Adapter för 240V i bilen under körning?

Kenny-83 Företagare & YouTuber
20 juli 2009 · 1 940 Inlägg

Vart kan jag hitta en adapter som gör att jag kan plugga in t.ex laddaren till den bärbara datorn under bilens färd? (240V / 1.5A). Hade varit fint om det gick bara att plugga in den t.ex i ciggutaget men permanent installering går också bra.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Bilgalningen Bildelsskruvare
20 juli 2009 · 255 Inlägg

Clas Ohlssons har.

My life, My mess
Kenny-83 Företagare & YouTuber
20 juli 2009 · 1 940 Inlägg

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … d=58889511

Antar att du menar denna då?

På adaptern till datorn står det
IN 110V-240V~1,5A
UT 19V 4,74A

Så in = 165W-360W (låter jävligt skumt)
och ut 90,06W
Adaptern drar altså 269W bara för att omvandla till datorn, det låter lite väl mycket.

Vad tror ni om omvanlaren i länken, kommer jag kunna använda den eller är den overkill eller för klen?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
tal0n Mekaniker/Däckmontör
20 juli 2009 · 1 140 Inlägg

finns på hos dom flesta som säljer el och sådant, clas ohlsson, biltema, elgiganten, siba, netonnet, teknikmagasinet.
om det står 240V och 1,5A på din laddare till datorn så måste du ha en omvandlare som klarar minst 360W.
240V*1,5A=360W. står på alla, även dom mindre att dom passar till bärbara datorer, jag köpte först en på 150W ja då men det gick inte. slog ifrån direkt, men som sagt, ta volten gången ampere så får du ut minst hur många watt omvandlaren måste klara. smile

Kenny-83 Företagare & YouTuber
20 juli 2009 · 1 940 Inlägg

plugga in en sån där grej som mäter watten som förbukaa mellan de inkoplade objektet och 220V uttaget. adaptern och datorn tar som mest 43W., de vill säga låga 0,2A.

Senast redigerat av Sherlia (20 juli 2009)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
20 juli 2009 · 1 940 Inlägg

31-615 Biltema artnummer

Tekniska specifikationer
Inspänning: 10-15 V DC (likspänning)
Utspänning: 230 V AC (växelspänning)
USB 5 V (max. 0,5 A)
Växelfrekvens: 50 Hz (± 0,1 %)
Max. effekt: 150 W
Momentant upp till: 300 W (under max. 30 minuter)

400kr.

Det står med andra ord 150W men hittills har inte datorn+ laddaren dragit mer än 54W, borde väll funka utmärkt då?

Läste detta på pc för alla så 54W verkar stämma med andra ord.

Kod:
En bärbar dator är bättre för miljön
SANT. När det gäller bärbara datorer är tillverkarna duktiga på att ta fram strömsnål teknik. Förklaringen är förstås inte miljön utan batteritiden. Ju mindre ström datorn drar, desto
längre blir batteritiden. PC för Allas test ger också ett tydligt resultat. Vår stationära dator (inklusive platt skärm) förbrukade cirka 120 watt. Vår minsta bärbara dator behövde inte ens 30 watt.

Senast redigerat av Sherlia (20 juli 2009)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
henke_99 Offroad Racing
21 juli 2009 · 3 122 Inlägg

Kör du på den, kommer säkert funka. Maxbelastningen som står på laddaren (står även watt) till datorn är ju just när den är maxbelastad (laddar batteriet, läser från hdd, jobbar med ramminnet, pocessorn på högsta fart, cdspelare igång och läser från skiva, sakar anslutna till usb, full ljusstyrka på skärm osv...)

Sherlia skrev:
31-615 Biltema artnummer

Tekniska specifikationer
Inspänning: 10-15 V DC (likspänning)
Utspänning: 230 V AC (växelspänning)
USB 5 V (max. 0,5 A)
Växelfrekvens: 50 Hz (± 0,1 %)
Max. effekt: 150 W
Momentant upp till: 300 W (under max. 30 minuter)

400kr.

Det står med andra ord 150W men hittills har inte datorn+ laddaren dragit mer än 54W, borde väll funka utmärkt då?

Läste detta på pc för alla så 54W verkar stämma med andra ord.

Kod:
En bärbar dator är bättre för miljön
SANT. När det gäller bärbara datorer är tillverkarna duktiga på att ta fram strömsnål teknik. Förklaringen är förstås inte miljön utan batteritiden. Ju mindre ström datorn drar, desto
längre blir batteritiden. PC för Allas test ger också ett tydligt resultat. Vår stationära dator (inklusive platt skärm) förbrukade cirka 120 watt. Vår minsta bärbara dator behövde inte ens 30 watt.
Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Kenny-83 Företagare & YouTuber
21 juli 2009 · 1 940 Inlägg

Jo det är sant och dessutom är den adapten en universal adapter till många andra datorer som kan ha ännu högre förbrukning.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
discokapten Kapten på disco!
21 juli 2009 · 1 729 Inlägg

-Ska du bara ha den till att ladda datorn och jula just en datorladdare för 12v med ciggplugg för 189:-

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
henke_99 Offroad Racing
21 juli 2009 · 3 122 Inlägg

discokapten skrev:
-Ska du bara ha den till att ladda datorn och jula just en datorladdare för 12v med ciggplugg för 189:-

Är det nån spänningsomvandlare alls i dom?, datorn vill ju ha 12v, men bilen ger ju mer när den är igång. alltså kan datorn isf få över 14v om man startar bilen med den inkopplad. Och det lär den inte tycka om...

Edit: verkar vara nåt sånt i den.


Men en vanlig spänningsomvandlare kan man ju använda till fler saker: mobilladdare, kameraladdare osv... Endast fantasin och effektbegränsningen sätter gränser...

Senast redigerat av henke_99 (21 juli 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang