2020
Sök

Renault Clio 92 startar inte.. Startmotorn?

High Performance
21 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
Hej har ett knepigt problem, bilen funkade fin fint men sen när jag ställde den utanför mitt hus för att bära in några saker så stängde jag av bilen. Sen när jag skulle starta så tänkte jag prova att rulla igång bilen (vet inte varför men).
Men iaf så startade den inte och när jag skulle vrida på tändningen så var den stendöd. Laddade batteriet och trodde att det var det men icke stereon och allt funkar bra, men när man vrider på nyckel så knäpper det någonstans i motorn sen så dör alla ström, men sen om man vrider nyckel till "noll läge" och upp på "startläget" så funkar strömmen igen mad.. Någon som har haft samma problem eller va fan är det? relää?startmotor? har kollat säkringar inte hittat någon som är trasig
Senast redigerat av Linusa (9 maj 2009)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
9 maj 2009
kan vara glapp i relät till startmotorn, eller så är de ngn kabel som lossnat, eller så kanske de är en säkring som är trasig, som du inte hittat. att allt släcks under fult utslag med nyckeln, är för att startmotorn ska få så mycket ström som möjlingt under start, där av att allt dör! smile men har nog tyvärr ingen lösning på ditt problem sad

Lycka till iaf!

Mvh Patrik

High Performance
21 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
Okej får gå ut och kolla lite mer på det om det bara kan sluta regna nån gång. Något tips på hur man kan kolla om det går ström till startmotorn? har ingen elmätare, får väl införskaffa mig en tongue

Saab älskare!
4 597 Inlägg
9 maj 2009
gör de, åg till clas ohlsson eller någon tongue lättare o felsöka då tongue

High Performance
21 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
Hmm knepig bil detta, tog bort alla relän och rengjorde dom, kontakterna på batteriet, och alla andra kontakter jag kunde hitta i motorn och rengjorde dom med elektronik rengörning. Gick in och åt sen när jag kom tillbaka så startade bilen. Antingen var det smuts i nån kontakt eller så glapp. Aja nu funkar bilen iaf big_smile tack för tipset Funkiee

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
10 maj 2009
Startmotorn och generatorn är typfel på dessa bilar.

Som tur är sitter startmotorn lättåtkomligt.

Om det händer igen så be någon vrida om nyckeln medans du bankar så gott du kan på startmotorn. Hoppar den igång då så vet du att det var det som var fel och att du snart kan vänta dig ett ras.
En renoverad begagnad startmotor kostar inte många hundralappar på skroten.

(Nej, jag är inte ironisk. Detta hjälper faktiskt ofta..)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

796 Inlägg
10 maj 2009
Skulle tro att det var en kabel på batteriet som satt löst/ dålig kontakt. Vanligt beteende. 

När startmotorn ska dras igång och kontaktytan är liten, bildas det en gnista mellan batteripol och kabel. ytan blir då igenslaggad så all kontakt försvinner.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

High Performance
21 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Hasselstrom skrev:
Skulle tro att det var en kabel på batteriet som satt löst/ dålig kontakt. Vanligt beteende. 

När startmotorn ska dras igång och kontaktytan är liten, bildas det en gnista mellan batteripol och kabel. ytan blir då igenslaggad så all kontakt försvinner.

Jo det måste varit något sådant

Sök