Vit rök ur motorn på golf diesel -97

Ksyrium
26 maj 2009 · 18 Inlägg

Var ute och körde en Golf diesel årsm 97 idag, körde bilen ganska hårt stundvis men varvade aldrig något överdrivet mycket, 3500 varv/min, det var mest snabba accelerationer (mätaren går till 5000/varv/min). När ja stannade vid rödljus så rök det vit rök upp från motorhuven och luktade bränt som f*n...

Åkte sen lugnt och försiktigt och ställde bilen för att låta den svalna. Efter en stund gick jag ut och öppnade huven för att se om det gick se något fel men jag kunde inte se något (inte så duktig på motorer).
När jag sen startade bilen och körde så var det inga problem, startade direkt, luktade ingenting längre och bilen gick helt normalt... Någon som vet vad som kan ha hänt? Min första tanke var att toppackningen gått?

MVH

_Wallis_
26 maj 2009 · 4 506 Inlägg

Kom det vit rök från motorrummet så har du väll kokat motorn, Expansionskärlet har väll släppt ut övertryck. Kollade du på tempen ngn gång?

Kan du andas kan du dö.
Ksyrium
26 maj 2009 · 18 Inlägg

Kollade tempen när jag ställde bilen 2-3 min senare och då stod den normalt på mätaren

Ranta
26 maj 2009 · 162 Inlägg

Ryker det vitt är det något som har med vatten att göra iaf.. Bara leta på smile

Mazda Rx7 "Efini" (1993)
Ksyrium
26 maj 2009 · 18 Inlägg

Okej... Tror du man behöver oroa sig för toppackningen eller turbon? Hur märker jag om någon av dessa havererat? Bilen gick ju fullt normalt när jag körde den 1 timme senare smile

Förövrigt ryker det inget vitt nu

Senast redigerat av Ksyrium (26 maj 2009)

engolf
26 maj 2009 · 3 235 Inlägg

Kört ute i regnet, eller igenom vattenpölar?

Ksyrium
26 maj 2009 · 18 Inlägg

Tänkte inte på det faktiskt men vägbanan kan mycket väl ha varit fuktig med vissa vattensamlingar, har regnat till och från hela dan... Kan ju vara där den vita röken kom från... Fast det luktade förbannat bränt i hela bilen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang