Elfel utan brända säkringar - Toyota Previa '93 utan radio, elbackspeglar, 12v uttag, klocka, sätesvärme

Anonymust
19 juli 2009 · 136 Inlägg

Jag bytte 12v uttaget till en original men det kom lite rök bakifrån vid kablarna. De ser inte brända ut.
Konstiga tycker jag själv är att ingen säkring gått, inga små och inga stora. Bilen funkar för övrigt.

Följande funkar inte

Elbackspeglar
Klocka (däremot kupébelysnigen som sitter vid klockan)
Stereo (testat två, båda accepterar cdskivan men inte mer, mätt till 12 volt i kabeln som heter Memory, men på den röda är det 0,6 volt). Testade ta ström från memory (grön) men det funkade inte.
12V uttag (mätt till 0,6 volt i kabeln)

Jag har bytt ut säkringar som berörs, men det blir ingen skillnad. Sett något om circuit switches och reläer, om det kan vara någon sådan som tagit skada (de skyddas av säkringar om jag förstått det rätt).

Om en kabel skulle bränna ihop borde säkringar brunnit?

Hörde på en bilfirma och han hade aldrig hört talas om något liknande, fan vad jag hatar höra det hmm

Senast redigerat av Tellyehmaak (19 juli 2009)

blacken
19 juli 2009 ·

Tellyehmaak skrev:
Jag bytte 12v uttaget till en original men det kom lite rök bakifrån vid kablarna. De ser inte brända ut.
Konstiga tycker jag själv är att ingen säkring gått, inga små och inga stora. Bilen funkar för övrigt.

Följande funkar inte

Elbackspeglar
Klocka (däremot kupébelysnigen som sitter vid klockan)
Stereo (testat två, båda accepterar cdskivan men inte mer, mätt till 12 volt i kabeln som heter Memory, men på den röda är det 0,6 volt). Testade ta ström från memory (grön) men det funkade inte.
12V uttag (mätt till 0,6 volt i kabeln)

Jag har bytt ut säkringar som berörs, men det blir ingen skillnad. Sett något om circuit switches och reläer, om det kan vara någon sådan som tagit skada (de skyddas av säkringar om jag förstått det rätt).

Om en kabel skulle bränna ihop borde säkringar brunnit?

Hörde på en bilfirma och han hade aldrig hört talas om något liknande, fan vad jag hatar höra det hmm

Har du mätt spänningen vid/på  aktuella säkringar?..

norpan1
19 juli 2009 · 1 043 Inlägg

Det sitter inga huvudsäkringar i motorrummet?

Anonymust
19 juli 2009 · 136 Inlägg

Skulle skrivit att jag kollat på huvudsäkringarna i motorrummet, de såg hela ut, och det skulle märkt på vitala system om de varit brända, nu är de kanske bara halvbrända (ska ut och mäta imorgon när det är ljust).

Jag mätte spänningen i säkringsuttagen som rör de system som inte funkar, och det är ingen spänning i dem.

11. Radio 7,5A: Radio, bandspelare
16. ECU-B 15A: dimbakljus, elmanövrerade backspeglar
17. CIG 15A: cigarettändare, digital klocka, elmanövrerade backspeglar

Däremot funkar nr. 14. DOME 15A: taklampor, klocka, radio, bandspelare, bagagerumslampa, varningslampa för öppen dörr

blacken
20 juli 2009 ·

Tellyehmaak skrev:
Skulle skrivit att jag kollat på huvudsäkringarna i motorrummet, de såg hela ut, och det skulle märkt på vitala system om de varit brända, nu är de kanske bara halvbrända (ska ut och mäta imorgon när det är ljust).

Jag mätte spänningen i säkringsuttagen som rör de system som inte funkar, och det är ingen spänning i dem.

11. Radio 7,5A: Radio, bandspelare
16. ECU-B 15A: dimbakljus, elmanövrerade backspeglar
17. CIG 15A: cigarettändare, digital klocka, elmanövrerade backspeglar

Däremot funkar nr. 14. DOME 15A: taklampor, klocka, radio, bandspelare, bagagerumslampa, varningslampa för öppen dörr

Glutta då på strömbanan som förser dom säkringarna, hela vägen till "källan" så att säga dvs batteriet...

Anonymust
20 juli 2009 · 136 Inlägg

Du menar, riva ner hela instrumentbrädan och ta bort gammal kletig elektrikertejp från sladdarna? tongue

Huvudsäkringarna är hela, om än lite ärgade (50A koppar) och strömmen finns däri (12 resp. 11,7 volt)

Upptagen med annat i två dagar, men sen får jag titta närmre på det.

Kan det vara så att själva cigtändaren kommer från en annan bil, men inte själva uttaget, och att det orsakat en överhettning i kablaget?

blacken
20 juli 2009 ·

Tellyehmaak skrev:
Du menar, riva ner hela instrumentbrädan och ta bort gammal kletig elektrikertejp från sladdarna? tongue

Huvudsäkringarna är hela, om än lite ärgade (50A koppar) och strömmen finns däri (12 resp. 11,7 volt)

Upptagen med annat i två dagar, men sen får jag titta närmre på det.

Kan det vara så att själva cigtändaren kommer från en annan bil, men inte själva uttaget, och att det orsakat en överhettning i kablaget?

Nej inte det. Utan i säkringsboxen/lådan så är det olika strömbanor som matar säkringarna dvs ström IN i säkringslådan/boxen. Typ ett gäng säkringar får sin ström ifrån en strömbana som i sin tur matas via tändlås ( ev, av tändlås/relä) av batteriet.
Inte omöjligt att en överhettning har ägt rum. bara tongue att kolla upp kablaget och se om det har smält någonstans..

Senast redigerat av blacken (20 juli 2009)

Anonymust
22 juli 2009 · 136 Inlägg

Aha.

Jag hade inbrott i bilen tidigare, och de bröt loss tändningslåset och själva tändningen från låscylindern. Kan vara så att jag i min bästa macgyveranda kommit åt och skadat någon kabel då, om inte de misslyckade biltjuvarna gjorde det...

blacken
22 juli 2009 ·

Tellyehmaak skrev:
Aha.

Jag hade inbrott i bilen tidigare, och de bröt loss tändningslåset och själva tändningen från låscylindern. Kan vara så att jag i min bästa macgyveranda kommit åt och skadat någon kabel då, om inte de misslyckade biltjuvarna gjorde det...

MacGyvver rules!.. smilecool

Senast redigerat av blacken (22 juli 2009)

robbinT
22 juli 2009 · 341 Inlägg

kolla kablarna från tändlåset ner till säkringsdosan då, annars kan ju säkringsdosan ha brunnit lite grann, inte allt för ovanligt fel på vissa bilmodeller.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang