4167
Sök

Kopplingen eller lådan rasad? Hjälp o tips!

182 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp.

Var ute o körde med m3an lite.. Helt plötsligt kände jag att något hände, sen dog bilen. Ja väntade ca 10 min innan jag startade den (kollade oljeläckage mm), det gickklockrent, den startade direkt. Så jag tänke köra iväg, men fick inte i någon växel, jag försökte pressa i 1an då började den rulla sakta framåt. Fik sedan i 2an och körde hem på den.

Problemet är, har lådan rasat eller kopplingen?

När moton är av fungerar det att växla som vanligt, så fort jag startar bilen går det inte.

Jag tror själv på kopplingen eftersom jag inte hör några missljud från lådan och att jag fick i 2an och kunde köra hem. De känns ungefär som att den inte frikopplar och att det är uttrampningslagret som har rykt. Att jag inte får i 1an och 3an men 2an och 5an är ju inte heller så konstigt om den inte frikopplar eftersom dreven är starkare där.

Om kuggarna gått i lådan borde jag ha känt det när jag körde iväg på på 2an? blir väl nästan som när man missat en växel? Och om den skurit totalt så borde den inte gå att växla som vanligt när bilen är av?

Mvh
Oskar
Senast redigerat av CivicHatchback (12 november 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 juli 2009
Låter definitivt som att det är nått med kopplingen som är kasst, den lådan är stark som satan så det skulle förvåna mig rejält om du lyckats rasa den. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

164 Inlägg
20 juli 2009
kan nästan garantera dig att det är kopplingen som sagt upp sig.. Får önska dig lycka till med bytet..

1 688 Inlägg
20 juli 2009
Hade kuggarna gått sönder så hade de nog väsnats en del, men folk kör den lådan med en herrejösses massa effekt så dreven är inte den lådans svaga sida. Plocka ner å kolla kopplingen istället.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

511 Inlägg
20 juli 2009
låter ju verkligen som kopplingen men när uttrampningslagret går åt fan så brukar ju hela mekanismen sluta, och det blir omöjligt att växa i huvudtaget? rätta mej om jag har fel.
men då går det ju verkligen inte att få in en växel?

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX

182 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
Jag tror också det är kopplingen, blir o beställa ny sats nästa vecka.

halvorsen skrev:
låter ju verkligen som kopplingen men när uttrampningslagret går åt fan så brukar ju hela mekanismen sluta, och det blir omöjligt att växa i huvudtaget? rätta mej om jag har fel.
men då går det ju verkligen inte att få in en växel?

Notera att jag fick slite rätt hårt för att få i 2an när motorn var igång..

182 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
tryckplattan av på mitten! =p ny sachskoppling snart monterad smile

1 688 Inlägg
27 juli 2009
Tur i oturen att inga fragment flugit iväg från den då. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

182 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
Jodu! smile nu är den fixad o klar. Fan vad skönt det är big_smile

511 Inlägg
30 juli 2009
Haha kör slut på den fan igen då wink kill IT

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX

182 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare