2834
Sök

Kabelbrand, vad gör jag nu då?

23 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
Ja, igår ville jag ha hjälp med att koppla en strömbrytare och idag vill jag ha hjälp med en kabelbrand.. säger väl en del om hur bra det gick big_smile haha näe, men det var en klantgrej misstänker jag. Säkringen gick till stereo+instrumentpanel i ibizan, jag bytte men råkade fumla dit en 20A säkring istället för en 15A som det ska vara. Antar att det var därför en kabel från stereon blev överhettad och började smälta och osa obehagligt. Hade jag satt i rätt säkring hade väl säkringen gått innan kabeln gick åt helvete? Det var en gul kabel, är det tändningsströmmen eller vad är det måntro?

Iaf.

Vad gör man nu? Räcker det att jag tar bort den bit av kabeln som är skadad och ser till att dubbelkolla märkningar på säkringen i framtiden? Tycker sånt här är jobbigt då jag inte är så hemma på området.. då kanske jag inte borde vara på det och pilla men man ska väl lära sig nån gång.. smile

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
4 juni 2009
Du borde väl ändå märkt skillnaden på säkringarna då dom är färgkodade ??

Men iaf, gult är ju minnesströmmen till stereon och det ska ju funka om du byter ut den *sålänge du inte klantat till elsystemet när du pillat med det*.

Något gjorde ju att kabeln blev överhettad och hade du haft en mindre säkring hade den ju gått istället men även gått nästa gång sålänge du inte fixat felet som gjorde att kabeln smälte. Fixa felet först och sätt sen dit rätt säkring.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

23 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
tja, får väl skylla på att det var mörkt och kallt och jag hade väl lite för bråttom roll

ok.. hm. behöver man minneskabeln för att det ska lira..?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
4 juni 2009
Jepp den behöver stereon annars så tappar den minnet hela tiden eller om den är helt borta så startar inte ens stereon.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Sök