långa?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/79506/650989_x45wcj.jpg

Volkswagen Passat CC "VW Individual" (2009)
M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
9 maj 2009 · 423 Inlägg

Det är en kondensator om jag inte är helt bakom flötet ikväll

Addi
9 maj 2009 · 85 Inlägg

Aha aj då men det brukar man väl oftast koppla till en plus pol eller? De ju ingen ide att koppla kondis till minus.

Vill nämligen ha reda på vilken som är plus och vilken som är minus från ett halvt kretschema

Volkswagen Passat CC "VW Individual" (2009)
M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
9 maj 2009 · 423 Inlägg

Har du en bild på de halva kretsschemat som du kan ladda upp? Lyckas inte få till några tillräckligt stora bilder som visar hur den ska kopplas in och hittar inga när jag googlar heller

gorre
9 maj 2009 · 250 Inlägg

helt rätt att det är en konding.
kan rek. denna sida om det är mer som är svårt att tyda

http://www.kpsec.freeuk.com/symbol.htm

Addi
9 maj 2009 · 85 Inlägg

Här har vi kretschemat jag försöker tyda. Det är Y20 som jag vill veta vilken som är + och vilken som är - har färgerna på kablarna men svårt att tyda vilken som ska vart vill ej heller göra fel för då ryker de väl.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/79506/651015_2hu81x.jpg

Volkswagen Passat CC "VW Individual" (2009)
Addi
9 maj 2009 · 85 Inlägg

gorre skrev:
helt rätt att det är en konding.
kan rek. denna sida om det är mer som är svårt att tyda

http://www.kpsec.freeuk.com/symbol.htm

Helt underbar sida men gav dock ingen hjälp till att lösa vilken som är + och -.
Jag har två kablar en som är svart-grå och en som är svart-grön rent logiskt så borde grå vara minus och grön vara plus. men vågar man chansa.

Volkswagen Passat CC "VW Individual" (2009)
Fredrik89 Bilmekaniker
9 maj 2009 · 274 Inlägg

vad e de till?

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
gorre
9 maj 2009 · 250 Inlägg

Addi skrev:
Här har vi kretschemat jag försöker tyda. Det är Y20 som jag vill veta vilken som är + och vilken som är - har färgerna på kablarna men svårt att tyda vilken som ska vart vill ej heller göra fel för då ryker de väl.


http://www1.garaget.org/gallery/archive/79506/651015_2hu81x.jpg

811 och 812  överst till höger på bilden vart gåt dom hittar du dem på nått annat schema


EDIT: såg nu att det var en transistor där. så glöm föregående

Senast redigerat av gorre (9 maj 2009)

Addi
9 maj 2009 · 85 Inlägg

En signal från ljussensors i min bil, vill veta vilken som ger signal att det är ljus ute samt när det är mörkt ute.

Senast redigerat av Addi (9 maj 2009)

Volkswagen Passat CC "VW Individual" (2009)
Fredrik89 Bilmekaniker
9 maj 2009 · 274 Inlägg

men en kondensator är ju markerad med + och -, står de inte på den gamma?

Senast redigerat av Fredrik89 (9 maj 2009)

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
Addi
9 maj 2009 · 85 Inlägg

gorre skrev:

Addi skrev:
Här har vi kretschemat jag försöker tyda. Det är Y20 som jag vill veta vilken som är + och vilken som är - har färgerna på kablarna men svårt att tyda vilken som ska vart vill ej heller göra fel för då ryker de väl.


http://www1.garaget.org/gallery/archive/79506/651015_2hu81x.jpg

811 och 812  överst till höger på bilden vart gåt dom hittar du dem på nått annat schema


EDIT: såg nu att det var en transistor där. så glöm föregående

Tyvärr det där är det enda schemat jag har men visst är det så att man ej kopplar transistor till - utan det kopplas till + polen

Volkswagen Passat CC "VW Individual" (2009)
Fredrik89 Bilmekaniker
9 maj 2009 · 274 Inlägg

Addi skrev:
En signal från ljussensors i min bil, vill veta vilken som ger signal att det är ljus ute samt när det är mörkt ute.

de e ju fotomotståndet som bestämmer de, inte kondensatorn

edit: komponent W52

Senast redigerat av Fredrik89 (9 maj 2009)

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
gorre
9 maj 2009 · 250 Inlägg

Addi skrev:

gorre skrev:

Addi skrev:
Här har vi kretschemat jag försöker tyda. Det är Y20 som jag vill veta vilken som är + och vilken som är - har färgerna på kablarna men svårt att tyda vilken som ska vart vill ej heller göra fel för då ryker de väl.


http://www1.garaget.org/gallery/archive/79506/651015_2hu81x.jpg

811 och 812  överst till höger på bilden vart gåt dom hittar du dem på nått annat schema


EDIT: såg nu att det var en transistor där. så glöm föregående

Tyvärr det där är det enda schemat jag har men visst är det så att man ej kopplar transistor till - utan det kopplas till + polen

borde va så om jag inte är helt galen börjar bli för länge sen man höll på med el,så måste erkänna mig slagen.

Addi
9 maj 2009 · 85 Inlägg

Fredrik89 skrev:

Addi skrev:
En signal från ljussensors i min bil, vill veta vilken som ger signal att det är ljus ute samt när det är mörkt ute.

de e ju fotomotståndet som bestämmer de, inte kondensatorn

edit: komponent W52

Ja fast Y20 är till speglarna på utsidan som inte dimmar av om det är ljust ute och där är nån utav dom två en plus pol som berättar när spegeln ska dimma eller inte, eftersom det går bara + och jord in till speglarna. Det är lättast att dra den + polen till ett relär som sen kan bestämma vad som ska fungera när det är ljust och inte.

Volkswagen Passat CC "VW Individual" (2009)
gorre
9 maj 2009 · 250 Inlägg

Fredrik89 skrev:

Addi skrev:
En signal från ljussensors i min bil, vill veta vilken som ger signal att det är ljus ute samt när det är mörkt ute.

de e ju fotomotståndet som bestämmer de, inte kondensatorn

edit: komponent W52

w52 är väll bara en lampa? borde inte "pilarna" var tvärt om annars.


Ja fast Y20 är till speglarna på utsidan som inte dimmar av om det är ljust ute och där är nån utav dom två en plus pol som berättar när spegeln ska dimma eller inte, eftersom det går bara + och jord in till speglarna. Det är lättast att dra den + polen till ett relär som sen kan bestämma vad som ska fungera när det är ljust och inte.

Ta fram multimetern och mät vilken som ger spänning när det är ljust.

Senast redigerat av gorre (9 maj 2009)

Fredrik89 Bilmekaniker
9 maj 2009 · 274 Inlägg

Addi skrev:

Fredrik89 skrev:

Addi skrev:
En signal från ljussensors i min bil, vill veta vilken som ger signal att det är ljus ute samt när det är mörkt ute.

de e ju fotomotståndet som bestämmer de, inte kondensatorn

edit: komponent W52

Ja fast Y20 är till speglarna på utsidan som inte dimmar av om det är ljust ute och där är nån utav dom två en plus pol som berättar när spegeln ska dimma eller inte, eftersom det går bara + och jord in till speglarna. Det är lättast att dra den + polen till ett relär som sen kan bestämma vad som ska fungera när det är ljust och inte.

du vill alltså koppla förbi och köra manuellt eller? kollat ute vid speglarna efter spänning? eller belastat och kollat jordpunkter? en kondensator går ju inte sönder om den inte får rejält med överspänning, men de hörs när dom gör de

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
Fredrik89 Bilmekaniker
9 maj 2009 · 274 Inlägg

gorre skrev:

Fredrik89 skrev:

Addi skrev:
En signal från ljussensors i min bil, vill veta vilken som ger signal att det är ljus ute samt när det är mörkt ute.

de e ju fotomotståndet som bestämmer de, inte kondensatorn

edit: komponent W52

w52 är väll bara en lampa? borde inte "pilarna" var tvärt om annars.

Fredrik89: en lampa är en cirkel med ett kryss i wink

Ja fast Y20 är till speglarna på utsidan som inte dimmar av om det är ljust ute och där är nån utav dom två en plus pol som berättar när spegeln ska dimma eller inte, eftersom det går bara + och jord in till speglarna. Det är lättast att dra den + polen till ett relär som sen kan bestämma vad som ska fungera när det är ljust och inte.

Ta fram multimetern och mät vilken som ger spänning när det är ljust.

Senast redigerat av Fredrik89 (9 maj 2009)

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
Addi
9 maj 2009 · 85 Inlägg

Ja där sa ni nått varför har jag inte tänkt så långt?, heh tusen tack för hjälpen det är ju i princip bara kolla när det kommer ström in i nån utav kontakterna så betyder de att denna är plus :o känner mig blond men tack tack

Volkswagen Passat CC "VW Individual" (2009)
Fredrik89 Bilmekaniker
9 maj 2009 · 274 Inlägg

Addi skrev:
Ja där sa ni nått varför har jag inte tänkt så långt?, heh tusen tack för hjälpen det är ju i princip bara kolla när det kommer ström in i nån utav kontakterna så betyder de att denna är plus :o känner mig blond men tack tack

ingen fara wink håller på med detta varje dag tongue måste börja i rätt ända och hela tiden ha nya idéer

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang