Säkring, kan man ha den efter kondningen?

MalZonCossie
6 augusti 2005 · 121 Inlägg

De e frågan..
Just na har jag ett litet klent steg å kör med utan kondensator, men köpt nytt nu å ska ha kondensator, undrar om jag ska ha säkringen innan eller efter kondensatorn? Tänkte eftersom nästan alla som tävlar har sina säkrinshållare i skuffen så tänkte jag att man kanske kan ha säkringen efter kondensatorn..?
Eller om man bara kan ha säkringen med mer än 30 cm från batterinet så att de hamnar i skuffen..?

Ford Sierra RS COSWORTH 4x4 "Bästa Tuningcar 2015" (1991)
Sharky
6 augusti 2005 · 10 287 Inlägg

För att kondensatorn skall göra avsedd nytta så skall den anslutas så nära strömterminalerna på slutsteget som det är fysiskt möjligt.
Dvs ingen extra säkring mellan konding och steg.

Och vad skulle den säkringen skydda? Steget har förhoppningsvis redan säkring och installationen från batteri till konding/steg/fördelning skyddas av säkringen man placerar vid batteriet.

(Man skall skilja på begreppen installationsskydd och apparatskydd. Dessutom skall korrekta installationer ha vettig selektivitet. Detta är ofta okänt och spelar mindre roll på en enkel anläggning men är viktig på mera avancerade.)

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
novaland
6 augusti 2005 · 99 Inlägg

Att säkringarna hamnar där bak brukar ju också till stor del handla om att man vill ha så mycke bling-bling som möjligt där bak, å säkringar var en gång i tiden fashinerande... ;-)

Did Henry Ford write “You can have any color as long as it’s black.” on his website?
Janken Driver
6 augusti 2005 · 2 111 Inlägg

enkel lösning.s'tt en säkring fram vid batteriet o en till i skuffen som extra o så ser de snyggt ut om de var de du var ute efter wink.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
MalZonCossie
6 augusti 2005 · 121 Inlägg

Key, men skulle man kunna montera säkringen i skuffen istället för 30cm från batteriet å ändå känna sig trygg?

Ford Sierra RS COSWORTH 4x4 "Bästa Tuningcar 2015" (1991)
Janken Driver
6 augusti 2005 · 2 111 Inlägg

tror det har med försäkringsbolag o göra också?.har hört att man inte får ha säkringen längre än 30 cm från batteriet annars gäller inte inte den?.(rätta mig om jag har fel) Men jag skulle nog rekomendera dig o ha säkr. så nära batteriet iaf.Finns ju en del som skulle kunna ta eld vid en kortis på vägen bak till skuffen om de vill sig riktigt illa. Gardera dig me två då så har du löst det?.+ varför vill du inte ha det vid batteriet?.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Elrobbo
6 augusti 2005 · 75 Inlägg

Tja, man kan ha en ''huvudsäkring'' vid batteriet, o sedan ha en mindre längst bak. Men säkra kondingen har jag aldrig hört nån som gör.. Du skall ha säkringen så nära batteriet som möjligt, blir det kontakt någonstans mellan batteriet o säkringen så sprängs förmodlingen sitt batteri, eller kraftig kabelbrand i bästa fall..

Har bytt namn till ''Robininfocus'' pga bilbyte..
Volkswagen Typ 1 117 "1200" (1960)
Sharky
8 augusti 2005 · 10 287 Inlägg

VV läs vad jag skrev. Skilj på installationssskydd och apparatskydd. Huvudsäkringen VID batteriet är installationssskydd och skall skydda installationen mot kortslutning eller överlast som innebär otillåten temperaturstegring. Denna skall dimensioneras efter kablaget, ej efter stegen.

Pss så skall men vid en fördelning ner till klenare areor, tex för varje slutsteg, säkra den installationsdelen.

Mellan konding och steg skall man inte - som jag förklarade - avsäkra.

Tro mig. Jag gissar inte. El, elektronik och mätteknik kan jag efter snart 30 år i branschen.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
andreasl
8 augusti 2005 · 391 Inlägg

Sharky skrev:
VV läs vad jag skrev. Skilj på installationssskydd och apparatskydd. Huvudsäkringen VID batteriet är installationssskydd och skall skydda installationen mot kortslutning eller överlast som innebär otillåten temperaturstegring. Denna skall dimensioneras efter kablaget, ej efter stegen.

Pss så skall men vid en fördelning ner till klenare areor, tex för varje slutsteg, säkra den installationsdelen.

Mellan konding och steg skall man inte - som jag förklarade - avsäkra.

Tro mig. Jag gissar inte. El, elektronik och mätteknik kan jag efter snart 30 år i branschen.

Mvh
Göran

presis,  men som sagt man ska ha en hängsäkring nära bateriet!
och sen gro kabel dit bak, till ex, ett säkringsblock,  där kan du fördela strömen med mindre kablar om du ex har flera steg,

CoSmoZ 2lateuloose
8 augusti 2005 · 543 Inlägg

håller med ovanstående talare.. ingen säkring mellan konding/batt. men säkra av kabeln från batteriet till säkringsblocket så nära batt som möjligt ska säkringen sitta... & snåla inte på ström/minus kablarna kör minst 16m2

så slipper du göra om dragningen när du köper fler prylar

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
Xoff Volvo tönt... =)
17 augusti 2005 · 2 344 Inlägg

Man måste vid alla lägen ha en säkring minst 30cm från batteriet annars får du inte ett skit av f-bolagen ifall bilen brinner ner... så Janken har rätt...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Krucial VW-driver
16 juni 2006 · 291 Inlägg

Max 50 cm enligt MDS

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
19 juni 2006 · 1 660 Inlägg

Krucial skrev:
Max 50 cm enligt MDS

Bättre / säkrare med så nära som möjligt.. =I:>)

Krucial VW-driver
30 juli 2006 · 291 Inlägg

Ja, men man litar väl mer på MDS än en enstaka person? MDS är ju experter.

Gizmojohan
30 juli 2006 · 3 295 Inlägg

Krucial skrev:
Ja, men man litar väl mer på MDS än en enstaka person? MDS är ju experter.

experter och experter... det råder väl delade meningar om det!

Vogge
30 juli 2006 · 494 Inlägg

Krucial skrev:
Ja, men man litar väl mer på MDS än en enstaka person? MDS är ju experter.

jo mds tror att de är de iaf.

men om enstaka personen säger inte mer än 30 och mds säger inte mer en 50 så varför inte ta 30 så är man ju på den säkra sidan,

det skulle ju inte förvåna mig om ett försäkrings bolag seriöst skulle komma och mäta om din bil brann ner de tjänar ju multum på att inte betala för att du satt din säkring 50 cm från batteriet istället för 30 som de står att man ska göra i deras papper!

sen de dära med säkringar där bak skulle jag kanske kunna tänka mgi har med att göra att de brukar inte vara lätt att hitta kopplings block för mer en två grövre kablar. sen om man ska upp till fem kablar så ser ju blocken ut så att de sitter säkringar imellan typ en sådan http://www.nardik.se/bilder/dls/fb4_s.jpg

bara en tanke:P

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang