Blåsning av Mekonomens verkstad? Saab 9 5 fel eller inte på generator?!

Squibby
3 juni 2009 · 2 Inlägg

Min Saab 9 5 2002 startade inte efter en stunds lyssnande på musik på en parkeringsplats. Vi försökte kabla igång bilen utan framgång. Inga problem att knuffa igång den. Likadant vid ett nytt försök dagen därpå. Ett klickande ljud är det som händer när man vrider om tändningen.

Lämnar in den till Mekonomens verkstad som påstår att det är generatorn som laddar dåligt. 13,6 istället för önskvärda 13,8. De ville ha 8200 kr för att byta generator och batteri.

Googlade fram en generator på skrutat.se och konstaterade att Mekonomen tar alldeles för mycket betalt. Mer än dubbla priset.

Åker dagen efter till en annan bilverkstad som mäter generatorn till 14,0. Kör tillbaka till Mekonomen som kommer ut och mäter till 13,95. Mycket besvärad och klart svettig ber mekanikern mig att sätta på helljus, AC, fönstervärmare etc. Han konstaterar då att mätaren går ner till 13,80 - 13,85 ca.

Tre frågor:

Hur sannolikt är det att Mekonomen körde en fuling?

Skall mätaren vara helt stabil dvs skall generatorn alltid ge exakt samma värden oavsett belastning?

Behöver jag en ny generator?

Emill88
3 juni 2009 · 163 Inlägg

Squibby skrev:
Min Saab 9 5 2002 startade inte efter en stunds lyssnande på musik på en parkeringsplats. Vi försökte kabla igång bilen utan framgång. Inga problem att knuffa igång den. Likadant vid ett nytt försök dagen därpå. Ett klickande ljud är det som händer när man vrider om tändningen.

Lämnar in den till Mekonomens verkstad som påstår att det är generatorn som laddar dåligt. 13,6 istället för önskvärda 13,8. De ville ha 8200 kr för att byta generator och batteri.

Googlade fram en generator på skrutat.se och konstaterade att Mekonomen tar alldeles för mycket betalt. Mer än dubbla priset.

Åker dagen efter till en annan bilverkstad som mäter generatorn till 14,0. Kör tillbaka till Mekonomen som kommer ut och mäter till 13,95. Mycket besvärad och klart svettig ber mekanikern mig att sätta på helljus, AC, fönstervärmare etc. Han konstaterar då att mätaren går ner till 13,80 - 13,85 ca.

Tre frågor:

Hur sannolikt är det att Mekonomen körde en fuling?

Skall mätaren vara helt stabil dvs skall generatorn alltid ge exakt samma värden oavsett belastning?

Behöver jag en ny generator?

hade samma problem, gick at lösa med byta batteri. har du provat med nytt batteri?

Skoda Octavia RS "Racerblå" (2011)
-Mackan- Fire And Silk
3 juni 2009 · 2 254 Inlägg

Detta låter som en fråga för Batterinörd (fast baklänges) alltså Drönirettab smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
81an
3 juni 2009 · 566 Inlägg

Prova och gör rent batteriet,brukar klicka när det inte är riktig kontakt. Men kan även vara så att batteriet är slut. Men första alternativet är billigast och prova.

FLindgren
3 juni 2009 · 5 089 Inlägg

Du kan ju inte förvänta dig att mekonomen tar exakt samma priser som skruvat.se Som just nu är världens billigaste resevsdelsförsäljare typ... är ju att jämnföra med t.e.x biltema och orginaldelar typ.

Och tyvär som när det gäller alla sådanahära jobb så måste man ju tyvärr testa sig fram för att hitta felen, och vem ska betala felsökningarna?

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
RallySaaben85 R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
3 juni 2009 · 120 Inlägg

Testa att mäta batteriet när strömmen/bilen är avslagen/avstängd.
Sjunker volten efter någon/några minuter/timmar så är det batteriet du behöver byta ut.

Leverpastej Slav
3 juni 2009 · 7 Inlägg

låter som ett dött batteri.
om du kunde knuffa igång bilen och sen köra så visar det ju att generatorn laddar som den ska.

Squibby
3 juni 2009 · 2 Inlägg

Glömde en viktig detalj - jag fixade nytt batteri och bilen funkar nu utan problem. Mekonomen ville ändå byta generatorn för ca 6500 kr. Den generator som alltså vid min kontrollmätning inte är felaktig. Hade jag inte haft möjlighet att kontrollera så hade jag tvingats byta. Tycker att det är fult av verkstaden.

Dock så sjönk den sakta och hackigt från 14.0 till ca 13.8 när jag drog på SC, helljus osv på tomgång (med nya batteriet).

Mekanikern tyckte när jag konfronterade deras felaktiga mätning att jag nog kanske ändå inte behövde byta ut generatorn...

Fråga:

Men är det ett problem att mättalen sjunker från generatorn (vid hög belastning) eller kan man köra vidare i lugn och ro?

zshoe Kokar ris
3 juni 2009 · 923 Inlägg

mekonomens bilverkstad verkar faktiskt inte någe bra överhuvudtaget vad jag har sett på bilar som kommit ifrån dom, bla en 9-5:a som dom konstaterade hade trasig topplockspackning, och därav läckte olja, var inte alls toppen, utan en slang som hoppat hoppat loss.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Emill88
4 juni 2009 · 163 Inlägg

Squibby skrev:
Glömde en viktig detalj - jag fixade nytt batteri och bilen funkar nu utan problem. Mekonomen ville ändå byta generatorn för ca 6500 kr. Den generator som alltså vid min kontrollmätning inte är felaktig. Hade jag inte haft möjlighet att kontrollera så hade jag tvingats byta. Tycker att det är fult av verkstaden.

Dock så sjönk den sakta och hackigt från 14.0 till ca 13.8 när jag drog på SC, helljus osv på tomgång (med nya batteriet).

Mekanikern tyckte när jag konfronterade deras felaktiga mätning att jag nog kanske ändå inte behövde byta ut generatorn...

Fråga:

Men är det ett problem att mättalen sjunker från generatorn (vid hög belastning) eller kan man köra vidare i lugn och ro?

I början blir så. men kör utan problem. det var så för mig med.

Skoda Octavia RS "Racerblå" (2011)
Zand
4 juni 2009 · 273 Inlägg

8200 för byte av generator??? ja fick betala 500kr för att en skulle byta min generator på s40...

Senast redigerat av Zand (4 juni 2009)

gamlingen
4 juni 2009 · 5 198 Inlägg

Lite granna skillnad på jobbet skulle jag tro....

Losgard
4 juni 2009 · 1 688 Inlägg

gamlingen skrev:
Lite granna skillnad på jobbet skulle jag tro....

Samma bultar som ska loss, samma spännare som ska loss, samma rem som ska loss. Vad är skillnaden? tongue

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Pierre-na
4 juni 2009 · 398 Inlägg

Den kanske är lite svårare att byta på en annan bil än s40? t ex sitter under massa slangar osv

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!
gamlingen
4 juni 2009 · 5 198 Inlägg

Losgard skrev:

gamlingen skrev:
Lite granna skillnad på jobbet skulle jag tro....

Samma bultar som ska loss, samma spännare som ska loss, samma rem som ska loss. Vad är skillnaden? tongue

Sitter en jäkla massa grejer i vägen om man jämför dom bilarna. får ju riva halva 9,5,an

Jonas_Thiel RIDE OR DIE!
4 juni 2009 · 15 Inlägg

Tycker att ni drar alla mekonomen verkstäder över en gräns:(

Jag jobbar själv på en mekonomen verkstad och vi har en regelbundet återkommande kundkrets och det beror nog inte på att vi är dåliga, så häng för fan inte ut alla och säg att mekonomen är skit.

steffe67 gruvarbetare
4 juni 2009 · 152 Inlägg

på min 9000 så märkte jag att när man slog på heljusen så dippade spänningen ner till 13 volt för att sen efter 3-4 sec kommit tillbaka 14,2 volt bytte drivremspännarn men inge skillnad.. bytte batteri efter jag köpt biltemas "bilbatteri" felsökare o fick diagnosen "bad"...sen nu är allt ok med ett begagnat batteri  a 150kr på bildemonderingen :-) på min 9-3 -04 så håller spänningen 14.3v o minskar till lite när man slår på någon stor strömförbrukare men sen hamna det på 14.3 volt igen...det brukar vissla om generatorn när den får arbeta på låga varv o då funkar den.

bumpe Lastbilsmekaniker
4 juni 2009 · 3 878 Inlägg

Så ska vi ta det nåt om nåt ordentligt...

En generator ska under optimala förhållanden (som det aldrig blir) ladda ca 14.2-14.6 volt helt stabilt oavsett förbrukning.
Med en tomgång på ca 8-900 varv och en förbrukning på över 50A så orkar den inte hålla spänningen uppe. Det är fakta, ingen normalstor generator gör det.
En generator som är så slut så den inte orkar generera den strömmen som bilen förbrukar och ladda tillbaka startströmen så hamnar vi på 12 och under. Allt över 13.5 hade jag skickat ut på vägen igen med ett nytt batteri bara.
Väldigt få generatorer har kraft över för att ladda batteriet ordentligt då det kräver en överspänning för att övervinna batteriets interna motstånd. Du kan få tillbaka startströmmen och en stunds förbrukning men kommer aldrig att nå toppladdning om du så åker ystad-hapranda och tillbaka...
Byta till en regulator med högre spänning är verkligen inte rätt väg att gå, bilen kommer börja äta både lampor och ev övrig elektronik. Tex så är ungefär hälften av bilarna med trasigt halvljus franska bilar som har närmare 15V laddspänning under bra förhållanden.

Det var mina tankar det smile

Streckkoden
4 juni 2009 · 2 655 Inlägg

Du behöver inte byta generator, den laddar som den ska.
När du slog på lite förbrukare stod du på tomgång då? Med lite varv på motorn (ca 2000rpm) så brukar generatorn orka med att hålla spänningen uppe med lite förbrukare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang