3259
Sök

För högt HC värde vid besiktning. Hur går man tillväga?

979 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
#1
Va inne & besiktade bilen igår. Alla värderna stämde skit bra förutom HC värdet.

CO = 0,0
CO 2500 = 0,0
HC = 302
LAMBDA = 1,00

Nu har jag kört med samma motorolja i ett år, kör rätt hårt med bilen oxå. Tror ni de ska räcka med att byta den lr vad finns de mer att göra annars för att komma igenom besiktningen? ja kan inte dessa avgasvärderna direkt:P

Hpc

1 915 Inlägg
9 juni 2009
#2
Börja med att byta olja, ev tändstift och luftfilter också.
Det brukar få ner HC värdet.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

DaViper
9 juni 2009
#3
Tanka 20% med etanol, se till att bilen är ordentlig varmkörd innan du kör in.

5 198 Inlägg
9 juni 2009
#4
Inge fusk,,,, gör rätt. gör en ordentlig service.. med etanol å skit skjuter du bara problemet framför dej.

1 915 Inlägg
9 juni 2009
#5
Etanol är en tillfällig lösning för att få bilen genom besiktning.
Bättre att fixa det mer seriöst.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

18 Inlägg
9 juni 2009
#6
HC betyder att du har olje rester med i förbräningen. fel kan vara läckande ventiltätningar eller oljeringar kassa. gör en service på den luftfilter tändstift. olja och filter kan vara mycket sot i oljan.

979 Inlägg
12 juni 2009
Trådstartare
#7
Larsa89 skrev:
HC betyder att du har olje rester med i förbräningen. fel kan vara läckande ventiltätningar eller oljeringar kassa. gör en service på den luftfilter tändstift. olja och filter kan vara mycket sot i oljan.

Tack, jag får väl pröva med att byta olja & olje filter. Stift & filter är nytt så de e inga problem. Ny olja hade den inte dött av:)

Hpc

979 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
#8
Japp. #e gången ja vart inne & besiktat bilen nu. om 5 dagar är det körförbud:( Hc-värdet vill inte gå ner. Har bytt olja,filter & katalysator. Vilka värden ja har står längst upp i tråden. Hc pendlar mellan 220 - 260. Och då körde jag även in med 50/50 i tanken 95/E85 men hjälpte inte mycket. Har kollat spjälllägesgivaren så den står rätt till & de verkar den göra. avgaset e tätt, stiften är nog okej, den går rent vid gaspådrag men kan vara möjligt att de e lite sämre vid tomgång?! bilen pendlar lite på tomgång, det hörs lite grann. Inte jätte allvarligt men lite. Bytte grenrörspackning förra sommaren precis innan lambdan. Kan den ha gått tro? tomgånsmotor,gasspjällsgivare & mappsensorn är bytta & alla fungerar som dom ska. kan de va fel på lambda tro? har ju fina värden för övrigt. Lr kanske kan de vara stiften? Har försökt få hjälp av alla möjliga men ingen har nån tanke om vad. Mvh Emil

Hpc

979 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
#9
AnderssonE30 skrev:
Japp. #e gången ja vart inne & besiktat bilen nu. om 5 dagar är det körförbud:( Hc-värdet vill inte gå ner. Har bytt olja,filter & katalysator. Vilka värden ja har står längst upp i tråden. Hc pendlar mellan 220 - 260. Och då körde jag även in med 50/50 i tanken 95/E85 men hjälpte inte mycket. Har kollat spjälllägesgivaren så den står rätt till & de verkar den göra. avgaset e tätt, stiften är nog okej, den går rent vid gaspådrag men kan vara möjligt att de e lite sämre vid tomgång?! bilen pendlar lite på tomgång, det hörs lite grann. Inte jätte allvarligt men lite. Bytte grenrörspackning förra sommaren precis innan lambdan. Kan den ha gått tro? tomgånsmotor,gasspjällsgivare & mappsensorn är bytta & alla fungerar som dom ska. kan de va fel på lambda tro? har ju fina värden för övrigt. Lr kanske kan de vara stiften? Har försökt få hjälp av alla möjliga men ingen har nån tanke om vad. Mvh Emil

Ska tilläggas att ade loss toppen i vintras & ventiltätningarna va hela & fina.

Hpc

Smålänning
7 887 Inlägg
15 juli 2009
#10
Drar bilen ovanligt mycket soppa? Vad har du för komp? Vevhusventilationen funkar som den ska?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 339 Inlägg
15 juli 2009
#11
Det kan mycket väl vara lambdasonden


Funkar inte vevhusventelationen så kanske (inte helt säker) du kan lyfta lite på stickan så att du släpper ut trycket om där finns något?


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 juli 2009
#12
Kan även vara att det drar tjuvluft ngnstans.

Kolla alla vacuumanslutningar o slangar så att de är hela.
Du kan testa med startgas.....du märker rätt fort när dne sugs in.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Supraman
2 300 Inlägg
16 juli 2009
#13
ditt hc är om man ska se det krasst så e det inte stort.

Räcker med att vevhusventen e lite tät så blir de fel.

kolla om du har ett övertryck i vevhuset genom att lyfta upp oljestickan och känn om det känns tryckande eller sugande, den ska även ändra sig på gången lite när du drar upp stickan om det e som det ska.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

979 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
#14
Stefan Varberg skrev:
ditt hc är om man ska se det krasst så e det inte stort.

Räcker med att vevhusventen e lite tät så blir de fel.

kolla om du har ett övertryck i vevhuset genom att lyfta upp oljestickan och känn om det känns tryckande eller sugande, den ska även ändra sig på gången lite när du drar upp stickan om det e som det ska.

Okej ska kolla det:) Saken e att vevhusventen går in i org luftburken. Numera sitter de ett öppet filter så slangen från ventilkåpan hänger rätt ut, så tätt e väl inte rätt ord att använda kanske:/ men börjar undra om ja har en trasig packning i grenröret lr liknande. Lambdan e iaf bytt så nu ligger Hc-värdet på gränsen till godkänt iaf. Men de ska ner lite till, sen e tomgången fortfarande orolig. Så ja tror nog att ja har en läcka som avgör Hc-värdet. Lambdan gjorde visserligen så att värdena vva dåliga. Men de e nånting annat oxå...Tomgången svajar.har inget fel på tomgångsmotor,givare,gasspjällsgivare lr dylikt heller:/

Hpc


Sök