2921
Sök

Dimljus FRAM Volvo 740 eftermontering

88 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Har nyss köpt en dimljussats på biltema. Jag vet inte riktigt hur ja ska koppla in de.

Jag vill ha det kopplat så att om jag vrider av tändningen eller lamporna ( varsel,parkering,halv/hel ) så ska de slockna automatiskt, även om strömbrytaren i kupen är på "ON".

Pluskabeln är dragen från batteri via en säkring in till strömbrytaren i kupen sedan ut till dimljusen. Minus kabeln går raka vägen från minut polen på batteriet till dimljuset. Därmed betyder de att ljusen funkar jämt oavsett om tändningen är vriden eller inte. Man kan lämna de på och lämna bilen låst å allt, glömma med andra ord, vilket jag vill undvika.

Jag antar att det är minus kabeln som just nu sitter på batteriet som ska flyttas, men vart ? Jord från framlyse? Förlorar man ljusstyrka på de? Eller måste jag införskaffa ett relä?

Tack ;P

Bilen är en 740Gl som aldrig sett dimljus förr fram.


Performance meck
342 Inlägg
9 juni 2009
#2
du bör använda relä till dimljusen! antar du vet hur man kopplar in det? styr ström tar du från ljus om-kopplaren vidare till en brytare och sedan ner till relät.Mvh viktor

Volvoskadad
127 Inlägg
9 juni 2009
#3
Hejsan!
Så här har jag alltid kopplat. 2st extraljus reläer från macken. + och - från batteriets poler till reläerna (kom ihåg säkring på pluskabeln). Sen tillslag på relä 1. från varselljuset, tillslag på relä nr2. från helljuset. Då kommer dimljusen och parkeringsljusen lysa när du har "Lamp-ratten" på nollan. När du har "Lamp-ratten" i mitten på parkeringen kommer endast parkeringen att lysa. När du vrider lamp-ratten till halvljus så kommer parkering och halvljus att lysa. Byter du sedan till helljus kommer dimljus och helljus vara tända.
Dimljusen är alltså på helt lagligt och man kan aldrig råka kombinera dom tillsammans med halvljus som då är olagligt.

Ursäkta om ja förklarar dåligt, kl är halv 1 mitt i veckan. Kan förklara mer detaljerat om du är intresserad
mvh johnny
Senast redigerat av Boggieman (9 juni 2009)

I'm living the life I was born to live

blacken
9 juni 2009
#4
Vuoleva skrev:
Hej!

Har nyss köpt en dimljussats på biltema. Jag vet inte riktigt hur ja ska koppla in de.

Jag vill ha det kopplat så att om jag vrider av tändningen eller lamporna ( varsel,parkering,halv/hel ) så ska de slockna automatiskt, även om strömbrytaren i kupen är på "ON".

Pluskabeln är dragen från batteri via en säkring in till strömbrytaren i kupen sedan ut till dimljusen. Minus kabeln går raka vägen från minut polen på batteriet till dimljuset. Därmed betyder de att ljusen funkar jämt oavsett om tändningen är vriden eller inte. Man kan lämna de på och lämna bilen låst å allt, glömma med andra ord, vilket jag vill undvika.

Jag antar att det är minus kabeln som just nu sitter på batteriet som ska flyttas, men vart ? Jord från framlyse? Förlorar man ljusstyrka på de? Eller måste jag införskaffa ett relä?

Tack ;P

Bilen är en 740Gl som aldrig sett dimljus förr fram.

Volvo har schema på det..

1 339 Inlägg
10 juni 2009
#5
blacken
    Leg. Fattiglapp
    Från: Stockholm
    Registrerad: 2007-02-02
    Inlägg:[ 4000 ]


Grattis, 4000 inlägg big_smile


88 Inlägg
12 juni 2009
Trådstartare
#6
wistfors skrev:
du bör använda relä till dimljusen! antar du vet hur man kopplar in det? styr ström tar du från ljus om-kopplaren vidare till en brytare och sedan ner till relät.Mvh viktor

Misstänkte att jag skulle bli tvingad att inskaffa ett, tänkte bara om de gick utan men de sket sej.

Tack ;P


Performance meck
342 Inlägg
13 juni 2009
#7
Vuoleva skrev:
wistfors skrev:
du bör använda relä till dimljusen! antar du vet hur man kopplar in det? styr ström tar du från ljus om-kopplaren vidare till en brytare och sedan ner till relät.Mvh viktor

Misstänkte att jag skulle bli tvingad att inskaffa ett, tänkte bara om de gick utan men de sket sej.

Tack ;P

det  GÅR utan relä men inte bra och då ska du endast köra med knappo säkring för att slippa bränna något viktigt....Mvh viktor


Sök