BMW e30 -90 b230ft

Rquired Allmänt envis
12 juli 2009 · 12 512 Inlägg

knuten skrev:
Grymt bygge, gillar det skarpt. Har en BMW e30 316 som jag ska köpa när jag har pengarna, som jag sedan hade tänkt börja drifta med. Men som man ändå ska kunna ha som bruksbil, vilket gör (om jag nu har läst rätt) att jag inte kan turbo konvertera original motorn för att det inte kommer gå igenom bes. Men hur blir det då om jag stoppar i en volvo motor med turbo? Går det igenom bes. och vad behöver jag i sånna fall byta mera än motorfesterna? Kan jag ha original koppling och växellåda eller behöver jag byta det också?

Mvh Martin

Grymt bygge, kan väl ha lite olika tankar om Volvo-motor i en Bmw men ett fränt projekt är det. Hur går det med bygget föresten, har stått stilla ett bra tag nu? smile

@Knuten: Du kan regga en 316 med "större motor" (volvo turbo, en bmw sexa eller vad du nu vill) Genom att "basera" bygget" på en starkare modell i samma serie, tex E30 325.

Enkelt förklarat, 325 har 170hp. Alltså kan du sätta i en Volvo turbo med 130hp (säger vi, kommer väl ändras...) genom att basera bilen på den starkare bilens chassi och bromsar osv. Vad du behöver är "hela drivlinan" från donatorbilen och chassiet från 325an då, eller motsvarande.

Krångligt, svårt och förmodligen ett helvete utav olika papper som skall skickas hit och dit och godkännas. Så här fick jag i alla fall förklarat det för mig när jag ringde SBPs kundtjänst och frågade. Det gällde då en E30 Touring med M50. Har för mig det kallades "ombyggt fordon" eller nått sådant, minns inte alla detaljer men ring själv SBPs kundtjänst och fråga smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
knuten
13 juli 2009 · 3 Inlägg

Är inte så high tech på bilar än så länge, men mitt IQ stiger för varje dag om bilar då jag läser enhel del här på garaget numera, men när du säger att jag behöver chassiet från 325an, vad exakt menar du då? menar du bromsar, stötdämpare, diff mm då?

Rquired Allmänt envis
14 juli 2009 · 12 512 Inlägg

knuten skrev:
Är inte så high tech på bilar än så länge, men mitt IQ stiger för varje dag om bilar då jag läser enhel del här på garaget numera, men när du säger att jag behöver chassiet från 325an, vad exakt menar du då? menar du bromsar, stötdämpare, diff mm då?

Svårt att veta, speciellt eftersom det var så länge sedan jag frågade. Ett helt år...

Men förmodligen så som jag förstod det behöver du motor+drivlina (ink. bakaxel) och orginalbromsar (eller motsvarande) för att regga den som ombyggt fordon smile

Som sagt ring och hör med dom! Bättre det än att lita på en okänd och något förvirrad person på ett forum som klottrar ner regler. Kanske är någon liten detalj jag missat wink

Obs, detta funkar inte på nyare helbilsgodkända bilar. Men en E30 runt 1990 bör det fungera, det var en sådan som var aktuell nämligen. Har med avgaskrav att göra också, en djungel av paragrafer är det.

Som sagt ring och hör för exaktare beskrivning! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang