2013
Sök

Trasig högtalare och bortkastad kartong, vad göra?

660 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
Hejsan

Fick ett par 6x9or när jag fyllde dom jag nu haft monterade i ca 1 månad.. Fick högtalarna i mars men på grund av bilbyte osv så blev dom inte monterad förens juni.

Det är så att efter ca 1 - 2 timmars spelning så börja ena högtalaren låta skitunderligt och det blir bara värre och värre för varje timme man lyssnar. Jag åkte självklart tillbaka till stället jag köpte dom och dom sa att hade jag kvitto och kartong så var det inga problem att komma in med dom så skulle dom ta en koll men nu är det juh så illa att eftersom jag fick högtalarna för snart ett halvår sedan så har jag juh inte kartongen kvar för man kan juh inte spara på allt eller hur?

Då sa han i butiken att dom inte kunde ta högtalarna tillbaka för att jag inte hade kartongen kvar etc etc, nu till min fråga.. måste man ha kartongen kvar om det är ett solklart garantifel på högtalaren? tror nog mera på att det är dom som inte vill ta tillbaka den för det blir en massa extrajobb osv för dom.

Någon som vet hur jag ska vidare med detta? Har iaf planerat att ta ett snack med butikschefen som kommer tillbaka från semestern på måndag så får vi se vad det leder till

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

4 005 Inlägg
23 juli 2009
Det står inget i konsumentköplagen om att man måste spara originalkartong.
Det är bara att reklamera!

Däremot så finns det regler att det inte får gå för lång tid medans felet har upptäckts till att du anmäler felet.
Här kan det bli tvist om vem man ska tro. dock så kan du dra ut kopior på att du har sålt bilen som du har tänkt att installera det i. Det bör räcka. Det hade jag godtagit iaf. Det gör formodligen konsumentombudsmannen och ARN med.

Börjar de tjaffsa så stå på dig lite och sen säger du jaha, då går jag till konsumentombudsmannen så får vi se vad de rekommenderar.

Köpte du dem i en butik som ingår i en kedja så kontakta huvudkontoret.

På din kommuns hemsida så finns det telefonnummer till den lokala konsumentombudsmannen.

Oftast går det att lösa utan att skrika och vara arga på varandra.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
23 juli 2009
Nån kartong behövs inte, det är ju bara om man vill lämna tillbaka grejer man köpt (ångerrätt) Vid garantifel så finns det ingen anledning att dom ska nån kartong, det räcker med den felande varan och kvittot.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 juli 2009
Men har du kvar kvittot på dom då? För isåfall så ska det inte vara några som helst problem, bara att gå tillbaks till stället där dom är köpta och reklamera!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

660 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
linuslinje skrev:

Det var det jag misstänkte, tack!

linuslinje skrev:
Däremot så finns det regler att det inte får gå för lång tid medans felet har upptäckts till att du anmäler felet.

jag har garanti 1 ett år, det brukar man också oftast få när man handlar bilstereoprylar... Jag har också kvitto på bilen att den köptes i April men om jag kan bevisa att jag satt i dom i juni blir lite knivigare.. Duger digitala bilder med datumanmärkning som bevis? tongue

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
23 juli 2009
Sålänge du har kvitto så går det, utan kvitto brukar det däremot vara kört.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

1 688 Inlägg
23 juli 2009
Soderqvist skrev:
linuslinje skrev:

linuslinje skrev:

jag har garanti 1 ett år, det brukar man också oftast få när man handlar bilstereoprylar... Jag har också kvitto på bilen att den köptes i April men om jag kan bevisa att jag satt i dom i juni blir lite knivigare.. Duger digitala bilder med datumanmärkning som bevis? tongue

//Soderqvist

Enligt någon svensk lag så har du minst 2 års garanti på allt du köper nytt inom Sverige väl?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 juli 2009
Det är väl till och med 3 års garanti? Men första året är det bara att lämna in, dom andra två måste du som konsument bevisa att det är ett fabrikationsfel.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

jobbar påre
751 Inlägg
23 juli 2009
Losgard skrev:
Soderqvist skrev:
linuslinje skrev:

linuslinje skrev:

//Soderqvist

Enligt någon svensk lag så har du minst 2 års garanti på allt du köper nytt inom Sverige väl?

helt korrekt.. det är inge många som vet.men det är ALLTID 2års garanti på vad man köper... men de är bara att dom tar in högtalaren. sålänge du har kvitto så har dom inget att säga emot fast de hade gått 11månader av din 12 fast de egentligen är 24 så ska dom ta in den.garanti är garanti...

tar dom inte emot den så äre bara å ringa runt till olika ställen.. Sverker brukar funka förbannat bra han med

BilstereoNörd
576 Inlägg
24 juli 2009
Föregående inlägg om garantier stämmer inte!! Finns ingen lag på Garanti....

En Garanti är något som butiken/säljaren lämnar frivilligt, för att veta vad garantin täcker så får man kolla butikens garantivillkor!
Finns allså inget lagstadgat garantikrav på säljaren...

MEN vi har däremot 3-års reklamationsrätt i sverige!
(saxat från Konsumentverket)
Utöver "garanti" så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.

Med "felets art" menar man sådana fel som man inte rimligen kan hävda har funnits redan vid köpet, exempelvis fel som beror på olyckshändelser eller fel som du själv orsakat. "Varans art" kan till exempel syfta på varor som inte håller i sex månader, som färskvaror eller slitna begagnade varor. (slut citat)

I trådskaparens fall så är det bara att be dem visa vart i deras GarantiVillkor det finns noterat att varans orginalkartong måste medfölja vid garantiärende!
Eftersom Garantin är frivillig så finns det inga generella regler utan alla villkor/undantag måste författas av garanten/butiken.
// Tommy

Länk till KO /  http://www.konsumentverket.se/mallar/sv … icleId=125
Senast redigerat av BAE (24 juli 2009)

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

Xenoholic
2 559 Inlägg
24 juli 2009
Bara att lämna in. De måste ta emot dem och fixa felet.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

219 Inlägg
24 juli 2009
Du har inte svarat på om du har kvar kvittot.Men om du har det,så gå bara till butiken med högtalaren.Fråga även om dom byter ut båda,eller om dom ska skicka in den och du får vänta länge på att den ska bli utbytt.Och det där med kartongen,glömm det,bara att stå på sig.Står det något sådant på kvittot?

Kostar att ligga på topp

4 005 Inlägg
24 juli 2009
BAE skrev:

En Garanti är något som butiken/säljaren lämnar frivilligt, för att veta vad garantin täcker så får man kolla butikens garantivillkor!

Utöver "garanti" så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.

Med "felets art" menar man sådana fel som man inte rimligen kan hävda har funnits redan vid köpet, exempelvis fel som beror på olyckshändelser eller fel som du själv orsakat. "Varans art" kan till exempel syfta på varor som inte håller i sex månader, som färskvaror eller slitna begagnade varor. (slut citat)

I trådskaparens fall så är det bara att be dem visa vart i deras GarantiVillkor det finns noterat att varans orginalkartong måste medfölja vid garantiärende!
Eftersom Garantin är frivillig så finns det inga generella regler utan alla villkor/undantag måste författas av garanten/butiken.
// Tommy

Jag tycker det känns som om du säger att man inte ska äta äpplen men att man ska äta äpplen...?

Ja, företag får ha särskilda garantivillkor, dock måste de vara skäliga och ARN har kört över flera fall där det har varit oskäligt.

I folkmun så säger man att man har 3 års "garanti" (första året ska säljare stå för felsökning). Denna garanti gäller alltså ursprungliga fel på varan alternativt att det är så låg kvalitet att varan gick sönder i normalt nyttjande.

Om då varan går sönder så "reklamerar" man den.

Således hör orden ihop i dagens samhälle. visserligen kan man väl skriva "reklamationsrätt" på alla kvitton.

Sen om det är rätt eller fel att kalla rollerblades för inlines och tvärtom håller jag osagt.

BTW så måste alla garantivillkor var utskrivet till kund, föreslagsvis på kvittot. Annars gäller de inte.

463 Inlägg
24 juli 2009
linuslinje skrev:
BAE skrev:

// Tommy

Jag tycker det känns som om du säger att man inte ska äta äpplen men att man ska äta äpplen...?

Ja, företag får ha särskilda garantivillkor, dock måste de vara skäliga och ARN har kört över flera fall där det har varit oskäligt.

I folkmun så säger man att man har 3 års "garanti" (första året ska säljare stå för felsökning). Denna garanti gäller alltså ursprungliga fel på varan alternativt att det är så låg kvalitet att varan gick sönder i normalt nyttjande.

Således hör orden ihop i dagens samhälle. visserligen kan man väl skriva "reklamationsrätt" på alla kvitton.

Sen om det är rätt eller fel att kalla rollerblades för inlines och tvärtom håller jag osagt.

BTW så måste alla garantivillkor var utskrivet till kund, föreslagsvis på kvittot. Annars gäller de inte.

Det är stor skillnad på garanti och reklamationsrätt. Garanti är frivilligt och lämnas av säljaren alternativt tillverkaren och de dikterar villkoren för hur en ev. garanti gäller. Reklamationsrätten står i lagen och kan läsas på KO's hemsida, den gäller ursprungsfel och innebär att säljaren/tillverkaren måste påvisa att du har orsakat skadan genom t.ex. använt varan på ett icke avsett vis.
Det finns ingen anledning att skriva något om reklamationsrätt på kvittot då den gäller alla köp från näringsidkare, garantin däremot kan vara bra att informera om.
T.ex. i USA finns inte reklamationsrätten på samma sätt vilket innebär att garantierna blir ett viktigare sätt att locka kunder där.

1 688 Inlägg
24 juli 2009
habomaster skrev:
linuslinje skrev:
BAE skrev:

// Tommy

Det är stor skillnad på garanti och reklamationsrätt. Garanti är frivilligt och lämnas av säljaren alternativt tillverkaren och de dikterar villkoren för hur en ev. garanti gäller. Reklamationsrätten står i lagen och kan läsas på KO's hemsida, den gäller ursprungsfel och innebär att säljaren/tillverkaren måste påvisa att du har orsakat skadan genom t.ex. använt varan på ett icke avsett vis.
Det finns ingen anledning att skriva något om reklamationsrätt på kvittot då den gäller alla köp från näringsidkare, garantin däremot kan vara bra att informera om.
T.ex. i USA finns inte reklamationsrätten på samma sätt vilket innebär att garantierna blir ett viktigare sätt att locka kunder där.

Jesus, kan inte folk på forumet bara godta att det är x antal år lagstadgad reklamationsrätt och sluta duta vidare om det. Snubben har väl mer eller mindre fått svar på sin fråga.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Herr Klåfinger
214 Inlägg
24 juli 2009
Spela roland om du har haft sakerna i en annan bil eller inte, du har ju kvitto och det ska räcka smile

"Alkohol löser inga problem, men det gör inte mjölk heller."

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
24 juli 2009
Men ifall nu butiken vägrar så brukar det att gå att gå direkt till tillverkaren...

219 Inlägg
24 juli 2009
Eller så ringer man till konsumentombudsmannen i kommunen.

Kostar att ligga på topp

362 Inlägg
25 juli 2009
ChriZtoffer skrev:
Det är väl till och med 3 års garanti? Men första året är det bara att lämna in, dom andra två måste du som konsument bevisa att det är ett fabrikationsfel.

Var någon som sa att det då kunde vara bra att ringa till tillverkaren av produkten och få ett papper på hur länge det är meningen att prodrukten skulle hålla.
Kommer ihåg att jag gjorde det på en sån där gitarr till guitar hero och det fungerade.

Sök