3168
Sök

Volvo 740 - B230F - 1988

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
Tjaa!

Har precis tagit ut min 740 efter renoveringen om man får kalla det så. Men har lite problem med min motor. Den är helt orkeslös, svår startad när den är varm, går lite taskigt på låga varv (känns det som), varvar gärna frivilligt, jaa ni känner kanske igen symptomen.

Det jag har gjort/provat är :

Annan bränsleregulator
Annan LMM
Bytt Grenrörspackning ( Dom läckte så spjället stod öppet så den drog i sig bränsle )
Bytt insugsröret pga hål i slangen
Kollat och ställt tändningen
Kollat så Vev,kam och allting står rätt
Rensa ur den lite halvmanligt
Provtryckt den på verkstad efter tjuvluft men den läcker ej
Koppla ur Lambdan men där vart det ingen skillnad på gång så kan vara den som är boven i dramat

Har säkert provat något mer så kan ha glömt något. Det jag tänker prova näst nu är att byta lambdan och se om det blir bättre för det känns som om den har något med bränsleluft blandningen att göra. Har ni några förslag eller kanske rent av kan sätta ett finger exact på vad det är så hojta till tack.

Mvh Emil

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
21 maj 2009
kolla avgasvärdena så ser du direkt om de är lambdan eller inte

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
Har ju inte tillgång till det så speciellt och det känns inte så kul att betala för det ifall det inte är det som är fel, plus att avgasröret läcker, men jag tror inte att det är det som har med det där att göra för det är ett så pass litet hål.

www.garaget.org/Triton

Whatever :)
1 652 Inlägg
21 maj 2009
byt ut tändboxen.. sen kolla packboxen bak vid fördelaren.. polaren har de problemet förra veckan på sin 745..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
Tändboxen känns så långsökt, liksom den tänder ju och så som den ska.. Jag bytte lambdan förut utan resultat men har börjat ana att det är katten som har satt igen sig, plattan har lossnat eller något.. Ska kolla upp det. För den sotar ganska bra och det är ju ett tecken på att den går för fett.. Jag och en kille på Rejmes håller på och undersöker lite ..

www.garaget.org/Triton

1 652 Inlägg
21 maj 2009
hmm okej, mjo de kan de vara med.. men om katten har laggat igen så borde den vara så orkes lös så att den bara vill dö på tomgång..

29 Inlägg
22 maj 2009
har du kollat lmm på den låter som dom problemen när den är orkeslös och inte går riktigt.... lättat att kolla.. ta av Lmm för om det bara Lmm är lite dålig så kan den ge dessa sytom....

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
Jo den är kollad flera gånger om som det står i listan längst upp smile Tack endå ..

www.garaget.org/Triton

1 652 Inlägg
22 maj 2009
skulle jag ha varit dig skulle jag bytt ut de saker jag bytte på polarens .. tog en liten stund men som sagt.. jag tror att de är de iaf.. katten kan de inte vara.. den hade du blåst ur. men tror att de är lmm och tändboxen.. kan även vara boxen vid passagerar sidan.. tändmodulen kan de inte vara.. är den pajj startar inte bilen..

Sök