3748
Sök

Ojämn tomgång på SAAB 900SE 2.0T

13 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
Har en Saab 900SE 2.0T -94 som går ojämn på tomgång varvar ca 1500rpm och stiger lite i bland och sen kan den sjunka.
När man kör med  bilen går den rätt bra men vid motorbromsning under 2000rpm och vid frikoppling på tomgång så kan tomgången vara upp emot 3000rpm. Ibland är det även som att man pumpar på gasen vid 2000rpm, ska försöka lägga in film på detta senare...

Hände första gången tidigare i veckan då jag först trodde det var för att filtret var igensatt vilket det iofs var. Kan för övrigt tillägga att jag har öppet luftfilter och Maptun steg 1 chip på bilen. efter lite klurande lyfte jag på kåpan bakom oljelocket och kikade lite. Där såg jag att det gick en vaccumslang från insuget eller nåt därbak (inte så hajj på vad det är) till avlastningsventilen. och där finns det en T-koppling där en till slang är inkopplad som går till tryckmätarn i A-stolpen. den slangen hade spruckit ganska rejält fast den var mjuk så den knippsade jag av och tryckde dit den igen. Sen gick bilen bra, tills igår...
På fredagskvällen var jag på verkstan en sväng och bytte ut bakre ljuddämparen mot ett 2½ " rakt rör. Inte för att jag vet om det ens har något med saken att göra men tänkte att det kan vara bra att nämna. Som sagt började den gå konstigt igår igen och kan säga att de andra slangarna som gick mellan avlastningsventilen och T-kopplingen och mellan T-kopplingen och motorn är hyfsat torra  med lite jack i och dom liksom smulas sönder när man tar i dom big_smile.
Så jag åkte på OKQ8 och köpte en meter vaccumslang, dock märkte jag att den var lite mindre men det var enda som var någorlunda lika så jag provade. Var lite problem att få dit den till en början men det gick, dock ides jag inte börja krångla med den lilla stumpen mellan T-kopplingen och motorn eftersom slang var lite minde och så jobbig att få på. Sedan testade jag starta men den gick fortfarande dåligt.
Så nu undrar jag vilka erfarenheter ni saabfantaster här på G.org har av detta fenomen?

EDIT: Visade sig vara slangarna ändå... måste ta och byta ut alla slangar innan det händer igen.

Tråden kan låsas.
Senast redigerat av Rallan (17 maj 2009)

Sök