Val av kabel vid batteriflytt - Startkabel?

Driftig
24 mars 2009 · 2 Inlägg

Halloj,

Håller på och ska flytta bak mitt batteri till skuffen, men grämer mig för den dyra strömkabeln.

Av en slump sprang jag på ett 35mm² Startkabel kit hos Jula. Kan man använda detta till fast installation?
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta … @EQ=608045 (man får välja 35mm² i rullistan)

Senast redigerat av Driftig (24 mars 2009)

DusanMandick Random Hero
24 mars 2009 · 4 047 Inlägg

dom är väl inte tillräckligt långa ? du behöver ju runt 6m
ja har 50kvadrat till salu billigt annars, pm:a om du e sugen

Senast redigerat av DusanMandick (24 mars 2009)

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Driftig
24 mars 2009 · 2 Inlägg

Jag ska ta och mäta om 4.5m räcker i en 200SX S13, borde gå tycker jag om man sätter batteriet mellan fjädertornen...

Tillägg: Visst är startkablar lättare att böja än vanliga strömkablar till slutsteg etc? detta för att de ska gå att hålla på med när det är kallt ute. Men vad är det som gör dessa egenskaper, någon som vet hur detta påverkar förmågan att överföra ström?

DusanMandick har PM wink

Senast redigerat av Driftig (24 mars 2009)

Startmotorpunktse Följ strömmen..
25 mars 2009 · 233 Inlägg

Priset på kabel beror på kvalitén. Ju styvare kabel desto billigare bör den vara. Sen skiljer sig priset även på höljet, gummi är normalt dyrare än pvc. De bästa kablarna är svetskabel (fintrådig kabel) med gummi hölje, leder mycket ström, lätta att jobba med då de är mjuka även när det är kallt.

groze
25 mars 2009 · 564 Inlägg

Jag har köpt biltemas grövsta elkabel när jag flyttat bak mitt batteri och den har varit mycket smidig att arbeta med, och bilen har fungerat kanon! smile


Mvh Johan

Boostrider Försöker iaf
6 april 2009 · 1 998 Inlägg

Tänkte flytta bak batteriet på e30in, Tänkte göra de så likt som original. Men hur ska ja fördela strömmen fram? Powerblock?

Och 50mm2 kabel?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Gronwalls
6 april 2009 · 1 808 Inlägg

Polarn körde på 50mm2 svetskabel när han drog bak batterit på cadillacen smile

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
Maniac__870 TP Performance
22 juli 2009 · 113 Inlägg

hur grov kabel bör man ha? satt och räknade lite på det och kom fram till 85mm2 kabel men den e juh svin dyr och väldigt klumpig.... min startmotor drar 116A, men det e juh bara vid starttillfället... måste man ha så grov ändå?

Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!
TP Performance.
Drönirettab
22 juli 2009 · 21 761 Inlägg

Den ska vara tillräckligt grov för att inte orsaka onödiga spänningsfall när det gäller laddspänningen från generatorn, sedan ska det ju inte bli för stort spänningsfall när startmotorn går heller.

Xoff Volvo tönt... =)
23 juli 2009 · 2 344 Inlägg

kardelstorleken har vad jag vet ingen skillnad i överföringsförmåga? en följsam kabel har ju som tidigare nämnt mycket mindre men fler kardeler, altså en satans massa små kopparledare i sig, nackdelen med MK å RK kabel är väl att de blir ju grövre ju fintrådigare de är, en EK (entrådig) på 50mm2 är ju inte alls så grov som en RK, men nu använder man ju visserligen aldrig EK i bil men bara ett exempel...

angående grovlek på kablen så är jag klyven, många säger att man klarar sig med en relativt liten men startmotorn drar ju ofattligt mycket energi i start ögonblicket, speciellt vinter tid några 100A tror jag inte räcker långt, men sedan har jag aldrig fattat mig på det där med säkring ifall man flyttar bak batteriet, måste man inte säkra då med? å isåfall blir det ju genast värre för då behöver ju säkringen vara på ett X antal 100A... å med stor säkring följer ju grov kabel...

Senast redigerat av Xoff (23 juli 2009)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
140-g
23 juli 2009 · 14 Inlägg

jag har 16mm2 kabel och det funkar men man ska nog ha grövre för det märks att startmotorn går sakta,
man får alltid spännigsfall när startmotorn går.
dra kablen så den inte kan skava mot nåt bara för om det går hål på kablen kan du elda upp hela bilen, säkring vet jag inte om det funkar den går nog bara när du startar om du inte har en 100-150amp och bilen startar fort

Volvo 142 "b23 turbo" (1968)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang