3420
Sök

Farligt att köra på 95 oktan på fsi motorn?

4 586 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
pratar om wv/audis 2.0 fsi motor

har nu sedan jag tankat 95 oktanig bensin fått fel på egr ventilen

fick även mail om att motorn tar skada och bitar/partiklar kan lossna inne i motorn men det låter helt sjukt

vad är sant/falskt?
Senast redigerat av jorre83 (12 maj 2009)

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
12 maj 2009
Det går att köra på 95. Men De rekommenderar 98 för att få den effekt som de lovar.

Bilen går bättre på 98 och dricker mindre bränsle.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Student
232 Inlägg
12 maj 2009
Akta dig den kommer explodera om du kör något annat än sån här v-power.

- Vad har du i lådan?
- Kaniner.
- Vad gör de?
- Kaniner...

299 Inlägg
13 maj 2009
Tror att man nästintill måste köra de på 98 motorn kan ta skada av att köra den på 95 har hört de av 2polare som jobbar på en w.a.g verkstad

406 Inlägg
13 maj 2009
johan-s70-t5 skrev:
Tror att man nästintill måste köra de på 98 motorn kan ta skada av att köra den på 95 har hört de av 2polare som jobbar på en w.a.g verkstad

Jobbigt att åka till usa och tanka då:P Där har dom ju bara 88 eller om det var 89 oktan. Därför det låga priset i usa:P

MvH Glenn Wiberg

4 586 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
johan-s70-t5 skrev:

okey knepigt att göra en sådan ny bil bara för 98 oktan. Innanför tanklocket står set min 98 och i handboken står det min 95 fattar inte något alls

Supraman
2 300 Inlägg
13 maj 2009
Man läste masa artiklar om den motorn när den kom och folk som hade fått problem med den när dom hade tankat 95.
Tanka 98 som det ska va i den motorn, om du inte gör det kan du ev nekas ev garantier och goodwill lagningar som rör motorn och du får ta pengar ur egen ficka.
Fel bränsle=dyrt i längden

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

4 586 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
Stefan Varberg skrev:
Man läste masa artiklar om den motorn när den kom och folk som hade fått problem med den när dom hade tankat 95.
Tanka 98 som det ska va i den motorn, om du inte gör det kan du ev nekas ev garantier och goodwill lagningar som rör motorn och du får ta pengar ur egen ficka.
Fel bränsle=dyrt i längden

dom sa även på verkstaden att denna motor är väldigt känslig och kan även ge massa fel som dom själva inte kan förstå eller lösa

Fri fart för ett fritt folk!
14 691 Inlägg
13 maj 2009
problemet är att dom sotar igen..
väldigt vanligt på direktinsprutade bensinare
derför ska man köra på min 98okt

bensinen drar normalt med sig sotet så det inte blir några avlagringar men när bensinen direkt insprutas så sotar det igen via avgasreningen
derför ska man köra så ren bensin som möjligt med högoktanhalt
så inte lika stor mängd sot letar sig genom avgasreningen

Kör fort så hinner inget hända...

4 586 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
Growe skrev:
problemet är att dom sotar igen..
väldigt vanligt på direktinsprutade bensinare
derför ska man köra på min 98okt

bensinen drar normalt med sig sotet så det inte blir några avlagringar men när bensinen direkt insprutas så sotar det igen via avgasreningen
derför ska man köra så ren bensin som möjligt med högoktanhalt
så inte lika stor mängd sot letar sig genom avgasreningen

okey då hänger jag med. då får jag sota ur bilen wink

har tankat 98 oktan nu och släkt motorlampan sedan kört med det hela dagen utan att det lyser igen

har även märkt att motorn gå jämnare samt tystare
Senast redigerat av jorre83 (13 maj 2009)

Sök