2619
Sök

Audi a4 1,8t går inte att varva upp

485 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
#1
hej,har en 1,8 t 96a. den går gämt o fint på tomgång men direkt som man försöker varva upp den så börjar han mota, bör tillägas att ja har byt följande grejor och även varit inne med den på audi,
lmm,soppafilter,tendstift,och nu det sista turbon. så är det någon där ute som har varit med om detta fenomen eller har en ev lösning.
på audi så fick jag svar att det har inget med elektroniken att göra, har även kollat katen o den är ok.

desperat efter svar


4 682 Inlägg
16 maj 2009
#2
vad menar du med "mota"? läste dom ut felkoder vid audi-verkstaden?

485 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
#3
enligt audi så dom felkoder som fanns var inte relaterade till problemet,har haft los katen från turbon men lik förbanat så kan man inte russa motorn,den varvar upp till ca2200v/min sen tappar den orken.icen är tät läker inget,kan det vara så enkelt att lamdan har pajat?eller bensin pumpen är slut?


4 682 Inlägg
16 maj 2009
#4
xc_70 skrev:
enligt audi så dom felkoder som fanns var inte relaterade till problemet,har haft los katen från turbon men lik förbanat så kan man inte russa motorn,den varvar upp till ca2200v/min sen tappar den orken.icen är tät läker inget,kan det vara så enkelt att lamdan har pajat?eller bensin pumpen är slut?

hmm,konstigt. man tycker att om det vore lambda sonden eller soppapumpen som e felet så borde det komma upp som felkod?
prova med att kolla vacumslangen till Btr:en så att den inte e sprucken/sitter löst.

485 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
#5
va e btr? sen så nämde du soppa pumpen,har en teori att den inte har 12v utan ex 7,8v kan det göra att den går fint på tomgång men när man gasar till så orkar den inte pumpa som den ska?


4 682 Inlägg
16 maj 2009
#6
xc_70 skrev:
va e btr? sen så nämde du soppa pumpen,har en teori att den inte har 12v utan ex 7,8v kan det göra att den går fint på tomgång men när man gasar till så orkar den inte pumpa som den ska?

Btr=Bränsle Trycks Regulator.
du kan prova mäta bränsletrycket å se så att den levererar det tryck som den ska.
annars så kan det vara nått skumt med spridarna oxå,prova att hälla i lite injector cleaner ifall de skulle vara igensatta.
hur uppstod felet förresten, plötsligt eller blev det gradvis värre?

485 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#7
ska i morgon provtrycka systemet,har hällt i cleaner,körde bilen på morgonen sen skulle ja i väg på eftermidagen då må märkte ja att den bara började mota vid axleration,alltså redan vid start.var sitter btr=en? och hur kolar man den?


4 682 Inlägg
17 maj 2009
#8
xc_70 skrev:
ska i morgon provtrycka systemet,har hällt i cleaner,körde bilen på morgonen sen skulle ja i väg på eftermidagen då må märkte ja att den bara började mota vid axleration,alltså redan vid start.var sitter btr=en? och hur kolar man den?

vet inte riktigt var Btr sitter på en a4 men skulle gissa att den sitter direkt på fuel railen?
kolla så att vacuum-slangen inte e sprucken/sitter löst och mät upp  bränsletrycket.

485 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#10
va ute o kolade lite nogranare,upptäckte att vevhusventilationen är trasig,hoppas att det är de som varit problemet.



Sök