S40 problem. Kanske Turboproblem och motorlampa som lyser ibland...

Orfeus
29 juni 2009 · 111 Inlägg

Jag har fått lite problem med min nyköpta Volvo S40 2.0T, som jag tänkte höra om någon vet något om.

Det hela började med att den hackar en gnuttas gnutta. Den uppför sig som att den missar en cylinder kanske en gång i minuten. Om det har med saken att göra vet jag inte.

Hur som helst så började motorlampan att lysa förra veckan. Dagen efter slocknade den och så har den tänds en gång till och slocknat. Den gick ändå som en klocka, men nu verkar det som att Turbon har gett sig. Det är en S40 20.T 2001 - alltså en lättrycksturbo.
Den har inte det där bettet som den hade förut, även om den i övrigt går kanonfint. Dock inbilliar jag mig att Turbon går igång på tvåan, men om man accar i 70-90 eller så, så finns inte Turbobettet.


Några frågor:

* Är det vanligt problem med Turbon, eller kan det kanske vara något annat problem? Själv har jag inte så stor motorvana...

* Då bilen just passerat 12000 mil, så verkar Blocketförsäkringen inte längre gälla fel på Turbon. Är det någon som har någon erfarenhet om hur mycket detta kan tänkas kosta att fixa?

* Om bilen går bra i övrigt och motorlampan bara kommer och går - är det någon fara med att använda bilen?



Tacksam för svar!

jocket4
29 juni 2009 · 189 Inlägg

Har motorlampan börjat lysa så finns det en felkod lagrad också, kolla upp den i förstahand!

torpis Forummoderator
29 juni 2009 · 10 572 Inlägg

Lämna in bilen på Service.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang