Bilen går ryckigt mellan 3000-4000 rpm (Nissan 200sx s13)

Vidde
31 maj 2009 · 47 Inlägg

Hej,

Har en S13 -90 som går ryckigt mellan 3000-4000 varv på alla växlar, får ingen kraft alls men efter ett par sekunder så kommer kraften ala ketshupeffekt när den har lyckats att ta sig upp över 4000rpm. Det uppstår bara vid "full gas", om man istället gasar mjukt så blir det inget ryck alls och allt är frid och fröjd. Bilen är helt orginal..

Har gjort följande:

bytt tändstift
bensinfilter
kollat tryckrör
slangen från wastegate
kopplat ut lamdan (ingen skillnad i gång med kontakten urkopplad?)

Min tanke är att det är wastegaten som strular på något vis? Eller vevaxelgivaren? vad tror ni?

Är tacksam för snabb hjälp!!

Mvh

Viktor

Datsun 280z "2plus2" (1975)
Kesler
31 maj 2009 · 3 650 Inlägg

Nåt med luften, strypta luftrör/slangar eller LLM

Wanegardh Asgammal medlem.
31 maj 2009 · 2 246 Inlägg

Låter exakt som jag har haft.
Ställ din tändning.

Skaffa en extra tändkabel, lyft av den främre tändspolen(no1 närmast kylaren), använd extrakabeln som skarvsladd mellan stift och tändspole.
Montera stroboskoplampan på skarvkabeln, starta bilen.

På remskivan har du sex stycken streck. Sett framifrån uppifrån, från vänster räknat alltså som du ser det när du kollar tändningen.
Dom betyder 5g efter, 0 grader, 5g före, 10g före, 15g före, 20g före.
På tomgång ska tändningen stå på 15g.
Tändningen justerar du på givaren som sitter i framkant på avgaskammen på kamremskåpan med tre skruvar.

OBS Den är mycket känslig flytta mkt lite åt gången.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/367/673942_7wcrqx.jpg

Senast redigerat av maximus (31 maj 2009)

Vidde
1 juni 2009 · 47 Inlägg

maximus skrev:
Låter exakt som jag har haft.
Ställ din tändning.

Skaffa en extra tändkabel, lyft av den främre tändspolen(no1 närmast kylaren), använd extrakabeln som skarvsladd mellan stift och tändspole.
Montera stroboskoplampan på skarvkabeln, starta bilen.

På remskivan har du sex stycken streck. Sett framifrån uppifrån, från vänster räknat alltså som du ser det när du kollar tändningen.
Dom betyder 5g efter, 0 grader, 5g före, 10g före, 15g före, 20g före.
På tomgång ska tändningen stå på 15g.
Tändningen justerar du på givaren som sitter i framkant på avgaskammen på kamremskåpan med tre skruvar.

OBS Den är mycket känslig flytta mkt lite åt gången.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/367/673942_7wcrqx.jpg

Tack för alla svar!
Klockrent med ett utdrag ur verkstadshandboken! tack! En fråga bara, om tändningen är felinställd borde den inte gå dåligt på andra varvtal också?

Mvh

Viktor

Senast redigerat av Vidde (1 juni 2009)

Datsun 280z "2plus2" (1975)
Wanegardh Asgammal medlem.
1 juni 2009 · 2 246 Inlägg

Vidde skrev:

maximus skrev:
Låter exakt som jag har haft.
Ställ din tändning.

Skaffa en extra tändkabel, lyft av den främre tändspolen(no1 närmast kylaren), använd extrakabeln som skarvsladd mellan stift och tändspole.
Montera stroboskoplampan på skarvkabeln, starta bilen.

På remskivan har du sex stycken streck. Sett framifrån uppifrån, från vänster räknat alltså som du ser det när du kollar tändningen.
Dom betyder 5g efter, 0 grader, 5g före, 10g före, 15g före, 20g före.
På tomgång ska tändningen stå på 15g.
Tändningen justerar du på givaren som sitter i framkant på avgaskammen på kamremskåpan med tre skruvar.

OBS Den är mycket känslig flytta mkt lite åt gången.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/367/673942_7wcrqx.jpg

Tack för alla svar!
Klockrent med ett utdrag ur verkstadshandboken! tack! En fråga bara, om tändningen är felinställd borde den inte gå dåligt på andra varvtal också?

Mvh

Viktor

Min bil uppträdde precis som din och det var tändningen.

Vidde
1 juni 2009 · 47 Inlägg

maximus skrev:

Vidde skrev:

maximus skrev:
Låter exakt som jag har haft.
Ställ din tändning.

Skaffa en extra tändkabel, lyft av den främre tändspolen(no1 närmast kylaren), använd extrakabeln som skarvsladd mellan stift och tändspole.
Montera stroboskoplampan på skarvkabeln, starta bilen.

På remskivan har du sex stycken streck. Sett framifrån uppifrån, från vänster räknat alltså som du ser det när du kollar tändningen.
Dom betyder 5g efter, 0 grader, 5g före, 10g före, 15g före, 20g före.
På tomgång ska tändningen stå på 15g.
Tändningen justerar du på givaren som sitter i framkant på avgaskammen på kamremskåpan med tre skruvar.

OBS Den är mycket känslig flytta mkt lite åt gången.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/367/673942_7wcrqx.jpg

Tack för alla svar!
Klockrent med ett utdrag ur verkstadshandboken! tack! En fråga bara, om tändningen är felinställd borde den inte gå dåligt på andra varvtal också?

Mvh

Viktor

Min bil uppträdde precis som din och det var tändningen.

Ok! Tack för hjälpen! Ska gå på det i helgen, hoppas det hjälper på min också!

Datsun 280z "2plus2" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang