3185
Sök

Trögt laddtryck. Smart Roadster Coupé

1 290 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
Jag upplever att min Roadster inte är lika rapp upp i laddtrycket längre samt att det är något lägre laddtryck än normalt. Bilen är chippad och när den är på bra humör så kom den tidigare upp i 1.5bar. Nu kommer den max upp i 1.4bar och ofta lägre än så. Någon som har någon idé kring vad det kan vara som spökar?

Supraman
2 300 Inlägg
2 augusti 2009
om den e tät och annars ok i tryckrören så e det enda jag kommer på e att vingarna i turbon håller på att räta ut sig.
Inget man ser utan att dela på turbon och kollar på bladen men för det krävs en jämförelse med en ny.

låter precis som ett fall där vingaran rätar ut sig

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

1 290 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
Har alrig hört talas om att vingarn rätar t sig på en Smart. Original laddar den 1bar och 1.5bar är där man brukar lägga dom när man justerar upp trycket.

Supraman
2 300 Inlägg
3 augusti 2009
Exsicco skrev:
Har alrig hört talas om att vingarn rätar t sig på en Smart. Original laddar den 1bar och 1.5bar är där man brukar lägga dom när man justerar upp trycket.

spelar ingen roll om det e en smart eller inte.
det e turboagget det handlar om och på dom e det vanligt att dom rätar sig, särskilt om man matar på med högre ladd.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

1 290 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
Stefan Varberg skrev:
Exsicco skrev:

det e turboagget det handlar om och på dom e det vanligt att dom rätar sig, särskilt om man matar på med högre ladd.

Klart det spelar roll vilken bil det är. Smartarna har en extremt liten turbo vilket gör att även vingarna i turbon blir små. Brabusversionen har i princip samma turbo och den laddar 1.4bar.

Tack i alla fall för ditt svar men jag är rädd för att felet sitter någon annanstans.

PS. Trevlig bil du har för övrigt smile
Senast redigerat av Exsicco (3 augusti 2009)

Supraman
2 300 Inlägg
3 augusti 2009
Exsicco skrev:
Stefan Varberg skrev:
Exsicco skrev:

Klart det spelar roll vilken bil det är. Smartarna har en extremt liten turbo vilket gör att även vingarna i turbon blir små. Brabusversionen har i princip samma turbo och den laddar 1.4bar.

Tack i alla fall för ditt svar men jag är rädd för att felet sitter någon annanstans.

En turbo e en turbo oavsett storlek och vad för bil den sitter i.

Om allt annat e ok så e det turbon som e slut alt så orkar inte wg-klockan att hålla wg tätt.

Tro mig har hållt på med turbobilar sedan körkorten för många år sedan så jag har samlat på mig tillräckligt med kunskap.

1 290 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
Stefan Varberg skrev:
Exsicco skrev:
Stefan Varberg skrev:

En turbo e en turbo oavsett storlek och vad för bil den sitter i.

Om allt annat e ok så e det turbon som e slut alt så orkar inte wg-klockan att hålla wg tätt.

Tro mig har hållt på med turbobilar sedan körkorten för många år sedan så jag har samlat på mig tillräckligt med kunskap.

Jag är helt övertygad om att du har koll på turboladdning men av olika anledningar tror jag inte på din teori om krökta vingar. Brabus-versionen ladder 1.4bar original med i princip samma turbo och så har bilen bara gått 2000 mil. Det är mer troligt att det är något av det som sitter ”runt” turbon som felar. För att använda Smarts egna språk så tror jag att det är Wastegate Actuator, Cycle Waste Valve eller Cycle Valve (Boost Control Solenoid) som inte hänger med. Det kan även vara som du skriver att WGn som inte håller tätt om armen kärvar eller fjädern har blivit slapp, ska kolla på det.

Iom att min erfarenhet inte räcker till så lägger jag ut frågan här med förhoppning om att någon ska kunna visa mig i rätt riktning.

Du får gärna förklara för mig hur de tre (Wastegate Actuator, Cycle Waste Valve, Cycle Valve (Boost Control Solenoid)) olika delarna samspelar då jag inte hittat något som beskriver det. Det enda som jag har hittat är en beskrivning på hur allt ska vara kopplat, se länk. http://www.evilution.co.uk/index.php?id=580

Sök