3146
Sök

Vad är normal oljeförbrukning på BMW

96 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
Halloj,

Jag har en BMW 320i touring och tycker att oljeförbrukningen är hög, Bilen var inne på service för ca 300 mil sen. Då kontrollerades avgasvärden och oljeläckage kontroll, allt är OK!
Motorn rak 6:a är helt orginal, all service gjord som den ska.

Men så igår så tändes oljelampan igen. Det har alltid varit så jag blir tvungen att fylla på efter ca 300mil.

funderar på vad ni andra tycker är normal förbrukning.hmm

1 948 Inlägg
23 april 2009
med fylla på hur mycket handlar det om då? att en motor drar några typ 2-3 dl olja per 1000 mil är inte ovanligt när den gått över 20.000.

En till sak, vad var det för olja dom hälde i? samma som du hade innan?

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
23 april 2009
Förbrukning eller läckage?
Det kan läcka vid utgående vevaxel o det syns inte direkt förutom kanske en lite droppe men det droppar betydligt mer när du kör.

Mekaniker
472 Inlägg
23 april 2009
Mellan 0,5l och 1l är normalt på 1000mil.. Hur gammal är bilen?

BMW-tok

689 Inlägg
23 april 2009
Vad är de för årsmodell? Hur långt har bilen gått? Körs det korta eller långa sträckor?

96 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
Tack för ert angagemang, här kommer lite mer info!
Det är 2003 års modell, Jag kör varje dag till/från jobbet 3 mil enkelresa på E4 genom sthlm.
Bilen har gått 10000mil.
frågan på hur mycket jag fyller på, jag blir inte riktigt klok på detta för när lampan tänds och jag kollar oljestickan så ser det OK ut. Så jag har varit på BMW och frågat hur mycket man ska fylla på lampan tänds, de sa ca 1 liter. men jag har fyllt på 0.5liter vid varje tillfälle.

De oljor som är listade nedan har jag fyllt på med, Castrol har använts vid service!
Motor Castrol Edge helsyntet 5W-30 eller Shell Helix Ultra helsyntet 5W-40

Grabber:s fundering om olje läckade vid vevaxeltätning ska jag kolla upp, funderar på om jag ska fästa något precis under som suger upp olja typ papper. för att se om det läcker under körning. Får väll göra det på både transmissionssidan och växellådssidan. Sammtidigt tycker jag att det borde synas på underredet, men där är det torrt och fint.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
28 april 2009
Du kan hissa upp bilen o känna med fingret om det är kladdigt. Kolla avgasrören om dom är missfärgade, brukar läcka på dom o lukten blåser ju bort när du kör...
Kolla kylvatten om det är fet i den, kan hända att topplockpackning gått o oljan pressas ut i vatten o vatten i sin tur pyser ut via kylar locket då det sitter en ventil där.

Du kan be en kompis "jaga" dig lite o se om bilen ryker blått vid gaspådrag, då är det ventil tätningar som är kassa. Beror ofta på hård o varm körning.

Det borde inte förränna oljan så vida är inget fel på motor...

72 Inlägg
18 maj 2009
Bmw drar olja om man kör lite hårdare en vanligt... står tom i boken har jag för mig! smile
Samma fenomen för mig förra sommaren, men då hade jag just köpt den så då gick den lite hårt ett tag!
Men nu när man kör som vanligt har jag inge problem alls!

När nivån sjunker finns 2 olika "påminnelselampor" (om man kan säga så)
som säger till att det börjar bli dax att fylla på lite granna!
föst så tänds lampan bara när du stänger av bilen, när mer olja försvunnit lyser den gult hela tiden!

Fyller man efter vid första gången den gula lampan tänds får man nog inte i så mycket mer en 0,5 liter som du säger!
Senast redigerat av -sod61berg- (18 maj 2009)

888 Inlägg
18 maj 2009
Nya audi får tex dra mellan 0,5-1L per 100mil och det ska anses som normalt. Står i instruktionsboken. Kolla din så står det säkert hur mycket den får dra.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
18 maj 2009
inte så att du förlorar oljetrycket då?

2slow

Sök