S40 t4 sport -01, något smällde till och efter det konstigt ljud från motorn

cammen
22 juni 2009 · 3 Inlägg

Hej!

Efter att ha kört cirka 10 minuter med bilen pressa jag den lite och i tvåan på ungefär 4000-5000varv hördes plötsligt ett knackigt ljud som att något bröts av. Efter det kom det ett konstigt och ständigt ljud från motorn. Man kan jämföra ljudet med ett cykelhjul som rullar och att man sedan håller en pinne mot fälgen.

Jag körde hem försiktigt med bilen efter att ha stannat och tittat till motorn, som fortfarande lät konstigt.
Det konstiga ljudet hörs hela tiden men förstärks hela tiden på ju högre varv man är på. Jag har inte kört bilen sedan detta inträffade.

I övrigt kändes bilen helt som vanligt, det är bara ljudet som spökar.

Det är en S40 T4 Sport 2001, den har gått 9050mil och är chippad(steg1) hos Autotech, som gjordes för 6 veckor sedan.

Har ni några tips på vad som kan ha hänt?

Mvh

cammen

zshoe Kokar ris
22 juni 2009 · 923 Inlägg

lyssna vart ljudet kommer ifrån? alltså starta, öppna huven, lyssna runt lite?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
cammen
22 juni 2009 · 3 Inlägg

Det gjorde jag precis när det hände, när jag stannade intill vägen. Det är ganska svårt att lokalisera exakt varifrån ljudet kommer men hörs som att det är ungefär mitt i motorn vid cylindrarna.

jocket4
22 juni 2009 · 189 Inlägg

Spela in ljudet och ladda upp det som en film här på garaget så vi kan lyssna hur det låter

cammen
22 juni 2009 · 3 Inlägg
ante850r
22 juni 2009 · 285 Inlägg

följer ljudet me när man varvar och blir de värre då?kan du itne höra om de är mer nere i motorn eller uppe`?

engolf
22 juni 2009 · 3 235 Inlägg

Låter obra:(
Inte lätt att höra exakt var det kommer ifrån, men jag tror det är nånstans från toppen. vipparm, ventillyftare eller något i den duren.
Se under ventilkåpan om har möjlighet att demontera den.

jooeell driftsättare
22 juni 2009 · 169 Inlägg

hehe vipparm på en volvo som haft direktverkande kam sen 80talet... är det kamkedja eller kamrem på en sådandär? om kamkedja kanske det kan vara något där.... eller kan det vara krökta ventiler eller kanske bara en blåst grenrörspackning?!

t5-r micke
22 juni 2009 · 301 Inlägg

krökt vevstake som tar i blocket skulle jag gissa på.
volvo är ju duktiga på att göra klena vevstakar till sina vitmotorer.
ta ett kompprov på motorn.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
jooeell driftsättare
22 juni 2009 · 169 Inlägg

t5-r micke skrev:
krökt vevstake som tar i blocket skulle jag gissa på.
volvo är ju duktiga på att göra klena vevstakar till sina vitmotorer.
ta ett kompprov på motorn.

funderade på det också men han sa ju att bilen gick som vanligt förutom att det lät...

men jag håller med gör komptest

mensi
22 juni 2009 · 177 Inlägg

krøkt vevstake helt klart.

torpis Forummoderator
23 juni 2009 · 10 572 Inlägg

låter fasen inte riktigt som vevstake, låter som tom tryckare, men det är omöjligt på en bil med massiva tryckare :p

motorbyte inkl begagnad motor kostar i regionen 15000kr...(mindre verkstad)  frågar man på volvo drar de till med allt från 30000-76000kr   hepp

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
frightnight
23 juni 2009 · 321 Inlägg

är det verkligen en volvo motort där i ? i en v40

Thorsella
23 juni 2009 ·

skrokig stake ja  ta isär byt åk vidare

torpis Forummoderator
24 juni 2009 · 10 572 Inlägg

frightnight skrev:
är det verkligen en volvo motort där i ? i en v40

Nej givetvis inte en Volvomotor utan en gummisnodd som vevas upp när man kör i nerförsbacke...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
24 juni 2009 · 10 572 Inlägg

Thorsella skrev:
skrokig stake ja  ta isär byt åk vidare

Baserat på att det är en vevstake och inte ett vevlager så visst, "lätt" bytt. Men vill man slippa byta stake en gång i veckan så gör man klokt i att ta reda på varför den kröktes...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Thorsella
24 juni 2009 ·

högt varv högt laddtryck KROKIG vevstake   kanske dåligt vevlager som följd av krokig stake!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang