Trasig koppling?

clonec
17 april 2009 · 109 Inlägg

köpte för ett tag sen en volvo 850 glt -93 som gått 23000 mil.

och hela tiden har det varit jävligt lätt att trycka ner kopplingen. typ inget motstånd. min grabb på 6 år o ganska tunn, kan trycka ner kopplingen utan problem.

kan det vara slavcylindern som har givit upp eller har någon nåt annat tips på vad som kan vara fel??

tacksam för alla tips och inlägg.

Volvo 850 GLT 20v "renoveringsobjekt" (1993)
Crille88
17 april 2009 · 1 353 Inlägg

slirar kopplingen när du gasar? dvs du har 3:an och trycker fullt?
driver bilen frammåt när du står stilla med 1;ans växel och kopplingen nere?

annars e de absolut inget fel på bilen. har man nyligen bytt koppling på den så ska den va mjuk.. min e också jätte mjuk ja bytte för ca 3 veckor sen. nytt urtrampningslager gjorde susen..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Crozzfire Avstängd
17 april 2009 · 512 Inlägg

frikopplar den inte alls? Men tror det det är hydralisk koppling på dessa..

clonec
17 april 2009 · 109 Inlägg

kopplingen funkar o den tar istortsett direkt, nästan längst upp, man trampar ner cirka 2 - 3 cm  så den funkar men e väldigt mjuk.

ingen slir i kopplingen och den funkar fint i alla växlar. men just att den e så jävla mjuk, för i min andra volvo e den ju mycket hårdare och då kan inte min grabb på 6 år trycka ner kopplingen, vilket han kan i denna bilen.

men tack för era svar. då kanske det inte e något att oroa sig för.

Volvo 850 GLT 20v "renoveringsobjekt" (1993)
Crille88
18 april 2009 · 1 353 Inlägg

precis som crozzfire säger så e de hydralisk koppling så kan va så att tidigare ägare bytt slavcylinger och huvudkopplingscylinder och därav att den e lätttrampad.. som sagt min var hyfsat hård innan ja bytte koppling (tryckplatta, lamell och urtrampningslager) men nu e den mjuk o fin..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Crille88
18 april 2009 · 1 353 Inlägg

då öppnar du huven på din bil o så kikar du ner vid delningen mellan motor o låda. där ser du att slavcylinder sitter. och till den går det ingen vajer utan bara ett rör..

EDIT: eller ännu bättre.. prova lossa locket till bromsservo behållaren o tryck ner kopplingen wink eller gör inte de.. men du förstår nog var som händer.. bromsar o koppling sitter i samma behållare..
men som sagt det e hydralisk koppling på 850

Senast redigerat av Crille88 (18 april 2009)

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Jez
13 maj 2009 · 50 Inlägg

Vet ju inte riktigt hur du menar med att den är väldigt lätttrampad, men om man jämför med till exempel en 240 så är 850's koppling extremt lätt pga av att den är hydralisk, men när det var dags att byta koppling på min 850 (runt 29000mil) så började den inte driva förrän man nästan hade släppt kopplingen helt, och det var jäkligt svårt att möta upp med gasen snyggt när man backade och i ettan. Har du det problemet på din med?

Gör om, gör rätt...
clonec
14 maj 2009 · 109 Inlägg

kopplingen kan man lätt trycka ner med handen, o min grabb kan som sagt oxå trycka ner den utan prob.

o ja, det e ganska svårt ibland o komma iväg utan att bilen "hoppar till" eftersom kopplingen e känslig väldigt högt upp

Volvo 850 GLT 20v "renoveringsobjekt" (1993)
Jez
16 maj 2009 · 50 Inlägg

Lyckligtvis var det inte så förbannat dyrt att byta det iaf, Kopplingssatsen kostade väl 1300 + ca 4-5 timmars jobb på det. smile

Gör om, gör rätt...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang