5241
Sök

Varför blir steget svagare vid i 1 ohm?

372 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
Jag har ett rätt mystiskt problem med ett mutant ascension 1.

Steget ska vara stabilt ner till 1 ohm och ge 1500wrms då.

Dock fungerar steget bättre i 2 ohm än vid 1, Jag har testat att koppla till 1ohm med 1st rockford p3
och med 1st rockford T2, båda med 2ohms spolar. Dock blir effekten till elementen MYCKET mindre än när jag använder 2st rockford p3 = 2ohm. Dessa spelar betydligt högre.

Kan det bero på för tunn strömkabel? det märkliga är att steget är avsäkrat till 200A, men det får ej plats större än min 25mm2 =100A.

Är steget bara dåligt å pallar inte 1 ohm eller är det något annat som kan vara fel?
(ja jag pararellkopplar spolarna på basarna för att få 1 ohm smile )

Funderar på att skaffa ett till likadant steg och driva rockford t2 basen med ett steg per spole men sammtidigt tycker ja att ett steg som är speccat till 1500wrms borde kunna skicka på den lite åtminstone.

/Martin

1 400 Inlägg
20 juni 2009
Du har förmodligen för dålig strömbank för att driva steget i 1 ohm.
Du får tänka på att steget drar DUBELT så mycket ström vid 1 ohm belastning.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 juni 2009
En anledning till är att du får 1500W fördelat på 2 element (750W per element) kontra 1000W på ett element.

(Så slapp jag påpeka strömbanken och kablarna..tack Micke wink )

edit:
JUST det....
Denna info återfinns hos Ljudstudion:
"Mest effekt för pengarna. Detta är ett otroligt bra erbjudande.
1500Watt RMS. Avsäkrat 200ampere. Klarar 50mm2 kabel rakt in."

Så jag funderar på vad du har för 25mm2-kabel som precis går in... (Tror inte att Roger skulle skriva det om det inte stämde)
Senast redigerat av Lonefox (20 juni 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

372 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
micke7406 skrev:
Du har förmodligen för dålig strömbank för att driva steget i 1 ohm.
Du får tänka på att steget drar DUBELT så mycket ström vid 1 ohm belastning.

Kan stämma, men jag tycker ändå det är lite underligt, jag har ett nordpower 70aH batteri --> 1meter 25mm2 --> 1F kondning --> 0.3m 25mm2 --> mutant ascension 1.

Lonefox skrev:
En anledning till är att du får 1500W fördelat på 2 element (750W per element) kontra 1000W på ett element.

(Så slapp jag påpeka strömbanken och kablarna..tack Micke  )

Borde jag inte ha 500W per bas då steget ger 1000wrms i 2ohm. och har jag 2 basar blir det 2ohm om man räknar lite.

och 1500W när jag endast har 1 bas.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/98138/690520_lvwyac.jpg

372 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:

(Så slapp jag påpeka strömbanken och kablarna..tack Micke wink )

edit:
JUST det....
Denna info återfinns hos Ljudstudion:
"Mest effekt för pengarna. Detta är ett otroligt bra erbjudande.
1500Watt RMS. Avsäkrat 200ampere. Klarar 50mm2 kabel rakt in."

Så jag funderar på vad du har för 25mm2-kabel som precis går in... (Tror inte att Roger skulle skriva det om det inte stämde)

Inte för att motsäga Roger, men de vara ganska längesen jag satte i strömkabeln men jag är ganska säker på att jag fick lov att fippla för att få i en 25, så det borde ju vara så, men antagligen är det väll där jag får ta en titt då.

7 241 Inlägg
20 juni 2009
Jag som vände på det..beklagar. Läste fel :S

2 665 Inlägg
20 juni 2009
Vid 4ohm ger det 46,9Volt
Vid 2ohm ger det 44,7Volt
Vid 1ohm ger det 38,7Volt

Så köra det steget i 1ohm är inte så smart. Ett bra steg som dubblar effekten vid halva impedansen ger samma spänning vid alla impedanser. Orkar inte steget med att leverera mera ström vid lägre impedanser så sjunker spänningen. Som synes så sjunker det mycket från 2 till 1ohm. Ca 18%
Och det är ju växelspänningen som får konen att föra sig!

Med detta steg är det ju smartare att köra 2st 4ohms basar om man vill ha tryck.
2st 2ohm ger sämre tryck men kräver dubbelt så mycket ström från din elförsörning i bilen!
Och orkar inte din elförsörjning med att leverera så sjunker spänningen ändå mer.
Och med så låg impedans får du väldigt dålig dämpfaktor på steget vilket medför dålig kontroll på konen.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

372 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
Rickard-v skrev:

Så köra det steget i 1ohm är inte så smart. Ett bra steg som dubblar effekten vid halva impedansen ger samma spänning vid alla impedanser. Orkar inte steget med att leverera mera ström vid lägre impedanser så sjunker spänningen. Som synes så sjunker det mycket från 2 till 1ohm. Ca 18%

Med detta steg är det ju smartare att köra 2st 4ohms basar om man vill ha tryck.
2st 2ohm ger sämre tryck men kräver dubbelt så mycket ström från din elförsörning i bilen!
Och orkar inte din elförsörjning med att leverera så sjunker spänningen ändå mer.
Och med så låg impedans får du väldigt dålig dämpfaktor på steget vilket medför dålig kontroll på konen.

Väldigt vettigt, blir lite nyfiken på källan till faktan smile

Och eftersom jag bara tänker använda en rockford T2a i nästa bygge istället för 2st rockford p3 så kommer detta steg ej vara så lämpligt.

Jag kan tänka mig att det vettigaste är att hitta ett likadant steg till, och sedan köra ett steg per talspole för att inte ha för tung belastning?
Eller borde jag byta till något annat steg istället (rockford t8002?) eller nå mono.

Tänkte endast ha ett baselement i nästa bygge så vad är vettigast att göra?.

/m

2 665 Inlägg
21 juni 2009
Källan till faktan är watt talen vid olika impedanser. sedan är det bara räkna om.
Hela bilstereobranchen har ju stirrat sig blind på watt nuförtiden. Därför är det intressant att räkna lite.
Alla tror ju att mera watt betyder mera tryck men det är ju en sanning med modifikation. Eftersom watt bara är en grej man räknar fram av ström o spänning.

Har du 1st 2ohms bas så går det ju bra, det orkar ju steget med ganska bra! Strömmen räcker inte riktigt men du tappar bara drygt 2volt o det gör nog inget.
Köpa ett steg till o koppla till 1st bas är nog att elda för kråkorna! De sista tusen watten blir väldigt lite ljud av utan bara värme. Köp 2st 4ohms basar på det steget du har, det trycker nog på mera än 2steg på en bas. Ju längre konen rör sig ju mera effekt krävs för nästa mm osv osv.

6 851 Inlägg
21 juni 2009
hmm, kan inte förstå att du enbart få in 25mm2 kabel i det steget? Jag har själv haft 50mm2 kabel rakt in  steget, utan problem. Driver min bas i 1ohm och tycker det går ganska så bra (ävenom jag funderar på ett annat steg..wink )
Senast redigerat av TT-Avant (21 juni 2009)

7 283 Inlägg
21 juni 2009
Rickard-v skrev:
Källan till faktan är watt talen vid olika impedanser. sedan är det bara räkna om.
Hela bilstereobranchen har ju stirrat sig blind på watt nuförtiden. Därför är det intressant att räkna lite.
Alla tror ju att mera watt betyder mera tryck men det är ju en sanning med modifikation. Eftersom watt bara är en grej man räknar fram av ström o spänning.

Har du 1st 2ohms bas så går det ju bra, det orkar ju steget med ganska bra! Strömmen räcker inte riktigt men du tappar bara drygt 2volt o det gör nog inget.
Köpa ett steg till o koppla till 1st bas är nog att elda för kråkorna! De sista tusen watten blir väldigt lite ljud av utan bara värme. Köp 2st 4ohms basar på det steget du har, det trycker nog på mera än 2steg på en bas. Ju längre konen rör sig ju mera effekt krävs för nästa mm osv osv.

Hur vet man hur mycket spänning man får ut ur steget då?

372 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
Rickard-v skrev:

alltså blir det ingen större skillnad om jag skulle driva en bas med ett Rockford t15001 heller? eftersom det har samma uteffekt? Uteffekt: 1x500W RMS 4ohm. 1x1000W RMS 2ohm. 1x1500W RMS i 1ohm
och nu menar jag teoretiskt sett, inte att rockfordwatt är lika som mutant.

Och det jag menade med att ha ett till lika steg var inte att båda stegen skulle driva pararellkopplade spolar, utan att dom skulle få ta en 2ohms spole var, dvs samma sak som att ha 2st basar.

/m

7 241 Inlägg
21 juni 2009
Rickard-v skrev:

Att tänka på....
Utspänningen varierar med frekvens och impendans, och båda varierar rätt friskt när man spelar musik wink

2 665 Inlägg
21 juni 2009
Brains skrev:
Hur vet man hur mycket spänning man får ut ur steget då?

Du använder ohms lag. O räknar fram det.

Lonefax klart det varierar men nu räknar jag på maxvärden som tillverkaren anger, troligen kommer man aldrig upp i de värdena.

Rockford steget har ju bättre strömförsörning inbyggd. Eftersom det ger dubbelt i 2ohm jämfört med 4ohm. Så då ger den samma spänning i 4 och 2ohm. Men det sjunker vid 1ohm.

jag förstod vad du menade med inkoppling och det jag påstod gäller fortfarande.
Säg att du spelar (exempel) 137db med 1 steg o 139 med 2steg. Priset för det andra steg ger då 2db extra. Du kommer nog inte höra skillnad utan bara mäta den. (om det nu ens blir 2db, inte så insatt i massor av watt o db)
O du måste vara grymt noga med att justera nivåerna på båda steget så de ger samma volt.
Annars kommer de inte att samverka maximalt.
Jag tror det är bättre att ha flera basar för att öka trycket. Du får mera db/watt tror jag.
Enkelt uttryck brukar man säga att ljudtrycket ökar 3db när du dubblar antalet högtalare.
Senast redigerat av Rickard-v (21 juni 2009)

21 761 Inlägg
21 juni 2009
Martinfyhr skrev:
Jag har testat att koppla till 1ohm med 1st rockford p3
och med 1st rockford T2, båda med 2ohms spolar. Dock blir effekten till elementen MYCKET mindre än när jag använder 2st rockford p3 = 2ohm. Dessa spelar betydligt högre.

Spelade både T2 och P3 lika "dåligt" vid 1 Ohm?
Använde du samma låda till P3 när du testade med 2 st lådor (2 Ohm)?

Om du använde en annan låda när du jämförde P3 med 1 st respektive 2 st lådor så kan ju tex den ena lådan ha haft högre verkningsgrad än den andra lådan. smile

Martinfyhr skrev:
Kan det bero på för tunn strömkabel? det märkliga är att steget är avsäkrat till 200A, men det får ej plats större än min 25mm2 =100A.

Det beror inte på själva kabelarean i så fall, däremot kan eventuell dålig kontakt i kabelskor och fästpunkter orsaka rejäla spänningsfall. Räknar man på sammanlagt 1,3 m lång 25 mm2 kabel så blir det teoretiska spänningsfallet i kabeln bara ungefär 0,19 V fastän det går 200 A genom kabeln, alltså är inte kabelarean huvudorsaken. smile

372 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Spelade både T2 och P3 lika "dåligt" vid 1 Ohm?
Använde du samma låda till P3 när du testade med 2 st lådor (2 Ohm)?

Om du använde en annan låda när du jämförde P3 med 1 st respektive 2 st lådor så kan ju tex den ena lådan ha haft högre verkningsgrad än den andra lådan. smile

jag minns att p3 fungerade bara almänt dåligt när jag testade den de första ja gjorde när jag fick den, sen var de inte mer med det.

t2an är byggd enligt rockfords hemsidas ritning.
För att t2an ska röra sig kanske halva sin slaglängden får jag maxxa eq och ha höög.
2st p3or spelar ungefär lika högt på halva volymen.

Nu ber jag om lite annan hjälp än att jag måste skaffa 2 basar, för jag vill bara ha en med tanke på den låda jag tänkt bygga.

Annat slutsteg?
ett till slutsteg?
befintligt slutsteg?

Vad rekomenderar ni?
Senast redigerat av Martinfyhr (21 juni 2009)

2 665 Inlägg
21 juni 2009
Förstår att du vill ha en bas, det kan ju bli lite plats i bagaget över.

Varför vill du ändra? Låter det inte bra eller är det för lite tryck?

Jag tycker du ska fortsätta med steget du har. O hitta en orsak att byta annars byt inte.

372 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Förstår att du vill ha en bas, det kan ju bli lite plats i bagaget över.

Varför vill du ändra? Låter det inte bra eller är det för lite tryck?

Jag tycker du ska fortsätta med steget du har. O hitta en orsak att byta annars byt inte.

Jag får inte i närheten av samma tryck som jag får från 2st rockford p3. Och det syns på basen att den slår kanske halva slaglängden av vad den klarar av. Så känns som den får för lite kraft. Får pröva med 50mm2 och hoppas att det är felet då.

/m

6 851 Inlägg
22 juni 2009
Jag förstår inte riktigt en sak..Du säger att du får mindre effekt till en bas än med 2 basar?
Har du mätt upp vad steget ger till en bas och vad den ger till 2 basar? Har du mätt dB mässigt att du spelar högre med 2 än vad du gör med en bas?

Sök