1895
Sök

Hur länge till kommer dagens bilar att drivas av bensin?

461 Inlägg
16 juni 2009
E-30 skrev:
Har lite funderingar kring att skaffa ny bil. Lutar åt en nyare BMW E90 eller en fräsch M3 från 2004.
Sedan lär man väl vara i det närmaste bankrutt.big_smile

Min fråga är hur länge dagens bilar kommer att drivas av bensin, ombyggnad till annan bränsledrift kostar stora pengar. Vet dessutom att nybilsförsäljningen av bensindrivna bilar förbjuds inom några få år.
Hur bör man handla klokt inför framtiden? Vill ej lägga ned en mindre förmögenhet på en bil som inom en snar framtid ej längre går att tanka på rätt bränsle. Ligger kanske M3:an extra illa till? big_smile

Jag skulle tänkt som så att M3an står sig mycket bättre i värde, jämfört med en E90 som kommer rasa en massa i värde i snabb takt.

Skulle det bli jobbigare att få tag i bensin i framtiden är ju fortfarande M3an mer värd när du ska sälja den. Ingen vill ju ha en vanlig E90 för att köra med om man har svårt att få tag i bensin, då en E90 av de flesta skulle användas som en något finare bruksbil (antar att du funderar på en något motorstarkare modell med mycket utrustning).

En M3 däremot skulle nog flera vilja ha trots att bensinen är svår att få tag i. Så jag skulle säga att den ligger extra bra till?

Men nu tror ju inte jag att bensinen skulle bli svår att få tag i inom en snar framtid...

BMW - Better Make Way

1 050 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
Frågan är väl vilken av de två som är lättats att konvertera till annan bränsledrift? Om förslaget om förbud mot framtida bensindrift går igenom, så petar staten enl uppgift in mångmiljardbelopp för ombyggnad (konvertering) av den befintliga vagnparken. Tror att vi kommer att få uppleva detta inom en mkt snar framtid.

Citat: kommande lagförslag.

Socialdemokraterna föreslår därför mångmiljardsatsningar på konverteringsstöd och skattesubventioner för att nå en socialt hållbar omställning av fordonsparken. Idag saknas möjligheten att kunna få tag i förnybara bränslen på ett stort antal platser i landet, vi tror därför på att snarast lagstifta kring skyldigheten att tillhandahålla förnybara bränslen. För att ytterligare snabba på processen i omställningen av fordonsparken föreslår socialdemokraterna att vi senast 2014 ska ha en bilpark i offentlig regi som enbart drivs på förnybara bränslen. Detta kommer att öka takten i produktionen av miljömässigt hållbara bilar, i god tid före säljstoppet år 2017.
Senast redigerat av E-30 (16 juni 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

874 Inlägg
16 juni 2009
discokapten skrev:
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&dokid=GW02Sk352

Det är en motion, alltså ett förslag som inte har gått igenom och som jag personligen tvivlar starkt på.

idioter

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

1 050 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
brillmongo skrev:
discokapten skrev:

Det är en motion, alltså ett förslag som inte har gått igenom och som jag personligen tvivlar starkt på.

idioter

Har du lust att utveckla din mkt korta kommentar?

1 571 Inlägg
16 juni 2009
Usch då, allt ska visst förbjudas i Sverige. Jaja inandningsluften är inte beskattad än iaf. Men motionen gäller ju mest nybilsförsäljning.

1 050 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
henrikh skrev:
Usch då, allt ska visst förbjudas i Sverige. Jaja inandningsluften är inte beskattad än iaf. Men motionen gäller ju mest nybilsförsäljning.

Men om & när försäljningsstoppet av nya bensinare väl klubbats igenom, då lär det hända mycket även med den befintliga (begagnade) fordonsparken. big_smile

1 571 Inlägg
16 juni 2009
E-30 skrev:
henrikh skrev:

Men om & när försäljningsstoppet av nya bensinare väl klubbats igenom, då lär det hända mycket även med den befintliga (begagnade) fordonsparken. big_smile

Man får tjuvåka på nätterna helt enkelt smile. Man borde ju egentligen kunna få etanolkonvertera om sin bil. Det går ju med de flesta insprutare. Men det är ju inget drivmedel för framtiden tydligen.

1 050 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
Min personliga gissning är att "el-driften" är på stark frammarsch. Men vem fan vill ha en konverterad M3:a med ombyggd truckmotor och 3000 mobilbatterier under huven. big_smile
Senast redigerat av E-30 (16 juni 2009)

12 Inlägg
16 juni 2009
henrikh skrev:

den är nog inbakad i co2-skatten och betalas via bensinen big_smile

Det på tok för dyrt att ställa om hela infrastrukturen över en natt. Det kommer ta tid! Dessutom kommer de som lever på att säjla olja eller oljeförbrukare inte direkt påskynda processen.

En personlig tanke om etanol: Det är oljeproducenter som lobbar för att etanolen tar all odlingsbar mark och förstör regnskog.
Det är inte betesmarker för kor (alla bör äta mer kossor så vi blir av med dessa co2 fisande djur), teakgolv till båtar eller teakmöbler.
Hur mycket mark/hav förstörs inte av oljefält och dess infrastruktur eller förstörs av oljeutsläpp, både frivillig och ofrivillig???

En personlig tanke till: Planeten jorden klarar nästan hur mycket co2 som helst. Samma sak gäller livet i helhet. Det har funnits långt före oss och kommer att finnas långt efter oss. Planeten och dess invånare har klarat både kometnedslag och istider osv. Så det är inte planeten som behöver räddas! Klimatet har och kommer alltid att förändras i olika nivåer. Möjligen kan vi påverka tiden för det lite. hmm

Personligen har jag inget emot mer sol och längre sommrar cool

874 Inlägg
16 juni 2009
E-30 skrev:
brillmongo skrev:
discokapten skrev:

idioter

Har du lust att utveckla din mkt korta kommentar?

Japp, jag är trött på miljöhetsen och hetsen mot den svenska bilisten. Jag tycker personligen inte det ligger nån rätt i att straffa den svenska bilisten så hårt som det redan görs.
Än mindre med ännu mer är riktigt less på att hela tiden höra att vi svenskar ska ligga i framkant med allt och att jorden snart går under om vi inte slutar använda bensin. Kalla mig trög om ni vill men jag förstår faktiskt inte. Alla har inte till gång till tunnelbana.

Missförstå mig rätt, när dagen är kommen och alternativ vanligt folk har råd med finns till hands då välkomnar jag det med öppna armar. Men tills dess måste vi hålla bränslekostnader på en någonlunda nivå iaf. Jag menar jag och väldigt många med mig kan inte ta buss eller t-bana till jobbet. Det funkar helt enkelt inte.

Själv tror jag på elbilen eller rättare sagt en blandning av många olika drivsätt i framtiden beroendes på var man bor. Men tekniken finns inte ännu. Så är det.

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

Saabifierad
2 031 Inlägg
16 juni 2009
E-30 skrev:
henrikh skrev:

1. Du gör en höna av en fjäder.

2. Du verkar inte förstå hur riksdagen fungerar.

3. Första gången du varit inne på Riksdagens hemsida?

Förövrigt så skrev du på förgående sida att detta kommer att gå igenom och nu är det om och när det går igenom roll Mitt förslag är att du investerar i en cykel och slipper oroa dig över saker du inte förstår wink
Senast redigerat av Slash (16 juni 2009)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

1 050 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
Slash skrev:
E-30 skrev:
henrikh skrev:

1. Du gör en höna av en fjäder.

2. Du verkar inte förstå hur riksdagen fungerar.

3. Första gången du varit inne på Riksdagens hemsida?

Förövrigt så skrev du på förgående sida att detta kommer att gå igenom och nu är det om och när det går igenom roll Mitt förslag är att du investerar i en cykel och slipper oroa dig över saker du inte förstår wink

Säljstoppet av nya bensinare är väl redan satt till 2017. Sedan tycker jag du har en trist attityd. wink

Eftersom du tydligen redan sitter med i riksdagen, så kanske du vill förklara vad som kommer att hända med bilismen inom en 10 års period?

DFFL
9 020 Inlägg
16 juni 2009
Dagens bilar kommer alltid att drivas av bensin (Om de är bensindrivna idag).

Frågan svarad, bajstråden borde låsas eftersom att TS ändå inte förstår att en motion INTE är en lag.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Sök