VOVLO 850 T5 kass laddtryck

Pinnenpabacken
31 juli 2009 · 402 Inlägg

Skämt åsido, får du inget ladd med wg-klockan bortkopplad så, antingen skuren/totalslut turbo/wg
igenkorkad katalysator, eller en jätteläcka på trycksidan.

eglibulle
31 juli 2009 · 20 Inlägg

Pinnenpabacken skrev:

eglibulle skrev:

Turbotk skrev:
Testa täppa igen den. Intercoolern ska ju vara helt tät.

ser ut som nåt pucko har borrat i den, eller kanske är nåt fel i plasten

ska jag testa med en liten skruv ?

Hålet på undersidan av ic ska vara där, det är ett dräneringshål för att ev olja ska
kunna rinna ut där. Man kan plugga det om man vill, men det finns där alltså från
fabrik, och har inte med ditt dåliga laddtryck att göra. mvh/Micke.
PS. Testa att rycka väck slangen från wg-klockan, får du inget ladd då, så får du
nog byta turbo.DS.

var ute och skruvade igen

satte dit en skruv under intercoolern (ingen skillnad)

lossade dumpventilen och tog isär den (allt såg helt ut)

kopplade förbi MV och satte dit en inställbar ventil mellan slangarna till turbon, ingen skillnad inte ens när jag skruvade ut ratten helt så ventilen var helt öppen

lossade downpipen och lyste in med ficklampa och presis som på min gamla utslitna turbo var det 2 st små sprickor vid WG ventilen

i morgon ska jag testa att sätta dit orginaltryckrör och orginaldump

annars får jag nog köpa en ny turbo denna gången

måste vara ganska vanligt att dom spricker vid WG ventilen/hålet ?

Senast redigerat av eglibulle (31 juli 2009)

eglibulle
31 juli 2009 · 20 Inlägg

Pinnenpabacken skrev:
Skämt åsido, får du inget ladd med wg-klockan bortkopplad så, antingen skuren/totalslut turbo/wg
igenkorkad katalysator, eller en jätteläcka på trycksidan.

ska kolla lite närmare på turbon i morgon och testa att lossa downpipen lite

Pinnenpabacken
1 augusti 2009 · 402 Inlägg

Det är ganska vanligt med småsprickor på avgashuset när dom gått nåra mil men, det brukar
inte va nåt stort problem med laddtrycket pga dessa då det bara läcker marginellt. "Katten" kan
faktiskt vara en bov i dramat, det händer ibland att cellpaketet börjar falla sönder och då täpper
dom lösa bitarna flödet igenom och då får man inget "flås" på avgaserna därav dåligt ladd. Man
kan ibland höra om man bankar på, eller ristar kring katten att de skramlar i den, då är de dags
att byta den också. Wg-klockan kan ju va slut också, om fjädern i den har brustit tex. så håller
den inte wg-spjället stängt, utan släpper igenom avgaserna, därmed sämre ladd som följd.
Du får kolla en sak isänder, tillslut hittar du felet, lycka till iaf.smile

eglibulle
1 augusti 2009 · 20 Inlägg

Pinnenpabacken skrev:
Det är ganska vanligt med småsprickor på avgashuset när dom gått nåra mil men, det brukar
inte va nåt stort problem med laddtrycket pga dessa då det bara läcker marginellt. "Katten" kan
faktiskt vara en bov i dramat, det händer ibland att cellpaketet börjar falla sönder och då täpper
dom lösa bitarna flödet igenom och då får man inget "flås" på avgaserna därav dåligt ladd. Man
kan ibland höra om man bankar på, eller ristar kring katten att de skramlar i den, då är de dags
att byta den också. Wg-klockan kan ju va slut också, om fjädern i den har brustit tex. så håller
den inte wg-spjället stängt, utan släpper igenom avgaserna, därmed sämre ladd som följd.
Du får kolla en sak isänder, tillslut hittar du felet, lycka till iaf.smile

okej ska ut och skruva lite till, tack för hjälpen

EDIT:HAR HITTAT FELET! (KATALYSATORN IGENSATT)

lossade downpipen så jag fick en glipa ca 5mm stor mellan turbon och downpipen körde en liten runda och bilen laddade 0,7-0,8 ,innan den gamla turbon gick sönder laddade den 0,2 antar att den blivit överhettad pga den igensatta katalysatorn

gjorde lika dant innan jag bytte turbo men då gjorde det ingen nytta för den gamla turbon var ju kass

har precis köpt en beg katalysator med alla rör utom bakre ljuddämpare allt för 500kr dom tog ca2000kr för en katalysator på skroten smile

EDIT:Nu har jag monterat katalysatorn och bilen laddar 0,7-0,8 bar med T5R boxen och 1,2-1,3 bar med den chippade orginalboxen tror det är säkrast att köra med T5R boxen för chippet i orginalboxen är ett 350 kr chip utan namn (står bara 850 T5 på det) går som ett skollat troll med det iaf tongue


Tack för all hjälp hoppas att nån annan har nytta av denna tråden....

Senast redigerat av eglibulle (2 augusti 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang