3183
Sök

Motorproblem omega/vectra

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
#1
har två problem på två bilar
en opel vectra 2000 16v 150 hk
och en opel omega 3.0 v6 211 hk

omegan: har bara gnista på 5 tändkablar...kan det ha att göra med fördelarlocket????? nån idé

vectran: när jag försöker starta den så går det jätte segt och så blir kopplingsvajern strömförande typ:/ den blir glödhet,så varm att den brände av.   nån idé

Andreas


4 682 Inlägg
26 maj 2009
#2
omegan: spreja lite kontaktspray el. liknande i fördelarlocket eller byt fördelarlock om det e ärgat , å om inte de hjälper byt stiftet och tändkabeln till cylindern.

vectran: kolla jordningen mellan motor och kaross, om den inte funkar så ombesörjs jordningen av kopplingsvajern istället.

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
#3
vectra problemet löst    det var jordningen mellan kaross och motor som du skrev moparboy440:)smile

omegan

ska börja med att byta tändkabeln och hoppas att det är så enkelt för att man får skruva ner halva motorn för att komma åt det j*****a locket.


9 108 Inlägg
27 maj 2009
#4
Den går inte på fyra då? Tändspolen/tändmodulen brukar strula lite smått på dom.


gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#5
MilleN skrev:
Den går inte på fyra då? Tändspolen/tändmodulen brukar strula lite smått på dom.

har kommit fram till att det är tändspolen som strular....nån som vet enklaste sättet att komma åt den?????


9 108 Inlägg
29 maj 2009
#6
turbonova skrev:
har kommit fram till att det är tändspolen som strular....nån som vet enklaste sättet att komma åt den?????

Hyr in en liten kines med flinka fingrar wink Nä ingen aning faktiskt, den sitter säkert gömd bakom motorn på Omegorna... På Vectran satt den bredvid batteriet ungefär så det var inga problem att byta. Kanske lika bra att lämna in den? Tändspole kostar dryga 2000 spänn vill jag minnas..



Sök